- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dnešním krátkým výletem do historie pražské MHD bych rád navázal na první článek této minisérie, v němž jsme se mohli pomyslně projet některou ze starých tramvají. (Článek se otevře po kliknutí na následující obrázek - tramvaj vyjíždějící z vozovny).
Pro dnešek však uděláme změnu, svezeme se několika starými autobusy a na závěr nás čeká i trolejbus. Tak máte-li chuť, pojeďte se mnou, lístek protentokrát nebudete potřebovat. A ani vám nehrozí nebezpečí, že byste se museli mačkat a stát na jedné noze, dokonce ani ne vlastní.
Autobus Škoda 706 RO, takzvané eróčko. Vyroben v roce 1951 v závodech J. Dimitrova, n. p. Praha Letňany a v Karose, n. p. Vysoké Mýto. Jezdil do roku 1965
Autobus Jelcz 272 MEX, přezdívaný erťák nebo taky jelčák. Vyrobený roku 1973 v továrně Jelczanskie zaklady samochodowe (karoserie) a v Liaz, n. p. Mnichovo Hradiště (motor a podvozek). Tyto autobusy jezdily až do roku 1988.
Autobus Karosa ŠM 11 neboli ešemka. Tento vůz byl vyroben v roce 1981 v Karose, n. p. Vysoké Mýto a pražské ulice brázdil do roku 1988.
Autobus Karosa B 731. Prototypy těchto vozů se začaly vyrábět v roce 1978, ale dodávka do provozu začala až v roce 1982. V obměněných verzích se dodávají dodnes.
Autobus Ikarus 280.08 měl mnoho přezdívek, říkalo se mu čabajka, harmonika a nezřídka též housenka. Byl vyroben v roce 1988 firmou Ikarus v Budapešti a jezdil do roku 1996.
Trolejbus Škoda 8Tr. Byl vyrobený v roce 1959 v závodech V. I. Lenina v Plzni (tak se tehdy jmenovala plzeňská Škodovka). Po pražských ulicích se proháněl do roku 1972.
K tomuto trolejbusu si dovolím uvést jednu osobní vzpomínku. Tato linka měla jednu konečnou na Průběžné ve Strašnicích. V té době jsme bydleli poblíž a slýchali, jak při vyjíždění z obrátky občas troubí. Měl takový zvláštní klakson, který zejména za podzimních deštivých večerů zněl mým klukovským uším až melancholickým tónem.
Tak a to už je pro dnešek pomalu všechno. Nu, řekněte sami, takové krásné staré stroje si hanlivé označení „socka“ rozhodně nezaslouží. Přiznám se, že jsem v nich jezdil rád a tahle obliba mi vydržela dodnes. Vám také?
Fotografie jsem pořídil v muzeu MHD v pražské střešovické vozovně a technické údaje pocházejí též odtamtud. Pokud jsem něco popletl, tak se omlouvám.
Ještě mi zbylo několik fotografií různých pomocných jezdítek, například tramvajového vozu na broušení kolejí nebo servisních vozidel. U těch se můžeme sejít zas někdy příště, budete-li chtít. Teď na závěr jako malou ukázku uvádím montážní vůz trolejového vedení, přezdívaný familiérně šibenice.
Další články autora |
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč