Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Soumrak velikonočního mrskání žen?

Kluci a pánové mladí i starší, zdalipak jste už byli dnes koledovat? A kolik krásných příslušnic něžného pohlaví jste vyšlehali pomlázkou? Jestli ne, tak honem běžte, protože možná k tomu letos máte poslední příležitost.

Víte proč? Nevíte, nevadí, za chvíli vám to prozradím. Ale abych vás ještě chvíli napínal, začnu trochu zeširoka. Pomlázkovou tradici jsem do sebe nasál už jako malý kluk u své milované babičky v Posázaví, když jsem ještě ani nechodil do školy. „Jeníčku, zítra je velikonoční pondělí, ráno si vezmi pomlázku s košíčkem, zaběhni k sousedovic děvčatům, pěkně je vyšlehej a ony ti za to dají barevná vajíčka. Ne, abys některou z nich vynechal, přišlo by jí to líto,“ pravila babička navečer velikonoční neděle a vložila mi do ruky malou mrskačku, upletenou z čerstvých vrbových proutků a ozdobenou barevnými mašlemi.

Nu, tehdy to pro mě bylo poprvé a já ve své dětské mysli považoval akt vyšlehání sousedovic holek za něco snad ještě důležitějšího, než v pozdějším věku ztrátu panictví. Ráno jsem nemohl dospat, kdyby mě babička nekrotila, naklusal bych k nim snad někdy o páté hodině ranní. Když konečně kývla, popadl jsem košíček s pomlázkou, přeběhl ob jedno stavení a dorazil tam jako první koledník. Leč děvčata byla připravená.

Holky byly tři, Táňa o rok starší než já, Helena mého věku a Věrka o rok mladší. Holt panímáma s pantátou se činili a měli je hodně brzy za sebou. Srdnatě jsem zaťukal na dveře stavení, nečekal na odpověď a vhrnul se dovnitř. Byly tam všechny, poklízely s panímámou po snídani, jen pantáta chyběl, ten už se dávno oháněl po hospodářství.

Trochu jsem se té ženské převahy lekl, vteřinku zaváhal, a pak už hned s odvahou malého špunta spustil, jak mě naučila babička:

„Hody, hody do provody,
dejte vejce malovaný,
nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý,
slepička vám snese jiný.“

Má prarodička mi kladla na srdce, abych si neuříznul ostudu a „do provody“ nezazpíval dohromady, protože nikdo nikoho nikam nedoprovází, nýbrž se hoduje až do provody, což je neděle, následující po neděli velikonoční. A taky mě naučila i další sloku koledy, ale k té už jsem se nedostal. Nemohl jsem, neb jakmile mě děvčata spatřila, chtěla se rozprchnout, a tak nebyl čas na další zdržování. Následovaly klasické velikonoční radovánky, plné švihání pomlázkou, šustění pentlí a holčičího výskotu. Inu, dostal jsem je všechny, byl obměněn třemi barevnými vejci natvrdo s nalepenými oválnými obrázky jakýchsi zajíčků nebo beránků, to už si po těch létech nepamatuju. Jen starší Táňa trochu ohrnovala nos, že se jako musí nechat vyšlehat od takového cucáka, jakým jsem byl já.

„A mě nepomladíš, Jeníčku? Vždyť uschnu a budu stará!“ Ozvala se panímáma ve chvíli, když už jsem se chystal vypadnout i se svým úlovkem. Zarazil jsem se. Panímáma byla mohutná statná žena, v očích dospělých chlapů sice přitažlivá, ale pro mě přece jen trochu moc veliká. Jak si ji tak vybavuju v paměti, trochu připomínala mou současnou krásnou kamarádku Marušku. Nu, chvilku jsem váhal, jestli teda jako vůbec smím, ale pak jsem i onu rozložitou ženu zlehka vyšlehal přes její rozměrné pozadí. Musel jsem u toho být rudý až za ušima, neb panímáma se hlasitě smála a ve finále mě místo vajíčkem obdarovala pořádným kusem vynikající velikonoční nádivky. Teprve po mnoha létech jsem si uvědomil, že si ze mě tato dáma svým zvláštním způsobem utahovala, ale já jí to neměl za zlé, spíš naopak. Zřejmě už tehdy v útlém věku položila základ mému obdivu k pořádným plnoštíhlým ženským.

