Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Maminky se mají poslouchat

„Radko, neměla bys všechno nechávat na Ondrovi nebo se jednoho dne sebere a uteče ti,“ říkávala mi maminka pokaždé, když se k nám do Budějovic vypravila se své vesnické chalupy. Sice se trochu usmívala, ale myslela to vážně.

Leč začnu raději od dětství, kdy jsem byla vymodleným jedináčkem. Ne, že by naši nechtěli mít víc potomků, ale maminčin zdravotní stav to nedovoloval a už tak jim trvalo mnoho let starostí a snažení, než jsem přišla na svět. Snad kvůli tomu mě hlavně ze začátku rozmazlovali víc, než by bylo zdrávo. Nějak  jsem si na to zvykla, a později, když už se holky v mém věku dokázaly čile otáčet v domácnosti, já nechtěla dělat prakticky nic. Našim se to moc nelíbilo, maminka se mě snažila zapřáhnout a tvrdila, že tak línou holku jako já, nikdy nebude žádný chlap chtít.

Jenomže to už bylo pozdě, já nastoupila na střední školu na internát do Budějovic a hned, jakmile jsem odmaturovala, našla jsem si tam práci a pronajala maličkou panelákovou garsonku, kterou jsem dokázala finančně utáhnout. Když se na to teď zpětně dívám, musím přiznat, že jsem se v té době osamostatnila jen napůl. Ne, že bych si nedokázala nějak uklidit, cosi přeprat, ohřát večeři a tak, ale byla jsem pohodlná. Přes týden jsem se odbývala, po práci doma dělala jen to nejnutnější a nejradši buď ležela v knihách, klábosila s kámoškami nebo si maximálně zaběhla někam zlehka zasportovat. Víkend co víkend jsem jezdila za našima na venkov, maminka byla ráda, že mě vidí, a než aby se mě snažila dovychovat, radši se o mě pokaždé postarala, jako bych byla stále malé dítě.

***

„Jen si hezky odpočiň, Radu, vždyť celé dny pečuješ o Míšu, já všechno ostatní udělám.“ Měla jsem obrovské štěstí, po několika létech singl života jsem si našla chlapa, kterého jsem si ani nezasloužila. Ondru. Kluka, který měl všechno perfektně srovnané v hlavě od materiálního zabezpečení rodiny až po běžné detaily každodenního života. Celkem brzy jsem přišla do jiného stavu a blížící se mateřství mě dočista změnilo. Ne, že by se ze mě stala vzorná hospodyňka, to bych koneckonců ani ze dne na den nedokázala, ale strašně mi začalo záležet na tom ještě nenarozeném tvorečkovi, kterého jsem nosila pod srdcem.

Celé těhotenství jsem strávila v natěšených přípravách, nastudovala jsem snad všechnu dostupnou literaturu o prenatální péči, o porodu a o tom, jak se starat o malé dítě. Zatímco mi Ondra dle mých přání přizpůsobil svůj byt, do kterého si mě nastěhoval a průběžně se po příchodu z práce staral o chod domácnosti, já jenom snila. Mé snění spočívalo v tom, že jsem ho krmila svým nadšením, kterým jsem ho bezděčně doslova nakazila, takže to chvílemi vypadalo, jako bych to dítě neměla porodit já, nýbrž on. A byla jsem šťastná, nejen z blížícího se příchodu Míši na svět, ale i z nadšení, které jsem viděla v Ondrových očích.

S hrdostí mohu prohlásit, že jsem byla vzorná matka, ať už před porodem nebo po něm. Dávala jsem, snad jako každá normální máma Míšovi to nejlepší, co jsem dokázala. Jenomže teď s odstupem času můžu říct, že to bylo asi tak všechno, nač jsem na sebe mohla být hrdá.

„Radko, neměla bys všechno nechávat na Ondrovi nebo se jednoho sebere a uteče ti,“ říkávala mi maminka pokaždé, když k nám zajela. V té době už můj tatínek nežil a ona se k nám vypravila tak dvakrát, třikrát za měsíc. Snažila se mě přemluvit, abychom někdy přijeli my za ní, ale já to odmítala. Vždyť přece jedině tady u nás ve vymazleném  budějovickém bytě má náš maličký Míša to nejlepší.

Maminka si nemohla nevšimnout, jak byl Ondra ze vší té péče o napůl línou a napůl vůči dítěti přecitlivělou ženskou dlouhodobě vyčerpaný, a obdivovala jeho vytrvalost a trpělivost. Dodnes nevím, jestli si opravdu myslela, že by mě mohl opustit nebo zda se to snažila použít jako zbraň proti mé zaslepenosti. Ať tak či tak, stejně tím ničeho nedosáhla.

***

Konec mé idylky a zvrat, který mi konečně dokázal otevřít oči, přišel nedlouho  za rok po Míšově narození. Respektive v době, když maličký objevil, že jeho nožky slouží k tomu, aby se po nich mohl jako neřízená střela pohybovat po bytě. Ten podvečer jsem byla celá utrápená z jeho neočekávaných výletů do všech nejnemožnějších míst a těšila se, až Ondra dorazí z práce, aby mi ho pomoh ohlídat. Nedorazil. Ne, že by mi utekl, jak říkávala maminka, prostě dorazit nemohl. Už toho na něj bylo opravdu moc, cestou domů usnul za volantem, naboural se a utrpěl mnohačetná vážná zranění.

Strach o dítě, jak o ně dokážu teď pečovat, když najednou musím dělat všechno ostatní, co ani pořádně neumím.

Strach o manžela, kterého miluji a hrůza, že bych o něj mohla přijít.

Pocit viny, vždyť za tohle všechno můžu vlastně já. Kdybych Ondru nepřetěžovala svou leností a podílela se na společných povinnostech jako každá normální ženská, nemuselo se to stát.

„Maminko, prosím tě, pohlídej mi Míšu, já musím za Ondrou do nemocnice,“ prosila jsem snad každý den svou rodičku, která zamknula chalupu a nevědouc na jak dlouho se nastěhovala k nám, aby mi pomohla a podržela mě.

Následovalo mnohaměsíční období, v němž Ondra nejprve bojoval o život, a pak se postupně po krůčcích znovu učil normálně fungovat. A já se taky učila. Pod maminčiným vedením jsem si osvojovala obyčejné dovednosti, které jsem už dávno měla bezmyšlenkovitě zvládat levou zadní od vyžehlení sukně až třeba po přípravu svíčkové. Poděkovala jsem jí snad stokrát, nejen za současnou pomoc, ale i za vše, co mi kdy v životě dala. Nic mi nevyčítala. Ani ona a ani Ondra, který byť s drobnými doživotními následky znovu nabyl svých sil. 

***

Je opět podvečer a já po čtyřech létech od Ondrovy nehody zas čekám, až se mi vrátí z práce. Pětiletý Míša si veledůležitě cosi kreslí, aby se svým výtvorem mohl zítra pochlubit paní učitelce ve školce. Malá roční Jaruška leze po kolenou na koberci a shání se po plastové lžičce, aby mohla nakrmit svou panenku. Já musím rychle dorazit večeři, dávám si záležet, protože Ondra má narozeniny a chci je s ním oslavit, jakmile společně dáme večer děti spát. A zítra? Zítra je pátek, hned odpoledne sedneme do auta a pojedeme ven, do chalupy za babičkou. Za mojí maminkou, nejlepší ženskou pod sluncem.

Autor: Jan Pražák | čtvrtek 16.3.2023 14:34 | karma článku: 29,23 | přečteno: 899x
  • Další články autora

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 17,15 | Přečteno: 432x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,31 | Přečteno: 844x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 24,64 | Přečteno: 900x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Hrátky s krásnou dámou

Lidi, tak si rádi hrajete? Pánové s krásnou ženou a dámy s charizmatickým mužem? Tak si tedy pojďte pohrát, ale nebojte, nebude to nijak lechtivě erotické. Budeme si hrát s dámou z nejkrásnějších, s naší košatou mateřštinou.

9.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,23 | Přečteno: 2389x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Frajeři na silnicích

„Ta ženská mi tam snad vážně vletí!“ Zatrnulo mi za volantem, když jsme na počátku Velikonoc jeli do Čelákovic doplnit poslední sváteční proviant. A taky že jo, vůbec se nerozhlídla a nasáčkovala se s bicyklem těsně přede mě.

6.4.2024 v 7:07 | Karma: 35,93 | Přečteno: 2674x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Já ti to do smrti neodpustím, táto!

V pětačtyřiceti létech jsem se zbláznil, stalo se mi to, co se občas stává nezodpovědným mužům. Odešel jsem od manželky a od třináctileté dcery, a dal jsem se dohromady s ženou, která byla o dvacet let mladší než já.

3.4.2024 v 14:34 | Karma: 32,15 | Přečteno: 1381x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Pán už ten páreček nebude jíst?

Pamatujete se na automat Koruna, který stával dole na rohu pražského Václavského náměstí? Bylo tam několik pultů s jídlem, výčep a podlouhlé stoly, u nichž se člověk mohl na stojačku rychle a většinou celkem chutně nadlábnout.

31.3.2024 v 7:07 | Karma: 29,28 | Přečteno: 1285x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma: 40,22 | Přečteno: 7858x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Máte rádi českou klasiku?

Pokud čekáte duchaplné povídání o velikánech české klasické literatury nebo hudby, tak vás bohužel zklamu. Budeme se věnovat něčemu daleko přízemnějšímu, leč možná o to příjemnějšímu. Čemuže tedy? No přece jídlu.

25.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,87 | Přečteno: 905x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak musela jít Maruška kvůli Frantovi na kožní

„Dneska na mě budeš muset být strašně opatrný a hýčkat si mě jako v bavlnce, jako kdybych byla porcelánová panenka,“ varovala mě Maruška, když jsme si telefonicky domlouvali popracovní schůzku v cukrárně.

22.3.2024 v 14:34 | Karma: 26,98 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak jsem prchl z postele do skříně

Jaro bylo v plném proudu, já se pilně připravoval na maturitu a byl jsem beznadějně zamilovaný. O to víc, když objekt mé lásky spolužačka Blanka na sklonku zimy podlehla mým svodům a dala mi vše, co jen může holka klukovi dát.

19.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,30 | Přečteno: 957x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jestli nevíte co s časem, cestujte s Českými drahami

„Pokud ti to nebude vadit, já pojedu už v úterý, budu fotit a ty za mnou za dva dny dorazíš,“ informovala mě má zákonná manželka, když jsem si na čtvrtek a pátek naplánoval kratičkou dovolenou v malebném Klášterci nad Ohří.

16.3.2024 v 7:07 | Karma: 28,09 | Přečteno: 892x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Odmítla jsem se vyspat se šéfem a dostala jsem vyhazov

„Majko, uvařila bys mi kafe, prosím tebe? Já jsem fakt naštvaná. Vždyť jsem teďka úplně vyřízená!“ Zprudka jsem se posadila na židli u kuchyňského stolu své sousedky a kamarádky v jedné osobě.

13.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,85 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Rozruch na dámském WC

„Tak teda jo, ukecal jsi mě a půjdu s tebou. Ale budeš mě muset obskakovat a nesmíš se mi smát,“ pravila Maruška do telefonu, když mi po dlouhém přemlouvání konečně kývla na další schůzku nad kávou a větrníkem.

10.3.2024 v 7:07 | Karma: 38,21 | Přečteno: 5024x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Vysadila jsem antikoncepci, Jirko, promiň

Vím, že to ode mě nebylo vůči manželovi Zdeňkovi fér. A asi mě neomlouvá ani fakt, že byl mým prvním a před milencem Jirkou jediným milostným partnerem. Byla jsem zkrátka taková hodná holka do doby, než se mi zbláznily hormony.

7.3.2024 v 14:34 | Karma: 38,33 | Přečteno: 6611x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Desatero kočičích přikázání

Všemocná bohyně Bastet stvořila kočku k obrazu svému. Pohlédla na své dílo, spokojeně zavrněla a zamyslela se nad otázkou, kdo se bude o kočku starat. Poté se mlsně olízla a stvořila člověka k tomu, aby kočce sloužil.

4.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,38 | Přečteno: 1070x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Taky živíte svého důchodce?

Určitě znáte takové ty trafiky s rozšířeným sortimentem, v nichž se krom kuřiva, tiskovin, balených baget a nápojů prodává všechno možné. Například školní potřeby, nějaké hračky, trochu té techniky, a tak dál.

1.3.2024 v 14:34 | Karma: 43,88 | Přečteno: 5226x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Malá zvědavka v pekařství

Cestou z práce mě nemilosrdně přepadla mlsná, a tak jsem se stavil na hořkého turka s křupavou škvarkovou plackou v pekařství u autobusového nádraží na Černém Mostě. Místní společnost se mi postarala o téma k pobavení i zamyšlení.

26.2.2024 v 14:34 | Karma: 32,57 | Přečteno: 1207x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Tohle je moje území a já nehodlám tolerovat, abys mi sem lezl!

Už toho mám dost, to si jako vážně myslíš, že se tě budu bát? Tak to teda ani náhodou, koukej mazat, odkud jsi přišel nebo si to s tebou pěkně zostra vyřídím, jakože se Magdaléna jmenuju!

23.2.2024 v 14:34 | Karma: 25,35 | Přečteno: 1004x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Jak bezdomovec nafackoval úředníkovi

„Promiň mi zpoždění, ale jestli chceš udělat dobrý skutek pro jednu mokrou a naštvanou starou tlustou ženskou, tak jí objednej panáčka becherovky, ať se trochu vzpamatuje. A sobě taky, aby v tom nebyla sama.“

20.2.2024 v 14:34 | Karma: 27,73 | Přečteno: 1082x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 2126
  • Celková karma 30,88
  • Průměrná čtenost 1304x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.