Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Úskalí živočišných biopotravin

„Tyhle jogurty jsou bio, ty si koupím a pro manžela je vezmu taky. Jsou lepší, protože v sobě nemají žádnou škodlivou chemii. Věrko, ty si je nevezmeš?“ Optala se vemlouvavě postarší kudrnatá černovláska své kamarádky.

Té soboty jsem si trochu přivstal, do čelákovického supermarketu dorazil celkem brzy a bylo tam jen pár lidí. Brejlil jsem do seznamu, kterým mě vybavila moje zákonná manželka, projížděl mezi regály a vracel se pro věci, které jsem na tom papírku přehlédnul. Obchod byl ve srovnání s obřími nakupovacími gigakrány příjemně malý, a tak nebylo divu, že jsem co chvíli potkával ony dvě ženy. Věkem si byly sice podobné, ale vzhledem natolik rozdílné, že by si je člověk nemohl splést ani v nejčernější černočerné tmě. Jedna větší, hubená s tmavými kudrnatými vlasy, druhá menší okulibě oblá, ozdobená polodlouhou blonďatou kšticí.

„Ale kdepak, Kamilo, bio jogurty jsou na mě drahé a ani mi nechutnají, vezmu si radši tyhle,“ odmítla blondýnka nabídku své kamarádky a sáhla do regálu pro úplně obyčejné mléčné zboží. Pak ještě dodala cosi ve smyslu, že ona ty živočišné bioprodukty nemusí a zmizela mi z očí za rohem uličky s toaletním papírem a kuchyňskými utěrkami.

„Ha, tahle velká krabice krmení pro kočky je ve slevě, tak si ji vezmu,“ zaradoval jsem se po chvíli, abych se poté musel vrátit přes celý krám pro maličkatá rajčátka, na která jsem prve zapomněl. A zase jsem je uviděl, tentokrát se dohadovaly, zda umístí do svých košíků bio či nebio masné výrobky. Nu a pak ještě několikrát, scénka byla pokaždé stejná, Kamila stále obhajovala ono dle svých slov zdravé a nejlepší bio zboží, kdežto Věrka ho odmítala.

„Opravdu nemáte hotovost? Seká se mi čtečka, a pokud chcete platit kartou, asi to bude chvilku trvat, omlouvám se.“ To už jsem měl konečně všechno poskládané v košíku, čekal před jedinou otevřenou kasou a dumal, jestli jsem přece jen na něco nezapomněl. Zřejmě se vyskytl nějaký problém s placení kartou a paní pokladní se snažila přimět mladíka, který byl na řadě, aby v rámci urychlení zaplatil hotově. Ten u sebe hotovost neměl, a tak se čekalo, až se čtečka umoudří. Přede mnou stály ony dvě dámy a krátily si čas jak jinak než povídáním. Chtě nechtě jsem je poslouchal a nestačil zírat.

„Proč seš tak zaujatá proti biopotravinám, Věrko? Vždyť jsou přece kvalitnější a na biofarmách se zachází se zvířaty přirozenějším způsobem.“ Zeptala se ta kudrnatá a nesouhlasně pohodila hlavou.

Načež se blondýnka rozhovořila: „Přirozenějším způsobem? Hm, tak víš co, má milá, já ti to teda povím celé. Můj syn je veterinář, nedávno ho volali ke krávě, která se nemohla otelit. On ji vyšetřil, dospěl k názoru, že jednoduchým řešením bude rychlá injekce povzbuzujícího léku, která v těchto případech okamžitě zabírá a umožní zvířeti snadný porod. Chtěl to udělat, jenomže farmář ho zarazil a řekl, že on má certifikovaný ekologický biochov, předpisy jsou přísné, kontroly časté, a pokud by se přišlo na to, že použil tenhle lék, tak by o tu certifikaci přišel se všemi jejími výhodami. Syn se tedy dvě hodiny snažil pomoci krávě dřevními metodami postaru, ale nebylo to nic platné, a tak odjel s nepořízenou. A pak mi doma pověděl: ‚Mami, tohle jsou ztracené případy, takový farmář dá té krávě dva dny šanci, jestli se přece jen neotelí sama, a pak ji pošle na jatka, pokud ovšem za tu dobu sama v krutých bolestech nepojde.‘ Tak proto se stavím odmítavě k živočišným biopotravinám, Kamilo, syn říkal, že tohle nebyl vůbec ojedinělý případ.“

Kudrnatá jen nevěřícně zakoulela očima, pronesla cosi ve smyslu, že to snad není možné, ale dál už rozhovor obou dam nepokračoval. Čtečka platebních karet se konečně umoudřila, mladík zaplatil a odešel, dámy přišly na řadu a musely se věnovat svým nákupům.

