Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nemůžete si toho debila zklidnit, člověče?!?

„Proč se tak mračíš, má krásná dámo, když víš, že úsměv na tváři ti sluší daleko víc?“ Neodpustil jsem si vůči Marušce menší provokaci hned poté, co nám v cukrárně servírka donesla tureckou kávu s větrníkem.

Nezabralo to. Maruška se tentokrát ani neuchetla a ani mi naoko nevynadala za pokus o kompliment. Místo toho mi odpověděla vážným tónem: „Honzo, promiň, jestli jsem dneska protivná, ale na něco jsem si vzpomněla. Kdybys ty sám viděl to, co jsem včera viděla já, taky by ti nebylo do smíchu. A jestli chceš pro jednu starou tlustou ženskou něco udělat, tak jí dovol, aby ti o tom vyprávěla, třeba se jí trochu uleví.“

„Jestli myslíš tu milou plnoštíhlou zralou paní, co sedí naproti mně, Maruško, tak ta ať klidně spustí, budu rád,“ zkusil jsem to tentokrát povzbudivým tónem. Maruška se sotva znatelně usmála očima a dala se do vyprávění.

***

Honzo, včera jsem jela z Anděla metrem a přisedla jsem si na trojsedačku k tátovi s dcerou. Jemu mohlo být něco přes čtyřicet, jí tak patnáct a byli si hodně podobní, jen ona měla vepsané ve tváři nějaké mentální postižení. Víš, v tomhle se nevyznám, ale bylo to na ni poznat a taky se podle toho chovala. On se ji snažil zabavit hovorem, usmíval se na ni a povídal třeba: „Terezko, teď zrovna jedeme pod Vltavou a nad námi plavou labutě.“ Na to ona odpověděla: „Labutě, labutě, LABUTĚĚĚ...“ Několikrát to slovo zopakovala, napřed úplně potichu, pak čím dál víc nahlas a naposled ho jakoby vyzpívala z plných plic na celý vagón. A přitom vlnila dlaněmi ve vzduchu, jakoby se ty labutě houpaly na hladině. Načež táta ji pohladil po rukou, zlehka je přidržel a řekl: „Terezko, potichoučku, ať je nevyrušíš.“ Ona na chvilku zmlkla a rozhlédla se kolem sebe prázdným nechápavým pohledem.

Na příští stanici na Karláku si na protější čerstvě uvolněnou trojsedačku sedla ježibaba. Honzo, promiň, že té osobě tak říkám, ale ona se tak vážně chovala. Už když si sedala, tak jí z očí lítaly blesky a škaredila se jako sto čertů. Na místo u okýnka si položila rozměrnou tašku a sama sebe umístila vedle ní na místo do uličky. Když se tam k ní chtěli poskládat nějací staří manželé, tak ne aby tu tašku dala pryč, mohla si sednout jen ta paní na místo naproti ní, ale pán musel zůstat stát. Já po ní jen loupla očima, gestem jsem naznačila, aby si tu tašku dala na zem, ale ona se odvrátila na druhou stranu, jakoby nic neviděla.

„Terezko, to je jezevčík, podívej, jak vesele vrtí ocasem,“ odpověděl táta své dceři poté, co si všimla psa u vedlejších dveří a pronesla tázavé: „hafík?“

„Jezevčík, jezevčíček, jezevčíčíček, haf, haf, HÁÁÁF...“ Zahrála si opět Terezka se slovíčky, a stejně jako minule skončila u ne zrovna melodického zpěvu z plných plic. Táta jí zase zlehka a vysloveně něžně uklidnil, ale nebylo nic platné, oba si za to vysloužili jedovatý úšklebek od ježibaby.

Během další jízdy následovali po labutích a jezevčíkovi sloni, respektive SLONÍÍÍ, které Terezka viděla na bundě nějakého kluka, jenž prošel okolo nás a které ježibaba okomentovala zasyčením: „Ticho, sakra!“

Jenomže potom, Honzo, pak se Terezka zčistajasna tiše zeptala: „Tatínku, jedeme za maminkou?“

Tatínkovi se kmitl ve tváři stín smutku a odpověděl: „Ale kdepak, zlato, maminka je už dávno v nebíčku, jedeme za tetou Jitkou na Palmovku. Ona má doma rybičky v akváriu, na které se tak ráda díváš.“ Zmínka o rybičkách však nedokázala odvést Terezčinu pozornost, ona se rozkřičela, až jí začal přeskakovat hlas a dožadovala se, že chce za maminkou.

