Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rusáci mi zabili dědu

„Honzo, jednadvacátej srpen pro mě zůstane nadosmrti strašně smutným dnem. Asi jsem o tom před tebou nikdy nemluvila, tak ti to dneska povím. A klidně to napiš do toho svýho blogu, ať lidi věděj.“  

Maruška měla smutné oči, na naše obvyklé žertování nebyla nálada. Jenom si krátce srkla kávy a dala se do řeči.

„Víš, Honzo, babička s dědou měli kdysi malý hospodářství v jižních Čechách. Nic moc velkýho, asi tucet kravek, pár koní, několik čuníků, kus pole a louku s potokem za stavením. Dřeli se na tom od nevidím do nevidím a byli šťastný. A když se jim narodil můj táta, tak si hned začali plánovat, jak to tam jednou všechno zdědí a bude pokračovat v jejich díle. Jenomže pak přišel osumačtyřicátej a komouši jim to sebrali. Děda se trochu šprajcoval, tak ho zmáčkli, bylo to dost zlý, asi si to dovedeš představit. Ale o tom teď nechci mluvit.“

Maruška na mě koukla přes mrňavý kavárenský stolek a utřela si oči papírovým kapesníčkem.

„Děda s babí pak dělali ty nejhorší práce v JZD, nějak se protloukali a furt doufali, že se to jednou otočí. Když přišel osumašedesátej a tály ledy, děda si začal dělat plány, že mu to snad jednou vrátěj a on se do toho znovu pustí. Já byla tehdy malá holka a celý léto jsem u nich byla na prázdninách. Moc jsem tomu nerozuměla, ale všimla jsem si, jak do dědy vjel novej elán a pořád opakoval: ‚Ještě s Marií nejsme tak starý, ještě to zvládnem.‘ Žil jenom touhle myšlenkou, dělal si spoustu plánů a byl tak šťastnej, jakýho jsem ho nikdy předtím neviděla.“

„Jenomže, Honzo, jak se začal blížit jedenadvacátej srpen a všichni tušili, co přijde, děda dostal strach a začal bejt naštvanej. ‚To přece není možný, to se nemůže stát.‘ Dvacátáho večer si ho pamatuju, jako bych ho viděla před sebou. Musel to tušit, jen seděl za stolem, nadával. A chytal se za srdce...“

Maruška zmlkla, jako by sbírala sílu mi to dovyprávět. Udělal jsem omluvné gesto, jako ať chvilku počká a skočil pro dva panáky becherovky. Tu ona ráda. Řekla jen krátce „dík“ a hodila to do sebe jedním vrzem.

„Honzo, co ti mám povídat, když jsme pak v rádiu slyšeli, že nás napadli Rusáci, tak děda dostal infarkt... Všude byl zmatek... Dlouho to trvalo, než se babička někam dovolala, než vůbec mohla přijet pomoc... Děda mi mezitím umřel před očima, oni mi ho zabili...“

Najednou nastalo ticho, které bylo rušené jen hlaholem skupinky dětí, dovádějících před otevřenými okny kavárny. Podívali jsme se s Maruškou na sebe a oba jsme si přáli totéž - aby ta děcka nemusela nikdy v životě zažít nic takového, co se stalo před padesáti léty.

Co k tomu dodat? Nehodlám spekulovat, jak by to bylo se zdravím Maruščina dědy, kdyby nás tehdy Rusáci neobsadili, to nikdo neví. Marušku možná znáte z mých předchozích článků a víte, jaká je to silná, sebevědomá a pozitivní ženská. Ale téhle strašné vzpomínky na jeho smrt v přímé souvislosti s událostmi 21. srpna 1968 se už nikdy nezbaví.

Autor: Jan Pražák | pondělí 20.8.2018 20:03 | karma článku: 30,97 | přečteno: 1666x
  • Další články autora

Jan Pražák

Příslušník VB coby kazič májového potěšení

Psala se první polovina sedmdesátých let minulého století a já byl chovancem středoškolského ústavu. Spíš než o vzdělání jako takové jsem plnou silou svých osmnácti let usiloval o srdce spolužačky Mileny.

30.4.2024 v 14:34 | Karma: 24,87 | Přečteno: 645x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 21,03 | Přečteno: 493x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 31,46 | Přečteno: 826x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 28,05 | Přečteno: 857x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,92 | Přečteno: 1019x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:19

Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

2. května 2024  18:22,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...

Trump se vidí jako disident, soud je pro něj marketingová sklizeň, tvrdí expert

2. května 2024

Premium Pokud dojde na televizní debatu Donalda Trumpa a Joea Bidena, jako jednoznačný vítěz z ní vzejde...

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 2130
  • Celková karma 30,47
  • Průměrná čtenost 1301x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.