Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pořádná ženská

Nedokázala jsem si odpovědět na otázku, proč se na mě Michal vykašlal. Snažila jsem se pro něj dělat všechno, ale on se jednoho dne prostě sebral a se slovy, že si nemůže pomoct, odešel za tou svou fuchtlí.  

Byla jsem vychovaná postaru, maminka mi vždycky kladla na srdce, abych se chovala jako pořádná ženská: „Když si ohlídáš, aby byl chlap spokojenej u stolu a v posteli, a dáš mu pár pěknejch dětí, tak tě za to bude nosit na rukou celej život.“ U našich to tak fungovalo, byli spokojený, táta dělal mašinfíru u dráhy, maminka se starala o mě a o bráchu, a já si vysnila, že si to zařídím podobně.

Tak jsem se na to svoje budoucí rodinný štěstí těšila, že jsem se nechala zbouchnout hned od prvního kluka, kterej mi přišel do cesty. Michalovi bylo tehdy dvaadvacet, dělal na pile u lesa za městem, svaly měl vymakaný jako nějakej vzpěrač a letěly na něj snad všechny holky z okolí. Když se na mě tenkrát na zábavě usmál, zadíval svejma modrejma očima a prohlásil, že jsem ten nejkrásnější z růže květ pod sluncem, byla jsem ztracená. Do roka jsme měli svatbu a narodila se nám dvojčata, kluci Míša s Ríšou. Maminka sice tehdy starostlivě kroutila hlavou, že jsem to vzala hodně zhurta, ale já byla ve svejch devatenácti naivní a šťastná.

A snažila jsem se bejt šťastná co nejdýl, i když už jsem vlastně přestala mít proč. Prvních sedm let to bylo dobrý, ale pak jsem zjistila, že mi Michal začal bejt nevěrnej. Možná taky znáte ten pocit, když něco víte, ale chytáte se sebemenšího důvodu, abyste si mohli říct, že to není pravda. Celý město si šuškalo, že si to Michal rozdává s tou fuchtlí v kanceláři na pile, ale já sama sebe přesvědčovala, že jsou to pomluvy a nic takovýho by mi neudělal. Když jsem mu našla na montérkách pár blonďatejch vlasů, tak než abych mu to rovnou vmetla do očí, hledala jsem si důvody, jak se mu tam mohly dostat náhodou. I v tom ostatním jsem začala vyvádět blbosti, až si teď s odstupem času říkám, že jsem mu s tím překrmováním lahůdkama a věčným vnucováním se do postele musela bejt protivná. A pak od nás prostě odešel, fuchtle dostala místo v jiným městě, on se sebral a odstěhoval se tam s ní.

***

Zůstala jsem sama a byla moc vděčná našim, že mi s mejma dvojčatama hodně pomohli. Roky utíkaly jako voda, najednou bylo Míšovi a Ríšovi přes dvacet a vylítli z hnízda. Mně rázem ubylo starostí, minula čtyřicítka a chytla mě druhá míza. Teda spíš než míza mě chytil Jirka. Zákazník z krámu, ve kterým jsem tehdy prodávala a vlastně pořád prodávám. Utekla mu žena, on taky zůstal sám, přišel si ke mně koupit věci na sebe a byl při tom strašně bezradnej. Něco si blbě vypral, něco propálil žehličkou, prostě jako každej druhej chlap, kterej najednou zůstane sám.

Když přišel poprvé, pomohla jsem mu vybrat košili, řekla, jak ji má žehlit a prát, a na co si přitom má dát pozor. Podruhý mi přinesl kytku růží, potřetí mezi těma regálama a stojanama vyznal lásku. Jo, byl to pěknej a přitažlivej mužskej, mně se to v mozku vrátilo o dvacet let zpátky a než jsem se rozkoukala, byla jsem zamilovaná. „Holka, tentokrát si musíš dát pozor a starat se o něj ještě líp než kdysi o Michala,“ říkala jsem si v duchu, i po těch létech jsem byla pořád stejná.

