Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Den blbec

„Honzo, pojď, sepíšeme petici. Celosvětovou. Přidá se k nám spousta lidí ze všech kontinentů a bude nás tolik, že donutíme mocné tohoto světa, aby nám umožnili normálně žít. Beze spěchu a bez každodenních stresů.“

Maruška toho měla včera asi fakt dost. Zvysoka zapadla do maličkého měkkého křesílka v příjemném koutě vinárny, až se mým očím postarala o příjemnou podívanou. Ale to sem nepatří.

„Představ si, ráno jsem se chytla s Frantou. Kvůli úplný blbosti. Už léta máme takový rituál, že první jarní den chodíme k Nováčkům na svařák utopit zimu. Mně najednou vypadlo, že jaro nezačíná jednadvacátýho, jak jsme se kdysi učili ve škole, ale už o den dřív. Tak jsem mu řekla, že mám po práci spicha s Lenkou a on hned vylítl, že jako tradice je tradice, Nováčkovi se budou zlobit, a tak vůbec. A jak byl ráži, tak hned začal o letním čase, co začíná za týden a o kterým se spolu neshodneme. Já ho mám ráda, jemu vadí. Tak jsme se chvilku kousali, pak nás to sice trochu přešlo, ale už mi to nebylo nic platný. Ujel mi autobus, druhej se coural, jak to tam u nás máme rozkopaný a já přišla pozdě na poradu vedení. Šéf metal blesky, no však si to dovedeš představit.“

Maruška si uždibovala prťavou lžičkou z talířku větrník a jak byla v ráži, spadnul jí drobek toho sladkého potěšení za výstřih. Ztvrdla v rysech, vteřinu dumala, jestli má prchnout na záchod, pak mávla rukou a nenápadně ho začala lovit ubrouskem. Chtěl jsem se tvářit, že se jako nedívám, ale rozmyslel jsem si to a zvolil jinou taktiku léčby, když měla ten den blbec. Nápadně jsem upřel zrak na její snažení, „jé, Maruško, tobě to sluší, můžu se podívat zblízka?“ Zabralo to, vylovila drobek, zaškaredila se, „Honzo, nech toho, nebo to po tobě hodím.“ Nasměrovala ruku, jakože tím drobkem po mně fakt mrskne, pak si ho rychle šoupla do pusy, labužnicky se olízla a pohrozila mi prstem: „Nic ti nedám, ten je můj.“ A poprvé od toho žuchnutí do křesílka se usmála.

Pak si už s šibalskými plamínky v očích začala stěžovat, jaká je otrokyně času. Minulý týden se zdržela v práci a prošvihla s vlčákem Arturem očkování, na veterinu dorazila pět minut po zavírací. „Víš, Honzo, věčně nestíhám, pokaždý mě něco zdrží a já kvůli tomu pořád chodím pozdě. Všechno máme nalajnovaný, datumy, hodiny, nežilo by se nám bez toho líp? Pojď, sepíšeme petici, aby se zrušil ten civilizační výdobytek číslování dnů a hodin.“

Maruška vstala, protáhla se úzkým prostorem okolo mého křesílka a vydala se „na panenku.“ Možná mi chtěla udělat radost a nějak přesvědčit k té petici, a tak se schválně courala a vlnila svými boky, širokými tak akorát. Zamyslel jsem se. Něco na tom je. Zvířata dny ani hodiny nepočítají. Našim kočkám je úplně jedno, jestli mi zvoní budík nebo nezvoní, když mají pocit, že se moc dlouho válím v pelechu, tak si mě prostě probudí, ať je pět nebo osm. Když přijde Maruška domů později, tak se její Artur nepodívá významně na hodiny a otráveně nevrčí, naopak má radost, že ji konečně vidí.

Vrátila se z „panenky“ a já do sklenic rozdělil posledních pár kapek z láhve šedé Rulandy. Poválela víno ve sklence proti světlu a zasněně pozorovala jeho jiskru: „Víš, Honzo, až nebudou existovat hodiny ani kalendář, nebudu se muset bát, že mi v tom krámě s křupavýma rohlíkama zavřou před nosem. Nebudu mít za zlý Frantovi, když to večer trochu přetáhne u piva s kámoši. Nebudu se honit, aby mi ujel autobus a potom nadávat, že má zpoždění. Nebudu mít nerváky, že to v práci nestihnu se závěrkou. Nebudu se s nikým hádat, kdy vlastně začíná jaro nebo podzim a jestli by bylo lepší, kdyby letní čas nebyl.“

Maruška tichoučce, jakoby něžně odložila prázdnou skleničku na stůl. „S tou peticí je to samozřejmě fór, ale představ si, že se mi ulevilo, když mě Lenka volala, že dneska nemůže a já se s ní nemusím sejít přesně v sedm. Ona je na tohle pečlivla a mně je pokaždý trapný, když na mě čeká. A taky jsem ráda, že Franta nakonec zrušil tu návštěvu u Nováčků, nebudu muset koukat, jak nervózně podupává v předsíni, že tam máme být pintlich v osm.“

Zvedli jsme se a já jí podržel kabát. Lehoučce se o mě otřela, jako když vám chce kočka projevit přízeň, nic víc, nic míň. Pak koukla na hodinky: „Tak se nezlob, že jsem tě zdržela s takovou blbostí, ale teď už poběžím, chtěla bych nějak urovnat to nepovedený ráno s Frantou.“

Cestou na metro mě napadlo, že bude přece jen lepší ten čas nerušit. Jsme jenom lidé a někdy se s tou svou nebo s tím svým ve spěchu trochu chytneme. Nebýt toho časového presu, připravili bychom se pak o ty nádherné chvíle vzájemného urovnávání. Najednou jsem se začal hrozně těšit domů.

Autor: Jan Pražák | úterý 21.3.2017 15:23 | karma článku: 17,82 | přečteno: 470x
  • Další články autora

Jan Pražák

Příslušník VB coby kazič májového potěšení

Psala se první polovina sedmdesátých let minulého století a já byl chovancem středoškolského ústavu. Spíš než o vzdělání jako takové jsem plnou silou svých osmnácti let usiloval o srdce spolužačky Mileny.

30.4.2024 v 14:34 | Karma: 22,22 | Přečteno: 501x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 20,84 | Přečteno: 480x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 31,24 | Přečteno: 816x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,94 | Přečteno: 852x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,92 | Přečteno: 1019x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...

První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil

1. května 2024  16:40

Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  16:31

Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...

  • Počet článků 2130
  • Celková karma 30,66
  • Průměrná čtenost 1301x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.