„Nemůžete si toho debila zklidnit, člověče?!? Dyť se mi tady z toho jejího řvaní rozskočí hlava!!!“

Honzo, asi ti nemusím říkat, kdo tohle vypustil z úst a asi si domyslíš, že to zařval tak, až se ve vagónu zatřásly okenní tabulky. Ty mě znáš a víš, co dokážu, když mě někdo pořádně naštve. V první chvíli jsem tu ježibabu chtěla popadnout za flígr a na další stanici rovnou vyhodit, ale udržela jsem se. Respektive zabrzdil mě omluvně prosebný pohled taťky, který teď držel Terezku za obě ruce a něco jí šeptal do ucha. Tak jsem se k ježibabě jen natočila a pěkně zostra jí polohlasně vmetla přímo do tváře: „No nevím, kdo tady dělá větší kravál, měla byste se stydět, copak nevidíte, že je postižená?“ Ježibaba jen trhla hlavou a zavrčela něco ve smyslu, že se se mnou nehodlá bavit.

Pak mě něco napadlo a já to udělala. Teda riskla. Všimla jsem si, že na druhé straně vagónu se uvolnilo několik míst, tak jsem významně mrkla na taťku, usmála se na Terezku, vzala ji za ruku a řekla: „Terezko, pojď se mnou, já ti něco dám, a tatínka vezmi s sebou.“ Kupodivu mi to vyšlo, Terezka se nechala v klidu odvést, já ji držela za jednu ruku vpředu, taťka za druhou vzadu, až jsme došli k těm volným místům. Tam jsme se usadili a ta holka, Honzo, představ si, že ta holka na mě upřela svůj pohled. V tu chvíli vůbec nebyl prázdný jako prve, naopak jsem s něj vyčetla očekávání a naději, a navíc takovou sotva znatelnou zvláštní až nezemskou sílu, kterou lidé normálně v očích nemívají.

No nic, abych to neprotahovala, já sáhla do kabelky a vytáhla z pytlíku tři tvarohové buchty, které jsem si předtím koupila v pekařství. Jednu jsem dala do ruky Terezce, druhou taťkovi a do třetí jsem se zakousla sama. Já vím, že v metru se nic konzumovat nesmí, ale holčina v klidu začala jíst, trochu přitom pomlaskávala a s plnými ústy mi několikrát za sebou poděkovala. Její taťka se na mě díval vděčnýma očima, a pak, když jsme dojeli na Palmovku, vzal ji za ruku, že jako vystoupí. Rozloučili jsme se a já na závěr už slyšela jen Terezčino: „Na shledanou, na shledanou, NA SHLEDANOUUU“ ve stejně stoupající hlasové kadenci jako předtím u labutí, jezevčíka a slonů.

Honzo, já osaměla a tam v tom metru na té sedačce mi najednou začalo být smutno. Smutno z osudu mentálně postižené dívky, které zemřela maminka a z osudu jejího ovdovělého tatínka. Smutno z ježibaby, která vidí jen sama sebe a bezhlavě rozdává rány ostatním. Na jedné straně jsem za toho tátu cítila hrdost, jak se o svou dceru dokáže s láskou starat, ale na druhou stranu mě jímal vztek nad tou ženskou. Hned jak jsme sem dneska přišli, tak jsem si všimla támhleté bundy na věšáku, která má na sobě úplně stejné slony, jako měla včera ta v metru. Všechno se mi v tu ránu vybavilo znovu a já to ze sebe musela dostat, odpust. 

***

Maruška zmlkla a já chvíli tiše zíral do její měkké buclaté tváře s hlubokýma hnědýma očima. Zlehoučka jsem ji pohladil po ruce a poděkoval za její slova a za to, že mi dopřává cti být mojí kamarádkou.

Autor: Jan Pražák | sobota 4.2.2023 7:07 | karma článku: 44,44 | přečteno: 7276x
  • Další články autora

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,00 | Přečteno: 715x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,58 | Přečteno: 974x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,95 | Přečteno: 930x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 25,46 | Přečteno: 948x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Hrátky s krásnou dámou

Lidi, tak si rádi hrajete? Pánové s krásnou ženou a dámy s charizmatickým mužem? Tak si tedy pojďte pohrát, ale nebojte, nebude to nijak lechtivě erotické. Budeme si hrát s dámou z nejkrásnějších, s naší košatou mateřštinou.

9.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,32 | Přečteno: 2408x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Pronájem bytu 2+1
Pronájem bytu 2+1

Za Bažantnicí, Děčín - Děčín VI-Letná
12 000 Kč/měsíc

  • Počet článků 2127
  • Celková karma 31,46
  • Průměrná čtenost 1303x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.