Staré tramvaje
Vypravil jsem se do muzea městské hromadné dopravy, umístěného do vozovny v pražských Střešovicích. A kochal se a vzpomínal, kolika z vystavených kousků jsem v dětství vlastně jezdil. V paměti se mi přitom vynořila dávná Šimkova povídka Moje jízda tramvaji:
Letní vůz koňské tramvaje, vyrobený Františkem Ringhofferem roku 1886.
Salónní tramvajový motorový vůz, vyrobený Františkem Ringhofferem (mechanická část) a Františkem Křižíkem (elektrická výzbroj) roku 1900. Jezdil do roku 1972.
Tramvajový motorový vůz, vyrobený Františkem Ringhofferem (mechanická část) a Františkem Křižíkem (elektrická výzbroj) roku 1900. Jezdil do roku 1967.
Tramvajový motorový vůz, vyrobený Františkem Ringhofferem (mechanická část) a Františkem Křižíkem (elektrická výzbroj) roku 1901. Jezdil do roku 1967.
Tramvajový motorový vůz přezdívaný "dvoustovák", vyrobený Františkem Ringhofferem (mechanická část) a Františkem Křižíkem (elektrická výzbroj) roku 1909. Jezdil do roku 1962 a jeho verze kolejových brusných vozů se používaly dokonce až do roku 1985.
Elektrický motorový vůz z roku 1915. Vyrobený v Ringhoffových závodech a. s. a Elektrotechnickou a. s.
Tramvajový motorový vůz z roku 1923, přezdívaný "čtyřstovák." Na jeho výrobě se podílely závody Františka Ringhoffera (mechanická část) a Františka Křižíka (elektrická výzbroj). Pražské koleje brázdil do roku 1966.
A tohle je tak trochu rarita, pojízdná pokladna neboli "kasička" z 1928. Vyrobily ji Ústřední dílny Elektrického podniku a sloužila do roku 1975.
Tramvajový motorový vůz, přezdívaný "ponorka" z roku 1942. Vyrobený v Ringhoffových závodech a. s. a Akciovou společností (tak se tehdy jmenovaly Škodovy závody v Plzni). Jezdil do roku 1967.
Za ponorku se často zapřahal vlečný vůz, zvaný "krasin." Vyrobený byl v roce 1942 v Ringhoffových závodech a jezdil do roku 1974.
Tramvajový motorový vůz, zvaný "mervo." Vyrobený byl v roce 1948 v Tatře n. p. závod Smíchov a v Českomoravské Kolben - Daněk. Jezdil do roku 1966.
Tramvajový vůz TI z roku 1951, vyrobený ve vagónce Tatra Smíchov (mechanická část) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). Používal se až do roku 1976.
Tramvajový vůz TII z roku 1955, vyrobený ve vagónce Tatra Smíchov (mechanická část) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). V Praze jezdil pouze do roku 1956, jeho "bráškové" v Bratislavě do roku 1976.
Tramvajový vůz T3 z roku 1961, vyrobený ve vagónce Tatra Smíchov (mechanická část) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). Tento vůz jezdil po Praze do roku 1984.
Tříčlánkový tramvajový vůz z roku 1990 KT8D5 neboli "kátéčko." Byl vyrobený v ČKD Tatra (mechanická část) a ČKD Trakce (elektrická výzbroj). Jezdil do roku 2013.
Může být technika romantická, není to paradox? Pokud může, zasněme se po té smršti věcných informací u několika takových obrázků.
Tak díky za milé přijetí, příště se rád zase zastavím.
PS: Věcné údaje jsem čerpal z informací muzea pražského dopravního podniku. Pokud jsem něco popletl, tak se omlouvám. Jestli vám kouzlo starých tramvají také není cizí, rozhodně stojí za to se tam vypravit a kromě těch krásných kolejových vozidel se pokochat též pohledem na stařičké autobusy a trolejbusy.
Jan Pražák
Věř svým očím
„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“
Jan Pražák
Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti
„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.
Jan Pražák
Zpověď dominantního muže
Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.
Jan Pražák
Příběh bisexuální ženy
„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.
Jan Pražák
Hrátky s krásnou dámou
Lidi, tak si rádi hrajete? Pánové s krásnou ženou a dámy s charizmatickým mužem? Tak si tedy pojďte pohrát, ale nebojte, nebude to nijak lechtivě erotické. Budeme si hrát s dámou z nejkrásnějších, s naší košatou mateřštinou.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko
Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...
Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“
Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...
Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD
Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...
Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci
Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...
Byt 1+kk, OV, 45,24 m2, po rekonstrukci.
Kollárova, Hradec Králové - Pražské Předměstí
4 590 000 Kč
- Počet článků 2127
- Celková karma 31,46
- Průměrná čtenost 1303x
Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.