No nic, babička mě po návratu od sousedů pochválila za přinesenou koledu a přidala mi ještě jedno vajíčko od sebe. Bylo tmavě modré s vyškrábanými ornamenty, moc se mi líbilo, šetřil jsem si ho a zkonzumoval až po několika dnech jako poslední.

***

Nicméně přeskočme spoustu let a pojďme do dneška. Milí čtenáři, jestlipak znáte slečnu G? Jestli ne, není se čemu divit, neb slečna G dříve vystupovala jako mladý pán G, který si před časem plně uvědomil své pravé já a nechal se předělat na slečnu G. Společně s touto změnou se slečna G začala aktivně věnovat problematice rovnosti všech pohlaví, nastartovala strmou kariéru a v současné době působí jako významná a respektovaná poradkyně ústředním unijním orgánům v tomto oboru.

Slečna G s neutuchající pílí a důsledností prozkoumává kulturní a společenské tradice jednotlivých unijních zemí. Dlužno přiznat, že už se jí podařilo převést celou řadu literárních a filmových děl do korektní podoby, vyhovující dnešním požadavkům. Za všechna jmenujme alespoň jeden příklad, kde v roli španělského Zorro mstitele vystupuje žena.

Není tomu příliš dlouho, co slečna G s nepopsatelnou hrůzou v očích zjistila, že v některých zaostalých okrajových unijních státech dochází každoročně zcela legálně k trestuhodnému bití a zavrženíhodnému ponižování žen ze strany mužů. Nejhorší situace je dle zjištění slečny G v jakési Cheské republice, kde se muži tohoto bezpráví na ženách dopouštějí pravidelně vždy v pondělí hned po neděli, která následuje po prvním jarním úplňku.

Toto zjištění slečně G bohatě postačilo, již nezkoumala dál, nezajímalo jí, zda tamní ženy v některých regionech ono bití mužům oplácejí a v jiných je polévají vodou. Ba ani ji nezajímalo, nakolik je tato středověká tradice pro místní zaostalé obyvatelstvo důležitá a jakou si při jejím provozování užijí legraci. Slečna G se prostě rozhodla. Usedla ke stolu, povzdychla si nad objemnými prsními implantáty, na něž si dosud pořádně nezvykla a které ji ještě poněkud překážejí, uvědomila si úlevu, že jí v klíně nic netlačí a pustila se do psaní.

Slečna G sepsala plamennou výzvu k co nejrychlejšímu zjednání nápravy v zaostalých okrajových unijních zemích ohledně práv každoročně bitých ubohých žen. Výzvu odeslala unijní komisi pro rovnost všech pohlaví, příslušející k rozhodujícím ústředním unijním orgánům. Nyní je tedy už jen otázka času, kdy bude zákaz velikonoční mrskačky vtělen do unijních zákonů včetně sankcí vůči státům, které by si je dovolily nerespektovat.

***

Tož tak, milí čtenáři, připadá vám to absurdní? Bodejť by nepřipadalo, když jsem to celé o slečně G vycucal z prstu a z fleku vymyslel. Leč nechme na hlavě, žijeme ve světě, v němž se ve jménu korektnosti děje spousta absurdit. Za všechny jmenujeme alespoň jeden příklad, v němž byl nedávno hospodský popotahován kvůli diskriminaci za poptávku obsluhy ženského pohlaví.

Nicméně nezoufejme, Velikonoce jsou kromě nejdůležitějších církevních svátků též jedny z nejkrásnějších svátků světských. Vedle své nesmírné duchovní hloubky přinášejí úplně obyčejnou lidskou radost a veselí, které nám nedokáže vzít žádná slečna G ani za pomoci bůhvíjakých komisí či zákonů.

Je velikonoční pondělí, krátce po sedmé hodině ranní. Dnes už se dávno nevydávám za sousedovic děvčaty jako kdysi v dětství, dnes v klidu počkám, až se má drahá Soňa probudí. A pak si vše užijeme tak, jak se na správné velikonoční tradice sluší a patří. Přeju vám, krásné Velikonoce, přidejte se k nám a užijte si je také.

 

Autor: Jan Pražák | pondělí 10.4.2023 7:07 | karma článku: 39,51 | přečteno: 4047x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 18,82 | Přečteno: 324x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,60 | Přečteno: 770x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,83 | Přečteno: 831x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1010x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 954x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

  • Počet článků 2129
  • Celková karma 30,88
  • Průměrná čtenost 1302x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.