Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já žádné uječené mrně domů nechci!

Nejsem už nejmladší, mám ráda svůj klid a vůbec nestojím o to, aby mi tady najednou začalo vřískat nějaké mrně. Jenomže můj Tomáš to vidí úplně jinak a já nevím, co mám udělat, abych mu to vymluvila.

Tak tyhle starosti jsem si dělala před několika týdny, když můj dvounožec Tomáš začal nosit domů hračky pro malá koťata a granule pro juniory. Napřed jsem si myslela, že se zbláznil a bude to všechno vnucovat mně, osmileté kočce, ale pak jsem zjistila, že je to mnohem horší.

On se totiž rozhodl, že se asi doma nudím a že mi pořídí malého společníka z nějakého podobného útulku, z jakého si kdysi před léty přinesl mě. Tehdy jsem mu za to byla nesmírně vděčná, dal mi nový domov, má mě rád a skvěle se o mě stará. Jenomže když si na to své útulkové období vzpomenu, tak vím své. Bylo tam o nás sice dobře postaráno, hladem a zimou jsme netrpěli, ale bylo nás tam strašně moc a s malými koťaty jsme mívali problémy. Věčně zlobila, dotírala na nás dospěláky, nenechala nás pořádně vyspat, jakoby si myslela, že jim to tam celé patří.

„Mouríno,“ šokoval mě jednoho dne Tomáš, „zítra pojedu na útulkovou výstavu, vezmu si přepravku a přinesu ti odtamtud nějaké překvapení. Škoda, že nemůžeš jet se mnou, pomohla bys mi vybrat.“

Nebudu zapírat, že mě to fakt naštvalo. Dobře věděl, že jsem proti tomu a přesto se to chystal udělat. Navíc toho tvora hodlal přivézt v mojí přepravce, no prostě hrůza a skandál. Však jsem taky zalezla za gauč, zapřela jsem se a odmítla večeři. Když mě pak večer volal do svého pelechu, který mu obvykle zaberu na noc skoro celý pro sebe, tak jsem dělala hluchou kočku. Jenomže ani tahle forma naprosto jasného protestu mi nebyla nic platná a Tomáš druhého dne navzdory hustému sněžení hned ráno na tu výstavu vyrazil...

***

Nyní náš příběh na chvilku přerušíme a podíváme se na pár fotek z dnešní umísťovací výstavy útulkových koček, která se konala na pražském Černém mostě.

Výstava byla navzdory nepřízni počasí a bohaté sněhové nadílce úspěšná, svůj nový domov na ni nalezlo daleko víc koček, než se mi podařilo zadokumentovat. Ale teď už se vraťme k příběhu kočky Mouríny, jejího Tomáše a k tomu i někoho dalšího.

***

To víte, že jsem byla celou dobu napnutá a doufala, že si to Tomáš na poslední chvíli rozmyslí nebo že si tam aspoň žádné vřeštící třeštidlo nevybere a vrátí se sám. Jenomže když odpoledne přišel, hned ve dveřích se celý nadmul pýchou a místo, aby mě okamžitě nakrmil, tak mi před čumáček postavil přepravku.

„Mouríno, podívej,“ otevřel dvířka, „tohle je Matěj, jsou mu čtyři měsíce a ode dneška tady bude bydlet s námi. Je maličký, tak na něj buď hodná a pomoz mi s jeho výchovou.“

Uvnitř přepravky se v koutku krčilo maličké mourovaté kotě. Chtěla jsem vletět dovnitř a hned z první tomu přivandrovalci pořádně ukázat, kdože je v tomhle domě paní, ale pak jsem zahlédla jeho oči. Byly plné strachu.

„Mouríno, počkej, nepospíchej na něj,“ ozval se zase Tomáš. „Matěj to neměl vůbec jednoduché a kdyby se ho útulkářky neujaly, tak už by byl dávno mrtvý. Byl by ho nejspíš roztrhal pes, který hlídal stodolu, kde se Matěj narodil a strávil prvních několik týdnů svého života.

Začala jsem být na rozpacích. Na jedné straně jsem výrazná individualistka, která se jen tak ochotně s nikým o nic nedělí. Ale na druhé straně jsem si vzpomněla, že i já jsem to měla kdysi složité a nebýt útulku a potom Tomáše, bůh ví, kde bych dneska byla. Tedy jestli bych vůbec ještě byla. Navíc jsem nikdy neměla kotě a tenhle tvoreček je stejně mourovatý jako já. Skoro jako kdyby byl můj vlastní.

Matěj na mě z hloubi přepravky třeštil nazelenalé oči, bylo vidět, že se nutně potřebuje vyčůrat, ale neví, kam jít a navíc se bojí vylézt. V tu chvíli mi došlo, že je to vlastně všechno Tomášova chyba, neměl tu přepravku dávat přede mě, ale odnést ji na záchod ke stelivu a tam Matěje v klidu vypustit ven. Tak jsem na to našeho... co to mňoukám, vlastně svého... no budiž, tak teda našeho dvounožce hodila pohrdavý výraz, jakože je trouba a Matěje jsem se začala snažit vylákat ven. No, co vám mám mňoukat, nebylo to tak jednoduché, ale nakonec ten mrňous pochopil, že se mě nemusí bát, já mu ukázala cestu a on doběhl včas, aby si neudělal ostudu hned na začátku.

První dny byly vůbec dost složité, ne však s malým Matějem, ale s naším dvounožcem Tomášem. Matěj je bystrý, jen potřebuje doladit pár výchovných detailů. Třeba, že jeho granule jsou ty maličké a ty větší jsou moje. Nebo, že na kuchyňský stůl a linku se leze jen, když se Tomáš nekouká, případně když není doma. A naopak, že na záclony se leze, jen když Tomáš doma je, protože já se tam nedostanu, abych ho mohla samotná sundat. Ale tohle všechno se časem určitě podá.

Ty problémy s Tomášem jsou horší. Zatím se nedokázal naučit, že když má v noci v posteli dvě kočky místo jedné, tak se musí víc uskromnit a posunout se až na krajíček, abychom měli s Matějem dost místa. Také nechápe, že koťata potřebují častěji jíst než dospělé kočky a že tedy musí ráno vstávat o hodinu dřív. To znamená ve čtyři. Je toho sice ještě víc, ale já věřím, že mu to nakonec s Matějem nějak vtlučeme do hlavy.

Ale jedno musím Tomášovi nechat, jsem ráda, že mi toho Matěje nakonec přece jen přinesl. Nejen, že se mi postaral o zábavu, rozptýlení a dal mi fajn parťáka, ale hlavně poskytnul Matějovi nový domov jako mně tenkrát před léty.

To víte, my mouratí musíme zkrátka držet spolu za každých okolností. Tak ať se podobně pevné přátelství podaří navázat i všem kočkám a kocourům, kteří se dnes stěhují do svých nových rodin.

Poznámka: Fotografie nezletilé osoby je publikována se souhlasem jejích rodičů. Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.

Autor: Jan Pražák | neděle 3.2.2019 18:31 | karma článku: 32,96 | přečteno: 1520x
  • Další články autora

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 11,01 | Přečteno: 326x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,31 | Přečteno: 844x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 24,64 | Přečteno: 898x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Hrátky s krásnou dámou

Lidi, tak si rádi hrajete? Pánové s krásnou ženou a dámy s charizmatickým mužem? Tak si tedy pojďte pohrát, ale nebojte, nebude to nijak lechtivě erotické. Budeme si hrát s dámou z nejkrásnějších, s naší košatou mateřštinou.

9.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,23 | Přečteno: 2388x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Frajeři na silnicích

„Ta ženská mi tam snad vážně vletí!“ Zatrnulo mi za volantem, když jsme na počátku Velikonoc jeli do Čelákovic doplnit poslední sváteční proviant. A taky že jo, vůbec se nerozhlídla a nasáčkovala se s bicyklem těsně přede mě.

6.4.2024 v 7:07 | Karma: 35,93 | Přečteno: 2674x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Já ti to do smrti neodpustím, táto!

V pětačtyřiceti létech jsem se zbláznil, stalo se mi to, co se občas stává nezodpovědným mužům. Odešel jsem od manželky a od třináctileté dcery, a dal jsem se dohromady s ženou, která byla o dvacet let mladší než já.

3.4.2024 v 14:34 | Karma: 32,15 | Přečteno: 1381x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Pán už ten páreček nebude jíst?

Pamatujete se na automat Koruna, který stával dole na rohu pražského Václavského náměstí? Bylo tam několik pultů s jídlem, výčep a podlouhlé stoly, u nichž se člověk mohl na stojačku rychle a většinou celkem chutně nadlábnout.

31.3.2024 v 7:07 | Karma: 29,28 | Přečteno: 1285x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma: 40,22 | Přečteno: 7857x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Máte rádi českou klasiku?

Pokud čekáte duchaplné povídání o velikánech české klasické literatury nebo hudby, tak vás bohužel zklamu. Budeme se věnovat něčemu daleko přízemnějšímu, leč možná o to příjemnějšímu. Čemuže tedy? No přece jídlu.

