Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak Maruška rozsedla židli

„Maruško, co se stalo? Udělal ti snad někdo něco? Jestli ano, tak mi to klidně řekni a já už si ho podám,“ optal jsem se své krásné zralé blonďaté kamarádky, jakmile jsme se sešli v naší oblíbené cukrárně.

Maruška si totiž dlouze a pátravě prohlížela židličku, jako by se obávala, že z ní vykoukne strašidlo. Pak si zvolna urovnala šaty a velmi pomaličku s nejvyšší opatrností usedla na její okraj asi tak, jak to kdysi činívaly mladé slečinky při první návštěvě u rodičů svého nastávajícího. Teprve když zjistila, že se nic zlého neděje, opřela se pořádně, jak pro změnu činívají sebejisté vdané dámy. Dala ruce za hlavu, protáhla se a konečně odpověděla na mou otázku: „Honzo, nebudeš tomu věřit, ale v sobotu jsem těma svýma kilama rozsedla židli. Trochu jsem si narazila kostrč, sice mě to už nebolí, ale teď se při každém sednutí bojím, aby se mi to nestalo znovu. Asi budu muset jít do sebe a přestat se tady s tebou cpát těma větrníkama.“

„To ne! To by mi bylo strašně líto!“ Opáčil jsem a ani jsem svůj vylekaný údiv nemusel hrát. „Maruško, povyprávěj mi o tom, určitě spolu dojdeme k závěru, že ta židle musela být nějaká špatná. A pokud jde o větrník, máš smůlu, už jsem ho objednal, ani sis toho nevšimla.“

Maruška chvilku roztomile protestovala asi tak, jako když vzácné dámy protestují proti něčemu, co je láká a nač se těší, ale nechtějí to dát příliš okatě najevo. Pak mávla rukou, nenápadně přikývla, pohrozila mi prstem za to svádění k opakovanému hříchu a pravila: „Že seš to ty, tak ti to teda řeknu. Ale nesmíš se mi smát nebo ti tady přede všema nabančím.“

***

„Marienko, musíte za mnou o víkendu s Frantou přijet, v sobotu bude v sokolovně ten myslivecký bál, málem jsem ti to zapomněla říct,“ volala mi začátkem minulého týdne moje maminka. V její vesnici v Jižních Čechách po létech obnovili tuhle tradici a já se jí před časem zmínila, že bych na něj chtěla zajít. Ani ne tak kvůli sobě, Honzo, ale spíš kvůli ní. Ona tyhle věci vždycky milovala, a když mi o tom teď říkala, poznala jsem jí na očích, že by se tam navzdory svému úctyhodnému věku nechala od nás vytáhnout.

Tak to víš, že ze začátku protestovala, říkala, že to je jen pro mladé, abychom vyrazili sami a pořádně si to užili. Jenomže my byli už s Frantou domluvení. „Mami, bez tebe nikam nejdu,“ prohlásila jsem nekompromisně. „Zajedeme autem, abys nemusela zpátky potmě pěšky,“ přidal se ten můj. „A budeme tam jen chvilku, aby toho na tebe nebylo moc,“ pečetila jsem já naše přesvědčování. Maminka se ještě trochu bránila, že jako nemá žádné šaty, ale nebyla to pravda. Když konečně kývla, vytáhla z almary sice starobylou, ale krásnou róbu, ve které na první pohled omládla snad o dvacet let.

Fakt je, Honzo, že to nebylo nic extra honosného, ale pořadatelé dělali, co mohli. Po obvodu sokolovny byly rozmístěné stoly s plastovými židlemi nejrůznější provenience, bůhví, kde to všechno staré harampádí sehnali. Bar maličký s několika soudky piva a pípou, čtyřmi druhy vína a pár lahvemi tvrdého. Muzika zřejmě taková, jaká se dá takhle po vsi sehnat, a asi nejvíc se vytáhli myslivci se svou tombolou, ve které byl hlavní cenou divočák. Zato nadšení všech zúčastněných obrovské a ta kapela se fakt snažila.

Franta je v tomhle trochu zvláštní. Však už jsme ti mockrát říkala, že je to takový klasický mužský, na kterého se sice můžu spolehnout, ale který přitom zároveň dělá všechno pro to, aby se nemusel namáhat víc, než je nezbytně nutné. Jenomže jakmile se objeví někde u muziky, tak je z něj v momentě úplně jiný člověk a promění se v tanečníka, že by se nemusel stydět ani do Stardance. No a tancuje nejradši se mnou, vlastně prakticky jenom se mnou. To víš, že jsem na něj hrdá, vážím si toho, snažím se si to užívat, ale zároveň musím přiznat, že za ním poněkud vlaju. A taky jsem pokaždé pořádně utancovaná.

No a teď si představ, Honzo, co tenhle můj chlap provedl, aniž by se na tom se mnou předem domluvil. Chvíli si zkoumavě prohlížel mojí maminku, jak se spokojeně rozhlíží ze své židle, září očima, po maličkých kapičkách ulizuje griotku a pozoruje celé to hemžení na parketě. Pak na chvilku někam zmizel, a když se vrátil, tvářil se jakoby nic, jakože si šel jenom odskočit na záchod, takže jsme tomu s maminkou nevěnovali pozornost, protože zrovna začínala další runda tancování.

Po následující přestávce se chopil principál mikrofonu, odkašlal si a prohlásil na celý sál: „A nyní, vážené dámy a vážení pánové, vyhlašují krátké sólo pro nejctěnější dámu a jejího tanečníka.“ V tu chvíli se sice sebevědomě začepýřila paní starostová o pár stolů dál, ale měla smůlu. Principál se uklonil, pokynul rukou k mojí mamince a kapela spustila.

„Smím prosit?“ Zeptal se Franta mé rodičky v úklonu a s rukou za zády. Ta vykulila oči, vteřinu váhala, pak slavnostně povstala a nechala se odvést na parket. Honzo, co ti mám povídat, kapela zahrála tři pomalejší skladby, korunované valčíkem. Na mamince sice bylo ze začátku trochu vidět, že už dlouho netancovala, ale on ji tak perfektně vedl, že rychle vplula do rytmu a ten valčík zvládla dokonce doleva. No, co ti mám povídat, všichni koukali s otevřenými pusami, maminka sklidila aplaus od celého sálu a byla šťastná, jak už jsem ji dlouho neviděla.

Tohle bylo sice krásné a nádherné, ale Franta pořád neměl dost, jakmile skončilo sólo, popadl mě a prohnal mě po parketu několika polkami za sebou. No a já, Honzo, já už byla tak vyřízená, že jsem se pak u našeho stolu zhroutila do své letité plastové židle, až pode mnou zaúpěla, rozpadla se na několik kusů a nekompromisně mě poslala k zemi. Nebudu se litovat, ale řeknu ti, že jsem v tu chvíli cítila každé své kilo nejen v kostrči, ale především v hlavě a uvědomila si, že jsem asi fakt až moc tlustá. Já vím, mlč a nesnaž se mi skočit do řeči, tobě se to líbí, ale mně v ten moment do smíchu moc nebylo. No nic, nějak jsem se s pomocí Frantova opečování a maminčina leknutí z těch obrovských střepů vyhrabala, přežila to a snažila se nedat na sobě nic znát. Nakonec jsme tam vydrželi až těsně přes půlnoc, kdy se vyhlašovala tombola. V ní jsme sice nic nevyhráli, ale to vůbec nevadilo, hlavně, že jsme si to užili a maminka byla nadšená.

***

„Maruško, seš zlatá holka. Věz, že střepy přinášejí štěstí, a jak se zdá, platí to i pro plastové. Jsem rád, že jsi taková, jaká jsi, a zdaleka teď nemám na mysli jen tvoji krásu fyzickou.“ Lamačem ženských srdcí jsem nikdy nebyl, a tak mě nenapadlo nic lepšího, než tento poněkud duchaprázdný kompliment.

Leč Maruška je shovívavá dáma a má vytříbený smysl pro humor. Napřed věnovala smutný pohled svému prázdnému talířku od větrníku a beznadějně dopitému šálku turecké kávy. Pak se však rozesmála: „Máš smůlu, Honzo, musíš to se mnou vydržet, jiná už nebudu.“

Autor: Jan Pražák | neděle 19.2.2023 7:07 | karma článku: 27,29 | přečteno: 822x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 18,58 | Přečteno: 309x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,60 | Přečteno: 768x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,72 | Přečteno: 829x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 954x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Prigožin se stal miláčkem ruských teenagerů, zaujal přesvědčením a vzdorem

28. dubna 2024  18:28

Deset měsíců poté, co vedl ozbrojenou vzpouru proti ruskému armádnímu velení, a osm měsíců poté, co...

Necítí bolest a nekomunikuje. Matyas trpí vzácným syndromem, rodina shání pomoc

28. dubna 2024  18:24

Zpomalený vývoj, neschopnost ovládat tělo, záchvaty vzteku či snížený práh bolesti. Tak vypadá...

Trump si před Bidenem udržuje náskok, ukazuje předvolební průzkum

28. dubna 2024  18:11

Bývalý republikánský prezident Spojených států Donald Trump, který se opět uchází o křeslo v Bílém...

Ruské vojsko dobylo další ves, hlásí Moskva. Padnout měla Novobachmutivka

28. dubna 2024  14:27,  aktualizováno  17:51

Sledujeme online Ruská vojska dobyla další vesnici v Doněcké oblasti na východě Ukrajiny, Novobachmutivku, uvedlo v...

  • Počet článků 2129
  • Celková karma 30,87
  • Průměrná čtenost 1302x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.