Pivo

29. 08. 2012 22:05:27
Kdopak by neznal ten lahodný zlatavý nahořklý mok s bohatou bílou pěnou, který skvěle uhasí žízeň nejen v horku a který nejlépe umíme vyrábět u nás, v zemi která se rozprostírá mezi Šumavou a Beskydami.

Nerad bych, aby byl tenhle článek chápán jako reklama nebo jako propagace konzumace alkoholických nápojů, ale kvůli provokaci vašich chuťových buněk si neodpustím pár více či méně známých pivních sloganů.

„Život je hořký, bohudík.“ Ano, poznali jste správně, Radegast mám rád, osobně jej kvůli jeho hořkosti označuji za „tvrdší pivo“ a mrzí mě, že se v hospodách v Čechách moc netočí. Jakmile na něj však v některé narazím, zasvítí mi oči a dám si natočit jednu orosenou desítku. Nicméně ani ten radegastí lahváček není špatný a mají ho skoro všude.

„Jeden za všechny, všichni na jedno.“ Původně sice ve slově „všechny“ chybělo písmeno n, nicméně tato gramatická chybka Staroušovi na jeho chuti nic neubírá. Naopak, kdysi dávno, tak před třiceti léty za moc nestál a nechutnal mi, ale časem vyzrál a teď patří mezi má nejoblíbenější.

„Kdo umí, umí.“ Nevíte? Dobře, tak tedy: „Ten vrchní je divnej, ale pivo má nejlepší.“ Ještě nic? Tak si zajeďte do Velkých Popovic a ochutnejte. Kozlík má na rozdíl od většiny ostatních piv kyselou chemickou reakci, a tak se může stát, že po několika půllitrech už tak ochotně neklouže do žaludku. Je dobrý, ale přiznám se, že mně osobně pro svoji nasládlost více chutná černý nebo řezaný.

A tak bych mohl pokračovat dál a rozepsat se o Prazdroji, Gambáči (dle mého názoru se v posledních létech dost zhoršil), Budvárku, Krušovicích, Bernardýnovi, atd. Všem dobrým pivům, o kterých jsem se nezmínil, se omlouvám, ale to bychom tu byli do rána.

Možná jsem příliš konzervativní, ale musím se přiznat, že současná móda piv s různým ovocnými, případně jinými přísadami, mě nikterak zvlášť neoslovila. Prostě klasika je klasika, když dostanu chuť na ovocný nápoj, dám si džus, ale s pivem si ho nemíchám. Jedinou výjimkou bylo kopřivové pivo, které mi nabídl sládek jednoho mikropivovaru. Snad to bylo proto, že nebylo chuťově příliš odlišné od obyčejného piva.

I abstinenti a řidiči si u nás přijdou na své. Když zrovna točím volantem, rád si dám třeba Birell. Je sice chuťově trochu „řidší,“ ale s přehledem strčí do kapsy mnohá světoznámá zahraniční piva. Ostatně, člověku zvyklému na česká piva, nelze doporučit nějaké moc velké experimentování v zahraničí. Nedávno jsem se nechal zlákat a kdesi v Holandsku jsem si dal natočit jedno místní velké. To jsem si dal, fuj, smrdělo sírou, že jsem raději nezvolil Amstel, ten je přece jen jakž takž pitelný. Nicméně k mému velkému překvapení mi docela zachutnal anglický „Ale,“ svrchně kvašené pivo. Tedy pokud jsem k němu přistupoval nikoli jako pivu, nýbrž jako k nápoji docela jiného charakteru.

Nejsem klasický pivař, takový ten, pro kterého je den bez piva dnem, jenž za nic nestojí. Mám však jednoho známého, který si dává denně alespoň dvě. Připadá vám to málo na to, abych se o tom vůbec zmiňoval? I mně to bylo divné, dokud jsem nezjistil, že on nepočítá po pivech, ale po pětipivech.

„Jdeme na jedno.“ „Dopijem a půjdem.“ „Už nikdy nebudu pít.“ To jsou správně časově seřazené tři nejčastější lži, se kterým se člověk může setkat v našich krajích. Jakpak by také ne, když je ten pivní mok tak lahodný.

Svůj pivní článek si dovolím neukončit ničím jiným, než sice stařičkým a všeobecně známým, ale nádherným a výstižným klasickým pivním desaterem:

První sklenka jako med.
Druhou proto dáš si hned.
Třetí ti jen chuti dodá,
Čtvrtému pak neodoláš.
Pátým si chuť nepokazíš.
Šestým žízeň neuhasíš.
Po sedmém ti hlava klesá.
Po osmém si pleteš esa.
Po devátém jsi jak kámen.
Po desátém už je amen.

Tak, pivu zdar:-)!

Autor: Jan Pražák | středa 29.8.2012 22:05 | karma článku: 14.41 | přečteno: 1054x

Další články blogera

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 674 | Diskuse

Jan Pražák

Máte rádi českou klasiku?

Pokud čekáte duchaplné povídání o velikánech české klasické literatury nebo hudby, tak vás bohužel zklamu. Budeme se věnovat něčemu daleko přízemnějšímu, leč možná o to příjemnějšímu. Čemuže tedy? No přece jídlu.

25.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 26.73 | Přečteno: 664 | Diskuse

Jan Pražák

Jak musela jít Maruška kvůli Frantovi na kožní

„Dneska na mě budeš muset být strašně opatrný a hýčkat si mě jako v bavlnce, jako kdybych byla porcelánová panenka,“ varovala mě Maruška, když jsme si telefonicky domlouvali popracovní schůzku v cukrárně.

22.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 25.42 | Přečteno: 868 | Diskuse

Jan Pražák

Jak jsem prchl z postele do skříně

Jaro bylo v plném proudu, já se pilně připravoval na maturitu a byl jsem beznadějně zamilovaný. O to víc, když objekt mé lásky spolužačka Blanka na sklonku zimy podlehla mým svodům a dala mi vše, co jen může holka klukovi dát.

19.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 27.26 | Přečteno: 781 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 17 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.28 | Přečteno: 270 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.10 | Přečteno: 464 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.19 | Přečteno: 113 | Diskuse
VIP
Počet článků 2119 Celková karma 30.72 Průměrná čtenost 1301


Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...