Nastěhovala jsem se k Jirkovi, všechno nám klapalo a já začala bejt zase šťastná. Jenomže pak se mi zhroutil svět podruhý, tentokrát za to mohlo moje zdraví. Začala jsem mít problémy, zašla za doktorem a ten mě poslal na další vyšetření. Potom se kouknul do výsledků a naservíroval mi to jak na stříbrným podnose: „Paní Janotová, posaďte se, sestřička vám udělá kávu.“ Začala jsem tušit, že jde do tuhýho, tohle přece doktoři normálně nedělaj. A taky že jo, u toho kafe to na mě vybalil celý. Ty jeho odborný výrazy nedokážu přesně zopakovat, tak vám to povím po svým. Řeknul mi, že mám rakovinu děložního čípku v počátečním stádiu a při posouzení všech okolností mi doporučil, abych si nechala vyndat celej vnitřek. Prej ať si to nechám projít hlavou a co nejdřív mu dám vědět, abysme mohli najít brzkej termín operace.

Nevím, jestli mě teďka pochopíte, pokusím se vám vylíčit, jak jsem se cejtila. Před doktorem jsem něco zablekotala a ani nevím, jak došla domů. Jirka byl ještě ve škole, já se zhroutila do křesla, celý mi to došlo a v duchu mu začala povídat: „Jsme spolu rok, když jsme se poznali, byl jsi na dně, zdrcenej z rozvodu a bezradnej. Začala jsem se o tebe starat, žít jenom pro nás dva, vytvořila nám domov a tys mi úplně rozkvetl před očima. A teď? Proboha, Jirko, jestli mi to vevnitř všechno seberou, tak i když to nakrásně přežiju, už nebudu celá ženská a ty budeš mít doma trosku. A nic na tom nezmění ani fakt, že spolu neplánujeme mít děti. Nebude lepší, když si vezmu nějaký prášky a rovnou to celý skončím?“

Pak padlo šero, Jirka přišel domů, našel mě v tom křesle zhroucenou a ubrečenou. Sednul si ke mně na opěradlo, vzal moje ruce do svejch dlaní a zeptal se, co se mi stalo. Ne, nehrála jsem si na hrdinku, celý jsem mu to vyklopila úplně stejně, jak jsem si to sesumírovala v hlavě, vynechala jsem jen to o těch práškách.

Chvilku mlčel a díval se na mě zvláštním upřeným pohledem.

Cejtila jsem, že v něm zraje životní rozhodnutí, to ženská pozná. Jenom se mi vrátily vzpomínky na Michala, já si ten Jirkův pohled blbě vyložila a bála se, že mě teď taky opustí.

Znovu mi proběhla hlavou myšlenka o těch práškách.

Jirka se prve ani nestačil převlíknout, byl ještě tak, jak přišel ze školy. Kleknul si přede mnou na zem v těch učitelskejch kalhotách, co jsem mu den předtím čerstvě vyprala a vyžehlila.

Políbil mi ruku a řekl větu, kterou si budu pamatovat celej život: „Radko, žádám tě o ruku, chtěl bych si tě vzít. Miluji tě a chci tě za ženu, abychom to spolu mohli všechno líp zvládnout.“

Řekl „za ženu.“ Já si v ten moment vzpomněla na maminku, jak mi kdysi kladla na srdce, abych se v životě chovala jako pořádná ženská. Jak to můj první manžel Michal nedokázal ocenit a teď vedle sebe mám chlapa, pro kterýho je to důležitý. Jirkova žádost o ruku mě nakopla a já se rozhodla bojovat. Rvát se s osudem a se svou nemocí, abych mu mohla vyhovět, být tady pro něj a s ním.

***

Jo, tehdy jsme si oba prošli těžkým obdobím, ale už je to deset let za náma. Dneska jsem byla u doktora na kontrole a je to dobrý. Přišla jsem domů zase dřív jako tehdá, když jsem se dozvěděla tu jobovku. Opět sedím v křesle a čekám na Jirku, na toho svýho nejlepšího chlapa pod sluncem, o kterým si troufám pyšně tvrdit, že je se mnou šťastnej. To ženská zkrátka pozná, i když jí toho tam dole uvnitř trochu chybí.

Autor: Jan Pražák | úterý 14.1.2020 14:36 | karma článku: 29,30 | přečteno: 1062x
  • Další články autora

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 28,98 | Přečteno: 661x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,49 | Přečteno: 794x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,59 | Přečteno: 999x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,95 | Přečteno: 945x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 25,46 | Přečteno: 954x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 2128
  • Celková karma 31,39
  • Průměrná čtenost 1303x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.