Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za jméno nikdo nemůže

Pokud se dobře pamatuji, s nositelkami příjmení „Tlustá“ jsem se v životě setkal dvakrát. Obě dvě byly mladé dámy, a já se nikdy nedozvěděl, zda vlastnictví tohoto příjmení je nějak ovlivňovalo v přístupu k jejich liniím. Faktem je, že jedna z nich byla při těle, ba co dím, obézní tak, jak se málokdy vídá. Možná, že žila s představou „když se tak jmenuji, tak ať tak doopravdy vypadám.“ Ta druhá dáma jí byla pravým opakem, štíhloučká, že by snad prolezla klíčovou dírkou. Třeba si říkala „když se někomu představím, tak ať si proboha nepomyslí, že taková doopravdy jsem.“

Pokud je někdo z vás čtenářů nositelem takového příjmení, že bych se jej mohl tímto článkem nějak dotknout, tak se mu předem omlouvám. Je však zajímavé, že mezi lidmi se najdou i tací, kteří své bližní nějakým způsobem podle příjmení posuzují. Sám se s tím občas setkám, mám jméno, které mě svým zněním situuje do Prahy, přitom však v Praze sice pracuji, ale dlouhá léta tam již nebydlím. V Praze mě lidé berou jako „domácího“ a někdy je překvapí, když zjistí, že mé jméno nekoresponduje s adresou. Mimo Prahu se mi párkrát stalo, že na mě někdo nemile zahlížel do té doby, než nazřel, že jsem Pražákem jen „napůl.“ Takové případy jsou naštěstí zcela výjimečné, ale jednou se o mně kdosi mylně domníval, že jsem z Brna, a snažil se mě politovat za to, že tam s takovým jménem musím žít.

Kdysi jsme byli s kolegou vysláni na pracovní jednání do jedné dnes už neexistující firmy. Přivítal nás vysoký hubený, až vyzáblý pán v černém, s ostře řezanými rysy a hlubokými vráskami. Podal nám kostnatou ruku a chladným nezúčastněným hlasem se představil: „Já jsem Smrt.“ Už si nevzpomínám, jestli bylo naše jednání úspěšné nebo ne, ale každopádně jsme jej oba přežili ve zdraví. Nicméně ta firma už dnes není, a my nikdy nezjistíme, jestli měl její „smrt“ na svědomí ten pán, který se dokázal do svého jména tak nádherně morbidně vžít.

Některá příjmení jsou přímo výpravná, případně vyzývavá, například Přecechtěl, Osolsobě, Skočdopole, Nejezchleba, Nechoďdomů, Vítámvás a Rádsetoulal. Znáte-li nějaké další, a budete-li chtít podělte se se námi o něj v diskusi.

Venku je horko, že nejen koleje praskají, a naměřit takovou teplotu člověku, byl by zralý na okamžité přivolání pohotovosti. A tak mi na závěr dovolte jako osvěžení jeden dávný, lehce přisprostlý klukovský vtip.

Přijde pán na úřad a říká, že by si chtěl nechat změnit jméno. Paní za přepážkou mu oponuje, že to není tak jednoduché, a že k tomu musí mít pádný důvod. Pán je neodbytný, a tak se ho úřednice nakonec zeptá, jak se jmenuje. „Josef Prd€l,“ zní odpověď. Paní pokývá hlavou se slovy, že to je samozřejmě něco jiného, a jakpak by se tedy pán chtěl nově jmenovat. Odpověď je stručná: „František.“

Autor: Jan Pražák | sobota 27.7.2013 17:35 | karma článku: 14,62 | přečteno: 903x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 16,66 | Přečteno: 250x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,51 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,72 | Přečteno: 825x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 2129
  • Celková karma 30,81
  • Průměrná čtenost 1302x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.