Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskriminace naruby

Dělal jsem tehdy v jedné mamutí hale na periferii Los Angeles v rámci své cesty do USA, jíž první půlku jsem zasvětil práci, sehnané jak se dalo, a druhou půlku nezávaznému potulování s batohem na zádech.

V té hale se kompletovaly a připravovaly k expedici kuchyňské spotřebiče, dost vyčerpávající dřina za pár dolarů. Byl jsem tam ani ne týden, makal ve dvojici s jedním domorodcem a celý den neviděl nic jiného než lednice, pračky, rudly, pomalu se posouvající přepravní pásy a jeho tvář. Bylo horko jak v blázinci, k večeru konečně padla, Jim vypadnul za svou holkou a já cestou na ubytovnu dostal obrovskou chuť na panáka. Ale kam? Nevěděl jsem a usoudil, že je to vlastně jedno, vlezu do prvního baru, na který narazím, hodím do sebe skleničku burbonu, vypadnu a půjdu se vyspat, mám toho dost.

Slunce zešikma pálí jako blázen, jdu kolem vrakoviště a na konci vidím nízký barák s léty zašlým poutačem Bar Honduras. Nebo Salvátor, to už si nepamatuju, prostě se jmenoval jako nějaká z těch zemiček tam dole. Venku nikdo, jen pár starých aut, kdo by se tam taky poflakoval, všichni jsou buď uvnitř nebo už dávno pryč.

Vlezu teda dovnitř a pecka, tma, oči přivyklé venkovnímu světlu nevidí skoro nic, jen přes celou místnost přímo proti mně tuší barový pult. Nos čuchá smrad vyčpělých lihovin, promíchaný s potem návštěvníku. Jo, jasně, je horko, tady uvnitř ještě větší než venku. A uši slyší klasickou směsici přeřvávajících se pijanů.

Postupuju dopředu, u barového pultu sedí čtyři hromotluci, mezi nimi jedno místo volné. Kolem sebe začínám tušit dvě řady obsazených stolů, na nichž probleskují sklenice s pitím. Jak jdu, kravál slábne, až postupně všichni přestanou mluvit a v místnosti je najednou hrobové ticho. Na moment zaváhám, zastavím se  a rozhlídnu kolem sebe. Oči si pomalu zvykají na příšeří a vidí, jak všichni přítomní zírají na mě. Ale proč? Copak vypadám jako Marťan? Nebo jako Satan, který právě vylezl z pekla?

Už to mám, proboha, já vlezl do černošského baru, všichni kolem mě včetně těch hromotluků u pultu a včetně barmana jsou černí jak uhel, jen já jsem běloch. Atmosféra houstne, vnímám zlověstné pohledy chlapů, tuhle se kmitne zaťatá pěst, támhle se do ticha ozve šeptaná výhrůžka, která je mimo mou slovní zásobu.

Stojím dva metry od barového pultu, nevím co dál a mozek mi jede na plné obrátky. Otočit se zpátky a utéct ven nemůžu, vnímám v jejich tvářích, že zrovna na tohle čekají. Přežiju? Zmlátí mě nebo rovnou zamordují? Mám strach. Už jsem toho prožil dost, ale takhle jsem se ještě nikdy nebál. Co teď?

Ale vždyť už je to vlastně jedno. Jestli mám umřít, tak s noblesou a s panákem v ruce. Postoupím k barovému pultu, se staženýma půlkama se vmáčknu mezi dva hromotluky a pěkně nahlas oslovím barmana, který na mě zírá, div mu nevypadnou oči z důlků: „A glas of Jack Daniels red dog, please.“ A pro jistotu hned vysázím na pult příslušné mince.

Nic. Krátké asi pětivteřinové nic, které mi připadá jako celá věčnost. Čekám první ránu pěstí nebo možná rovnou kudlu do ledvin.

Místo rány přichází hurónský smích. Bar se otřásá v základech, lahve a sklenice div nepadají z regálů, dvacet černých chlapů včetně hromotluků vedle mě a včetně barmana se hlasitě chechtá. Co chechtá, řve smíchy, že málem padají pod stůl.

Atmosféra se pročistí, napětí opadá a nepřátelské dusno je rázem pryč. Barman mi naleje panáka, kopnu ho do sebe a mizím, jako kdyby mi za zadkem hořela koudel. U dveří mi ještě jeden černoch obřadně pokyne rukou.

Venku se nadechnu rozpáleného vzduchu, který najednou chutná jak božská mana. Přežil jsem bez úhony. Ale proč?

Když tohle druhý den vyprávím Jimovi, nevěřícně kroutí hlavou a pak povídá: „Jardo, ty vole, ty nemáš nejmenší tušení, kam jsi vlezl. Měls z prdele kliku, ti chlapi podle tvé angličtiny poznali, že seš cizinec a nevíš, která bije. Být místní, semleli by tě.“

Autor: Jan Pražák | čtvrtek 30.6.2022 14:34 | karma článku: 29,63 | přečteno: 1255x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 18,13 | Přečteno: 298x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,59 | Přečteno: 764x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,72 | Přečteno: 826x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruské vojsko dobylo další ves, hlásí Moskva. Padnout měla Novobachmutivka

28. dubna 2024  14:27

Sledujeme online Ruská vojska dobyla další vesnici v Doněcké oblasti na východě Ukrajiny, Novobachmutivku, uvedlo v...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58,  aktualizováno  14:25

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 2129
  • Celková karma 30,86
  • Průměrná čtenost 1302x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.