Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čím se dřív v Praze jezdilo „sockou“

19. 04. 2017 14:01:46
Tohle poněkud hanlivé označení hromadné dopravy moc nemusím. Jezdí s ní přece spousta obyčejných lidí, kteří si pojmenování „socky“ rozhodně nezaslouží. A navíc přes občasné problémy se v ní člověk začasto docela dobře pobaví.

Dnešním krátkým výletem do historie pražské MHD bych rád navázal na první článek této minisérie, v němž jsme se mohli pomyslně projet některou ze starých tramvají. (Článek se otevře po kliknutí na následující obrázek - tramvaj vyjíždějící z vozovny).

article_photo

Pro dnešek však uděláme změnu, svezeme se několika starými autobusy a na závěr nás čeká i trolejbus. Tak máte-li chuť, pojeďte se mnou, lístek protentokrát nebudete potřebovat. A ani vám nehrozí nebezpečí, že byste se museli mačkat a stát na jedné noze, dokonce ani ne vlastní.

Autobus Škoda 706 RO, takzvané eróčko. Vyroben v roce 1951 v závodech J. Dimitrova, n. p. Praha Letňany a v Karose, n. p. Vysoké Mýto. Jezdil do roku 1965

Autobus Jelcz 272 MEX, přezdívaný erťák nebo taky jelčák. Vyrobený roku 1973 v továrně Jelczanskie zaklady samochodowe (karoserie) a v Liaz, n. p. Mnichovo Hradiště (motor a podvozek). Tyto autobusy jezdily až do roku 1988.

Autobus Karosa ŠM 11 neboli ešemka. Tento vůz byl vyroben v roce 1981 v Karose, n. p. Vysoké Mýto a pražské ulice brázdil do roku 1988.

Autobus Karosa B 731. Prototypy těchto vozů se začaly vyrábět v roce 1978, ale dodávka do provozu začala až v roce 1982. V obměněných verzích se dodávají dodnes.

Autobus Ikarus 280.08 měl mnoho přezdívek, říkalo se mu čabajka, harmonika a nezřídka též housenka. Byl vyroben v roce 1988 firmou Ikarus v Budapešti a jezdil do roku 1996.

Trolejbus Škoda 8Tr. Byl vyrobený v roce 1959 v závodech V. I. Lenina v Plzni (tak se tehdy jmenovala plzeňská Škodovka). Po pražských ulicích se proháněl do roku 1972.

K tomuto trolejbusu si dovolím uvést jednu osobní vzpomínku. Tato linka měla jednu konečnou na Průběžné ve Strašnicích. V té době jsme bydleli poblíž a slýchali, jak při vyjíždění z obrátky občas troubí. Měl takový zvláštní klakson, který zejména za podzimních deštivých večerů zněl mým klukovským uším až melancholickým tónem.

Tak a to už je pro dnešek pomalu všechno. Nu, řekněte sami, takové krásné staré stroje si hanlivé označení „socka“ rozhodně nezaslouží. Přiznám se, že jsem v nich jezdil rád a tahle obliba mi vydržela dodnes. Vám také?

Fotografie jsem pořídil v muzeu MHD v pražské střešovické vozovně a technické údaje pocházejí též odtamtud. Pokud jsem něco popletl, tak se omlouvám.

Ještě mi zbylo několik fotografií různých pomocných jezdítek, například tramvajového vozu na broušení kolejí nebo servisních vozidel. U těch se můžeme sejít zas někdy příště, budete-li chtít. Teď na závěr jako malou ukázku uvádím montážní vůz trolejového vedení, přezdívaný familiérně šibenice.

Autor: Jan Pražák | středa 19.4.2017 14:01 | karma článku: 30.10 | přečteno: 1374x

Další články blogera

Jan Pražák

Policejní absurdita

Nechci zde znovu rozdmýchávat spory nesmiřitelných táborů kuřáků a nekuřáků, těch už tu bylo moc. Uvedu příklad, jak se v souvislosti s protikuřáckým zákonem změnil jeden celkem logicky znějící argument v naprostou absurditu.

26.6.2017 v 21:40 | Karma článku: 30.64 | Přečteno: 994 | Diskuse

Jan Pražák

Naše první myši

Chápu, že je docela ostuda, když kočka uloví svou první myš, až když je víc než rok stará. Ale dřív to mně a Santíkovi dvounožci prostě neumožnili.

25.6.2017 v 17:50 | Karma článku: 22.80 | Přečteno: 474 | Diskuse

Jan Pražák

Jak jsem byl u věštkyně

Starobyle zařízený pokoj s vysokým stropem a těžkými závěsy na oknech byl osvětlený tlumenou září trojramenného svícnu. Na kulatém stolku, pokrytém temně rudým ubrusem ležely vykládací karty a veliká křišťálová koule.

24.6.2017 v 16:07 | Karma článku: 18.87 | Přečteno: 591 | Diskuse

Jan Pražák

Ve víně je pravda

„Lojzo, dvojku bílý Rulandy, jako každej tejden.“ Tak dneska jsou to akorát dva roky, co se mi zabil můj jedinej syn. To je strašný. Bože, proč já mu tehdá to blbý lezení po horách nedokázala rozmluvit.

22.6.2017 v 19:09 | Karma článku: 14.34 | Přečteno: 546 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Stratil

Jako z pohádky

Tak toto mě nemohlo inspirovat k ničemu jinému než k romantice, přestože je na to pohled nevábný. Někdo by tam postavil nějakou post-post modernu, mě to ani nenapadlo.

27.6.2017 v 8:57 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jiří Stratil

Klasik-modern II

Ve své stylové koncepci jsem si vyzkoušel architekturu budov různých funkcí, i takového menšího obchodního domu.

26.6.2017 v 12:32 | Karma článku: 6.28 | Přečteno: 79 | Diskuse

Martin Valina

Stavbičky Krušnohoří

Některé pomalu ale jistě zanikají či již po nich zbyly jen torza, některé se však mají čile k světu a některé vstávají jak Fénix z popela.

26.6.2017 v 8:50 | Karma článku: 17.33 | Přečteno: 416 | Diskuse

Karel Boháček

Zrzka a lom

Po pravdě ... není to ona, ale on...nicméně ona se mi líbí v nadpisu více, z mnoha důvodů, víme svý ...

26.6.2017 v 8:09 | Karma článku: 22.67 | Přečteno: 483 | Diskuse

Milan Slanina

Jak jsme nešli na Portu v Řevnicích

Výlet, jeden z mnoha, kdy mi moje úžasná žena neprozradí, kam jedeme. Skončili jsme v Řevnicích. Portu jsem fotil asi z 50 metrů, bo dát sedm stovek za dva lidi mi připadlo ujetý. Ještě že jsme pak šli k Berounce, která osvěžila.

25.6.2017 v 20:41 | Karma článku: 15.93 | Přečteno: 924 | Diskuse
VIP
Počet článků 1204 Celková karma 27.74 Průměrná čtenost 1001


Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.