Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Je zákaz prodeje o vybraných svátcích opravdu přínosem pro zaměstnance?

S tímto zákazem jsem v zásadě nikdy nesouhlasil, považuji ho za zbytečné administrativní omezení. Jediné, co mi na něm připadalo trochu pozitivní, byl argument, že zaměstnanci budou moci být se svými rodinami.  

Dnes v šest hodin ráno jsem potkal na zastávce autobusu sousedku, pracující v řetězci Globus na pražském Černém Mostě. Mžourala na mě ospalýma očima: „Včera jsem se vrátila z práce v 11 večer a teď tam musím znovu. Ale od zítřka mám volno, nastupuji až po Vánocích.“

Několik volných dní za sebou ji umožnil právě ten zmiňovaný zákon, ale popravdě řečeno, žádnou radost z toho neměla: „Doma sice budu, ale představ si, že my těch sedm povinně volných svátků v roce musíme napracovat. Dřív, když jsme v ty dny chodili do práce, měli jsme za ně stoprocentní příplatek, ale teď za to napracování nemáme příplatek žádný.“

Pravdou však je, že ne každý řetězec přistoupil k  zákazu prodeje o vybraných svátcích stejným způsobem jako v popsaném případě. Slyšel jsem o dalším přístupu, zde si bohužel nepamatuju, o jaký řetězec se jednalo, kde se to řeší trochu jinak. Tam zaměstnanci musí přijít v daný svátek do práce, sice neprodávají, ale vykonávají jiné činnosti. Například přemísťují zboží při reorganizaci prodejní plochy. A tak podobně.

Neříkám, že to tak funguje všude. Možná existují prodejny, kde se příslušné svátky ani nenapracovávají, ani tam zaměstnanci nemusejí být přítomni, ale o takových případech jsem neslyšel. Respektive dosud mi nikdo z prodavačů, pokladních a podobných lidiček neřekl, jak je šťastný a spokojený kvůli tomu, že je o těch svátcích zavřeno v obchodě, v němž je zaměstnán.

A ještě jedna perlička, tentokrát z Hornbachu. Před časem jsem se radil s takovým tím človíčkem, co chodí mezi regály o vhodné náhradě porouchaného splachovacího zařízení. Nějak jsme se dali do řeči a přišlo i na tyhle svátky. Jeho názor byl stručný a jednoznačný: „Jó, pane, to byste koukal, jak to tu vypadá pokaždý před takovým volným dnem. Je tady šrumec na zbláznění, že mě pak bolí hlava a já si ten svátek vůbec neužiju.“

Co říci závěrem? Příslušný zákon tedy přinesl ono restriktivní opatření, které postihlo prodejce a zákazníky. Ale samotným zaměstnancům, kterým měl ulehčit život, přijde dost k ničemu. A tak se ptám, kdepak nám zase soudruzi z NDR udělali chybu?

Autor: Jan Pražák | pátek 22.12.2017 13:03 | karma článku: 34,82 | přečteno: 1422x
  • Další články autora

Jan Pražák

Příslušník VB coby kazič májového potěšení

Psala se první polovina sedmdesátých let minulého století a já byl chovancem středoškolského ústavu. Spíš než o vzdělání jako takové jsem plnou silou svých osmnácti let usiloval o srdce spolužačky Mileny.

30.4.2024 v 14:34 | Karma: 25,01 | Přečteno: 653x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 21,03 | Přečteno: 494x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 31,46 | Přečteno: 827x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 28,05 | Přečteno: 857x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,92 | Přečteno: 1019x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

  • Počet článků 2130
  • Celková karma 30,48
  • Průměrná čtenost 1301x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.