Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Proč tentokrát nepůjdu k volbám

Volby jsou už zase za dveřmi. Příští pátek a sobotu se opět otevřou volební místnosti a my občané budeme mít možnost rozhodnout o složení krajských zastupitelstev a třetiny senátu.

Pokud se pamatuji, tak až doposud jsem za celý život od svých osmnácti let přišel ke všem volbám. Nejprve se jednalo o ty komunistické, vpravdě formální a, jak se tehdy říkalo, dobrovolně povinné. Zprvu jsem vyrážel na pěknou procházku k volbám sám coby jinoch, později s manželkou, jednou i s kočárkem se starší dcerou.

Tehdy jsme ještě bydleli v Praze, volilo se ve strašnické Gutově ulici ve škole, kde jsem absolvoval několik tříd. Kdo v té době nechtěl mít zbytečný problém se všeobjímající státní mocí, tak ač nerad, k volbám raději zašel. Přiznám se, že jsem tenkrát ani nevěděl, koho jsem volíval. Nějaký partajník z volební komise mi důležitě podal několik barevných lístků, já je mechanicky šoupnul do obálky a tu hned hodil do urny. Mé myšlenky se v těch chvílích toulávaly ve školních lavicích a po chodbách, kde jsme se kdysi se spolužáky navymýšleli spoustu rošťáren.

Pak přišla revoluce, soudruh byl odstaven od své absolutní moci a volby v naší republice získaly konečně svůj pravý význam. Opět jsme k nim chodili procházkou s manželkou, v kočárku nás pro změnu doprovázela dcera mladší. Výlety do Gutovky se staly častější, člověk si najednou uvědomil, do kolika orgánů vlastně volí. Sněmovna, senát, pražský obvod, magistrát. A docela o tom začal přemýšlet, vzpomínky na někdejší spolužáky vystřídal takový zvláštní státotvorný pocit.

Po dalších několika létech jsme se odstěhovali na venkov a místo do pražské Gutovky jsem začal chodit k volbám do místní školy na náměstí. Procházka to byla o trochu delší a každopádně hezčí, ale i pocity jsem postupně začal mít jiné. Už jsem si neříkal, že musím vybrat ty nejlepší, spíš jsem si začal klást otázku, kteří jsou ti nejméně špatní. Změnil se i předmět volby, magistrát a městské obvody vystřídal kraj a místní zastupitelstvo, později dokonce přibyl i prezident.

Jsem přesvědčený o tom, že chodit k volbám je potřebné. Nic na tom nemění ani ten nepříjemný pocit, že člověk vybírá ty, které považuje za nejméně špatné. Tentokrát se v naší obci volí jen do kraje a já vím, že bych se tam měl opět vypravit. Dokonce už mám i vybráno, ale neprozradím, chci, aby tohle povídání zůstalo nestranné.

Jenomže mi to časově vůbec nevychází, a tak k těm volbám tentokrát opravdu nepůjdu. Pojedu k nim v pátek odpoledne cestou z práce autobusem.

Autor: Jan Pražák | neděle 2.10.2016 16:45 | karma článku: 25,67 | přečteno: 1767x
  • Další články autora

Jan Pražák

Co s kočkou o dovolené?

Mám samozřejmě na mysli kočku čtyřnohou, protože tu svou dvounohou je nejlepší si vzít s sebou. Jinak by se totiž zlobila a vám by bez ní bylo smutno. Čtyřnohá bude sice taky prskat, ale s sebou si ji obvykle vzít nemůžete.

3.5.2024 v 14:34 | Karma: 19,49 | Přečteno: 452x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příslušník VB coby kazič májového potěšení

Psala se první polovina sedmdesátých let minulého století a já byl chovancem středoškolského ústavu. Spíš než o vzdělání jako takové jsem plnou silou svých osmnácti let usiloval o srdce spolužačky Mileny.

30.4.2024 v 14:34 | Karma: 26,08 | Přečteno: 728x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 21,07 | Přečteno: 518x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 31,75 | Přečteno: 845x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 28,26 | Přečteno: 869x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Al-Džazíra končí v Izraeli, rozhodla vláda. Televize se chce bránit

5. května 2024  13:28,  aktualizováno  16:20

Izraelská vláda v neděli jednomyslně schválila ukončení činnosti katarské televizní sítě Al-Džazíra...

To je antisemitská i Bible? Část republikánů odmítá zákon na ochranu Židů

5. května 2024  15:58

Americká Sněmovna reprezentantů velkou většinou schválila návrh zákona zaměřeného proti...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  15:52

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

Policie obvinila řidiče kamionu za smrtelnou nehodu na D1, hrozí mu až šest let

5. května 2024  15:47

Karvinští kriminalisté obvinili litevského řidiče kamionu, který v sobotu narazil do osobního auta...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 2131
  • Celková karma 29,70
  • Průměrná čtenost 1301x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.