Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O smíchu

O blahodárných účincích smíchu na lidský organizmus nelze pochybovat. Člověk nemusí být zrovna odborník, aby věděl, že smích léčí jak duši, tak i tělo. Když se něčemu pořádně zasmějeme, odsuneme své starosti aspoň na chvíli někam do ústraní a uleví se nám od nich. Rozchechtáním pořádně prokrvíme svůj organizmus a posílíme tak krevní oběh. Navíc bych se vůbec nedivil, kdyby se nám přitom v mozku uvolnila nějaká veskrze prospěšná látka.

Bylo by ode mě bláhové, kdybych se pokoušel roztřídit smích do různých kategorií a postihnout je všechny z hlediska zvuků, které smějící se člověk vydává a příležitostí, při nichž se směje. Něco takového by určitě vydalo na menší encyklopedii, kterou bych vytvořit nedokázal. A tak bych se rád letmo dotkl aspoň pár druhů smíchu, potěší mě, když se mi podaří vás trochu rozesmát.

 

Utajovaný smích

Člověk by se neměl smát někomu, komu se něco nepodaří, případně přihodí nějaký karambol, a když už se smíchu neubrání, měl by se jej snažit aspoň utajit.

Stalo se mi to před léty na jakémsi povinném školení. Lektor byl z kategorie lidí, kteří si na sobě velmi zakládají a frekventantům dávají s oblibou najevo svou nadřazenost. Prostě jakoby svým přístupem říkali: „Pokusím se vás to naučit, vy tupci, i když je mi předem jasné, že je to házení perel sviním.“

Po školícím obřadu následoval povinný společný oběd, my už jsme toho človíčka znali a věděli jsme, že pokaždé vehementně cloumá slánkou nad svým talířem. Netuším, jestli mu tehdy někdo lehce poodšrouboval víčko nebo zda šlo o čirou náhodu, ale po prvním zacloumání mu celý obsah té slánky společně s víčkem skončil v polévce. Cáklo to a trochu té polévky mu pro změnu skočilo na kvádru. Bylo to na mě příliš silné a navíc jsem měl právě porci své polévky v ústech, a tak se mi nepodařilo utajit svůj smích a vyprodukoval jsem mocné vyprsknutí. Naštěstí jsem v tom nebyl sám a lektor měl v tu chvíli dost starostí se svou kravatou. Faktem však je, že od příště už nás školil někdo jiný, tentokrát pro změnu normální. Jen jsem se nikdy nedozvěděl, jestli ta změna nějak souvisela s příhodou se slánkou.

 

Zvířecí smích

Víte, že i zvířata se dokáží smát, například psi a kočky? Říká se, že pes když se směje, tak vrtí ocasem, leč já jsem přesvědčený o tom, že se umí smát i obličejem. Máme sousedy, kteří žijí v symbióze s veselým extrovertním vestíkem, který nám vždy běží naproti ke dveřím, když k nim přijdeme na návštěvu. Považuje nás zřejmě za členy své širší smečky a vítá nás nejen svým ohonem, ale též tlamičkou roztaženou od ucha k uchu. Nechá se poplácat, odmění nás oskákáním a pak si jde po svých, ale po celou návštěvu občas přijde a zvesela nás drcne čumáčkem.

Troufám si tvrdit, že kočky znám dobře, odmalička mě provází životem. Nikdy se mi však nestalo, že by se mi kočka vysmála, když jsem něco pokazil, i když někteří lidé tvrdí, že se tím setkali. Mám za to, že kočky se smějí jinak, když má kočka radost, že vás vidí, rozběhne se vám v ústrety se vztyčeným ocasem a přitom vydává vrkavé zvuky, prostě se na vás směje.

Na druhou stranu jsou kočky citlivé a urazí se, když se jim člověk vysměje. Jednou se nám stalo, že dávná kočka Madlenka honila motýla, ten jí pochopitelně uletěl a ona ladně přistála doprostřed keříčku levandulí. My se jí vysmáli a ona s námi za trest celý den nemluvila.

 

Smích jako pomocná ruka

Doteď to byla legrace, ale teď chviličku vážně. Smíchem můžeme pomáhat svým blízkým. Nejen tím, že jim řekneme něco, nad čím se od plic rozchechtají, ale též tím, že se na ně budeme úplně obyčejně usmívat. Tam, kde nejsou slova na místě nebo kde nejsou nic platná, stačí si na chvilku sednout, vzít toho člověka za ruce a beze slova se na něj usmívat, pokusit se mu tak dát najevo, že v tom není sám. Dodat mu tímhle způsobem špetku optimizmu a životní energie. A když nám ten člověk není natolik blízký, že by mu takové gesto mohlo připadat nevhodné? Pak se na něj usmívejme jen očima a pohlaďme ho pohledem. On to sice možná vědomě ani nepozná, ale jeho duše určitě ano.

 

Smějme a usmívejme se tedy co nejčastěji a co nejvíc. Nic nás to nestojí a třeba tím nakazíme i lidičky, kterým zrovna do smíchu není.

Autor: Jan Pražák | pátek 17.10.2014 22:16 | karma článku: 22,23 | přečteno: 1389x
  • Další články autora

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,12 | Přečteno: 728x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,58 | Přečteno: 974x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,95 | Přečteno: 931x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 25,46 | Přečteno: 949x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Hrátky s krásnou dámou

Lidi, tak si rádi hrajete? Pánové s krásnou ženou a dámy s charizmatickým mužem? Tak si tedy pojďte pohrát, ale nebojte, nebude to nijak lechtivě erotické. Budeme si hrát s dámou z nejkrásnějších, s naší košatou mateřštinou.

9.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,32 | Přečteno: 2408x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 7:53

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 2127
  • Celková karma 31,46
  • Průměrná čtenost 1303x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.