Chcete se svézt pražskou tramvají? Tak to taky můžete mít pěknou smůlu
V minulých dílech o historických vozidlech pražské hromadné dopravy jsme se symbolicky svezli napřed tramvají a potom autobusem nebo trolejbusem.
Tentokrát na závěr této minisérie se už nesvezeme ničím. Leda bychom ukecali řidiče, aby nás vzal na otevřenou korbu, kam prší a fouká. Podíváme se totiž na pár vozidel, která sice nikdy nepřepravovala cestující, ale bez jejichž občasné pomoci bychom se té naší tramvaje stejně nedočkali.
Pokud vás tedy láká stařičká a dávno vyřazená servisní technika, zvu vás na další vyjížďku do střešovického musea MHD. Když si nás nikdo nevšimne, vlezeme si třeba za kladku nebo pod pantograf.
***
Elektrický motorový nákladní vůz, přezdívaný „lóra.“ Byl vyrobený roku 1917 v Ringhofferových závodech na Smíchově (mechanická část) a v továrně Františka Křižíka v Karlíně (elektrická výzbroj). Sloužil do roku 1976.
Za „lóru“ se často zapřahala „lora,“ jinak řečeno „ochsener.“ Šlo o samovýklopný vlečný nákladní vůz z roku 1926, vyrobený též v Ringhofferových závodech na Smíchově. Tento krasavec jezdil po kolejích do roku 1952, poté byl umístěn do depa v Kobylisích, kde sloužil jako vozík na kovový odpad.
Akumulátorový vozík z roku 1934, vyrobený v Ústředních dílnách Elektrických podniků, tedy v takzvané Rustonce. Sloužil pro posun a spřahování tramvajových souprav.
Elektrická nákladní lokomotiva z roku 1952 nebyla určená pro práci na tramvajových kolejích, ale přesto s tramvajemi souvisela. Byla vyrobena pouze ve dvou kusech v Rustonce, tedy v Ústředních dílnách dopravních podniků, kde sloužila pro posun nákladních vozů na vlečkovém kolejišti. Sloužila do roku 1984.
Elektrický motorový vůz na broušení kolejnic, vyrobený v roce 1966 v tehdejším Západním Německu v továrně Schorling Wagonbau v Hannoveru. Brousil si to po kolejích do roku 2001.
Nejen koleje vyžadují péči, je třeba se starat též o trolejové vedení. K tomuto účelu sloužily montážní vozy, takzvané „šibenice.“ Tato je z roku 1948 a byla vyrobena v národním podniku Automobilové závody Klementa Gottwanda (samozřejmě šlo o vysočanskou Pragovku). Vůz se používal do roku 1978.
Novější verze „šibenice“ je z roku 1968, šlo o montážní trolejovou věž Škoda 706-RT. Byla vyrobena v Liazu n. p. Mnichovo Hradiště (podvozek) a ve Schroling-Hannover Wagonbau (nástavba).
***
Na závěr už jenom symbolické propojení minulosti s přítomností pražské MHD. Doufám, že jsem vás tím krátkým a laickým povídáním o historických krasavicích a krasavcích moc neotrávil. Pokud ano, slibuji, že se k tramvajím, autobusům a trolejbusům už nevrátím. Tedy aspoň do doby než v nich zas objevím něco pro potěšení, pro zasmání nebo i k zamyšlení.
Tak příjemnou cestu a ať vám vaše „šťastná tramvaj“ přijede včas a ať není nacpaná k prasknutí.
Jan Pražák
Příslušník VB coby kazič májového potěšení
Psala se první polovina sedmdesátých let minulého století a já byl chovancem středoškolského ústavu. Spíš než o vzdělání jako takové jsem plnou silou svých osmnácti let usiloval o srdce spolužačky Mileny.
Jan Pražák
Ty zvíře moje!
Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.
Jan Pražák
Heleno, hledej!
„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.
Jan Pražák
Věř svým očím
„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“
Jan Pražák
Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti
„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Poslanci zvýšili ochranu zemědělské půdy. Nechtějí už další logistická centra
Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...
Bazény v ulicích, výpadky elektřiny. Jihovýchodní Asii drtí rekordní teploty
Premium Od spolupracovníka MF DNES v Asii Horké počasí ve filipínské Manile mění život v ulicích. Přibývají bazény nebo škopky, ke kterým je...
Požár pralesa Mionší musel založit člověk, zjistili odborníci. Sčítají škody
Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...
Zdravotnictví čeká kolaps, věští analýza. Chybí 3000 lůžek, péče se nadužívá
V českém zdravotnictví hrozí bez přijetí potřebných opatření vyčerpání zdrojů. Systém není podle...
Prodej bytu 2+1 49 m2
Žižkova, Ivanovice na Hané, okres Vyškov
3 300 000 Kč
- Počet článků 2130
- Celková karma 30,50
- Průměrná čtenost 1301x
Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.