25.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,87 | Přečteno: 905x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak musela jít Maruška kvůli Frantovi na kožní

„Dneska na mě budeš muset být strašně opatrný a hýčkat si mě jako v bavlnce, jako kdybych byla porcelánová panenka,“ varovala mě Maruška, když jsme si telefonicky domlouvali popracovní schůzku v cukrárně.

22.3.2024 v 14:34 | Karma: 26,98 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak jsem prchl z postele do skříně

Jaro bylo v plném proudu, já se pilně připravoval na maturitu a byl jsem beznadějně zamilovaný. O to víc, když objekt mé lásky spolužačka Blanka na sklonku zimy podlehla mým svodům a dala mi vše, co jen může holka klukovi dát.

19.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,30 | Přečteno: 957x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jestli nevíte co s časem, cestujte s Českými drahami

„Pokud ti to nebude vadit, já pojedu už v úterý, budu fotit a ty za mnou za dva dny dorazíš,“ informovala mě má zákonná manželka, když jsem si na čtvrtek a pátek naplánoval kratičkou dovolenou v malebném Klášterci nad Ohří.

16.3.2024 v 7:07 | Karma: 28,09 | Přečteno: 892x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Odmítla jsem se vyspat se šéfem a dostala jsem vyhazov

„Majko, uvařila bys mi kafe, prosím tebe? Já jsem fakt naštvaná. Vždyť jsem teďka úplně vyřízená!“ Zprudka jsem se posadila na židli u kuchyňského stolu své sousedky a kamarádky v jedné osobě.

13.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,85 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Rozruch na dámském WC

„Tak teda jo, ukecal jsi mě a půjdu s tebou. Ale budeš mě muset obskakovat a nesmíš se mi smát,“ pravila Maruška do telefonu, když mi po dlouhém přemlouvání konečně kývla na další schůzku nad kávou a větrníkem.

10.3.2024 v 7:07 | Karma: 38,21 | Přečteno: 5024x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Vysadila jsem antikoncepci, Jirko, promiň

Vím, že to ode mě nebylo vůči manželovi Zdeňkovi fér. A asi mě neomlouvá ani fakt, že byl mým prvním a před milencem Jirkou jediným milostným partnerem. Byla jsem zkrátka taková hodná holka do doby, než se mi zbláznily hormony.

7.3.2024 v 14:34 | Karma: 38,33 | Přečteno: 6611x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Desatero kočičích přikázání

Všemocná bohyně Bastet stvořila kočku k obrazu svému. Pohlédla na své dílo, spokojeně zavrněla a zamyslela se nad otázkou, kdo se bude o kočku starat. Poté se mlsně olízla a stvořila člověka k tomu, aby kočce sloužil.

4.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,38 | Přečteno: 1070x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Taky živíte svého důchodce?

Určitě znáte takové ty trafiky s rozšířeným sortimentem, v nichž se krom kuřiva, tiskovin, balených baget a nápojů prodává všechno možné. Například školní potřeby, nějaké hračky, trochu té techniky, a tak dál.

1.3.2024 v 14:34 | Karma: 43,88 | Přečteno: 5226x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Malá zvědavka v pekařství

Cestou z práce mě nemilosrdně přepadla mlsná, a tak jsem se stavil na hořkého turka s křupavou škvarkovou plackou v pekařství u autobusového nádraží na Černém Mostě. Místní společnost se mi postarala o téma k pobavení i zamyšlení.

26.2.2024 v 14:34 | Karma: 32,57 | Přečteno: 1207x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Tohle je moje území a já nehodlám tolerovat, abys mi sem lezl!

Už toho mám dost, to si jako vážně myslíš, že se tě budu bát? Tak to teda ani náhodou, koukej mazat, odkud jsi přišel nebo si to s tebou pěkně zostra vyřídím, jakože se Magdaléna jmenuju!

23.2.2024 v 14:34 | Karma: 25,35 | Přečteno: 1004x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Jak bezdomovec nafackoval úředníkovi

„Promiň mi zpoždění, ale jestli chceš udělat dobrý skutek pro jednu mokrou a naštvanou starou tlustou ženskou, tak jí objednej panáčka becherovky, ať se trochu vzpamatuje. A sobě taky, aby v tom nebyla sama.“

20.2.2024 v 14:34 | Karma: 27,73 | Přečteno: 1082x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 2126
  • Celková karma 30,70
  • Průměrná čtenost 1304x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.