Zamyslel jsem se a ve vzpomínkách vrátil ke svým oblíbeným knihám od zvěrolékaře Jamese Herriota. Jejich děj začínal nedlouho před druhou světovou válkou a autor si v nich nesmírně pochvaloval jeden tehdy nový lék, tuším, že jsem jmenoval pituitrin. V současné době už je nejspíš překonaný a nahrazený modernějšími a účinnějšími léky. Tehdy se pituitrin aplikoval zvířatům právě v případech obtížných porodů a měl na svou dobu účinky přímo zázračné, dokázal zachránit mnoho životů jak rodičkám, tak i jejich mláďatům. A dnes? Ekologické farmy a biochovy, na nichž jsou jinak běžné a vůči přírodě neškodné léky zakázané? Vracíme se snad zpátky na stromy?

„Haló, pane, jste na řadě, vyndáte si zboží na pás, abych vám ho mohla namarkovat?“ Vytrhla mě ze zamyšlení pokladní s lehce nervózním úsměvem. Nu, nedivme se jí, měla před sebou perný den, který navíc začal zaseknutou čtečkou platebních karet. Omluvil jsem se jí za zdržení, trochu si pospíšil a pro zapomenutou zubní pastu se už raději ani nevracel.

Tak vám nevím, ono se sice říká: „jedna paní povídala,“ ale já nevidím jediný důvod, proč bych té paní Věrce a jejímu synovi veterináři nevěřil. Od té doby se stavím rezervovaně k živočišným biopotravinám, a když vidím všechen ten humbuk, který je vychvaluje, tak si na tenhle rozhovor vzpomenu. To si pak kladu otázku, co dalšího se asi tak skrývá za produkcí těchhle takzvaně nejkvalitnějších, nejzdravějších a nejekologičtějších potravin.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Pražák | úterý 30.1.2024 14:34 | karma článku: 32,06 | přečteno: 1062x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ženské zásadně nebiju

Jakkoli jsem možná drsňák a v dětství jsem byl pěkné kvítko, nedovedu si představit, že bych uhodil ženu. Už bych asi ani nespočítal, kolik poznámek, důtek a dvojek z chování jsem za svou prudkost dostal ve škole.

9.5.2024 v 14:34 | Karma: 15,00 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Nepřekážej v těch dveřích, proboha!

Taky jste si všimli, jak se poslední dobou kdekdo postaví do dveří v hromadné dopravě a vůbec ho nezajímá, že by snad ostatní lidé chtěli vystoupit nebo nastoupit? Možná je to nějaká nová móda a kdo nepřekáží, není in.

6.5.2024 v 14:34 | Karma: 28,66 | Přečteno: 883x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Co s kočkou o dovolené?

Mám samozřejmě na mysli kočku čtyřnohou, protože tu svou dvounohou je nejlepší si vzít s sebou. Jinak by se totiž zlobila a vám by bez ní bylo smutno. Čtyřnohá bude sice taky prskat, ale s sebou si ji obvykle vzít nemůžete.

3.5.2024 v 14:34 | Karma: 20,80 | Přečteno: 599x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příslušník VB coby kazič májového potěšení

Psala se první polovina sedmdesátých let minulého století a já byl chovancem středoškolského ústavu. Spíš než o vzdělání jako takové jsem plnou silou svých osmnácti let usiloval o srdce spolužačky Mileny.

30.4.2024 v 14:34 | Karma: 26,48 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 21,10 | Přečteno: 546x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Čína je pilířem nového světového řádu, řekl Orbán a kývl na její mírový plán

9. května 2024  20:05

Čína je jedním z pilířů nového světového řádu a Maďarsko podporuje její mírový plán pro Ukrajinu,...

ANO chce odložit korespondenční volbu na dobu po volbách v příštím roce

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  20:05

Přímý přenos Poslanci se přou o zavedení korespondenční volby pro české občany v zahraničí. Sněmovnu opět...

Za nové zuby si připlatíme, mnozí zubní technici skončí. Na vině je nařízení EU

9. května 2024

Premium Zubní techniky ohrožuje nová legislativa. U každé zubní náhrady by teď měli plnit stejné povinnosti...

V Rakousku zemřel 54 letý Čech, po vypadnutí z kajaku zemřel v nemocnici

9. května 2024  19:59

Při jízdě na kajaku dnes u rakouské obce Weissenbach am Attersee zemřel 54letý Čech. Zkušený...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

  • Počet článků 2133
  • Celková karma 29,33
  • Průměrná čtenost 1299x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.