Važme si svých partnerů a zbytečně je nepomlouvejme

27. 07. 2012 18:23:32
„Péťa dnes zase přinesl pětku z matiky, může za to můj starej, včera se s ním na to vůbec nekouk. Všechnu školu nechává na mně, s klukem umí tak leda hrát ten pitomej fotbal.“

„Nic si z toho nedělej, ten můj je taky úplně neschopnej, nedokáže přijít domů dřív, když se potřebuju zdržet, však ty víš kde.“

„Ta paní, co se mnou bydlí, je fakt hrozná. Vod tý doby, co jí šéf přidal, se doma neukáže včas, aby udělala pořádný jídlo. Bůh ví, za co jí vlastně přidal, no né?“

„Já na tom nejsem vo nic líp, Ta moje mě včera vůbec nenechala koukat na fotbal. Že prej musíme probrat tu dovolenou, jako by to nemohlo počkat do zejtra.“

V těchto útržcích pomyslných rozhovorů jsem vynechal několik „přiléhavých“ pojmenování, protože jinak by byly neotisknutelné. Konkrétní věty dvou kamarádek, sedících spolu například u sklenky vína, a dvou sousedů, bavících se třeba přes plot, jsem si sice vymyslel, avšak dialogy podobného ladění můžeme slýchat až příliš často. Rozhovory, v nichž s gustem pomlouváme své partnery a partnerky, jako bychom se trumfovali, kdo z nás má horší protějšek. A aby toho nebylo málo, nezřídka se setkáváme se situací, kdy je pomlouvaný partner v doslechu, a je zaplavený takovým přívalem polopravd a překroucených skutků, že není s to se vůbec bránit.

Nevím, snad je tento úkaz dnes v módě a ten kdo si neumí svůj protějšek pořádně „vzít do úst,“ podléhá obavám, že není ve společnosti příslušníků stejného pohlaví dostatečně na výši. Řeknu to prostě, vůbec se mi to nelíbí, nepřipadá mi to správné. Máme-li v sobě aspoň špetku úcty ke své drahé polovici, tak takovýmto bezuzdným a snad i v podstatě bezmyšlenkovitým pomlouváním si ji sami brzo úplně udusíme. Přestaneme si vážit všeho toho dobrého, co pro nás a naši rodinu dnes a denně dělá, a zvykneme si vypichovat a zdůrazňovat jen jeho či její chyby, bez ohledu na to, zda jsou drobné nebo závažné, případně zda dokonce existují pouze v našich očích.

Je jasné, že každý z nás má své nedostatky, jimiž může jít svému protějšku na nervy, a od nichž si on občas potřebuje ulevit třeba tím, že se někomu svěří. Nicméně měl by tak činit s úctou, s humorem a bez ponižování. Možná jsem v úvodních dialozích nezvolil témata, která jsou v dnešní době nejfrekventovanější, ale chtěl-li bych je přeložit do řeči vlídné a přátelské, prosté urážek mezi partnery, mohly by znít například takto:

„Asi budu muset s Petrem hodit řeč. Vím, že se snaží nadchnout Péťu pro fotbal, aby pořád nevysedával u počítače a měl víc pohybu, ale musím ho dokopat k tomu, aby s ním dělal matyku a fyziku. Já už to nestíhám a on má na to buňky, to se musí nechat.“

„My se budeme muset pokusit nějak líp domluvit. Často se potřebujeme zdržet oba najednou a pak máme kvůli tomu doma Itálii. Své úterky a čtvrtky si ale vzít nenechám, tak snad mu budou stačit jiné dny.“

„Ta moje Jaruš dostala přidáno a teď nosí domů víc, než já. Fandím jí, ale co je mi to platné, když ji teď doma skoro nevidím. Asi to bude chtít pořádnou kytku, aby si občas vzpomněla na můj žaludek.“

„Jo, jo, Jitka je poslední dobou nějak víc nervózní. Prý ji tlačej, aby do konce měsíce nahlásila dovolenou, a že zatím vůbec nevíme, kam pojedeme. Včera to sice vodnes fotbal, ale nakonec jsme vybrali suprový místo na Šumavě. Nechtěli byste jet s náma?“

Autor: Jan Pražák | pátek 27.7.2012 18:23 | karma článku: 10.98 | přečteno: 807x

Další články blogera

Jan Pražák

Máte rádi českou klasiku?

Pokud čekáte duchaplné povídání o velikánech české klasické literatury nebo hudby, tak vás bohužel zklamu. Budeme se věnovat něčemu daleko přízemnějšímu, leč možná o to příjemnějšímu. Čemuže tedy? No přece jídlu.

25.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 26.49 | Přečteno: 651 | Diskuse

Jan Pražák

Jak musela jít Maruška kvůli Frantovi na kožní

„Dneska na mě budeš muset být strašně opatrný a hýčkat si mě jako v bavlnce, jako kdybych byla porcelánová panenka,“ varovala mě Maruška, když jsme si telefonicky domlouvali popracovní schůzku v cukrárně.

22.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 25.41 | Přečteno: 858 | Diskuse

Jan Pražák

Jak jsem prchl z postele do skříně

Jaro bylo v plném proudu, já se pilně připravoval na maturitu a byl jsem beznadějně zamilovaný. O to víc, když objekt mé lásky spolužačka Blanka na sklonku zimy podlehla mým svodům a dala mi vše, co jen může holka klukovi dát.

19.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 27.26 | Přečteno: 776 | Diskuse

Jan Pražák

Jestli nevíte co s časem, cestujte s Českými drahami

„Pokud ti to nebude vadit, já pojedu už v úterý, budu fotit a ty za mnou za dva dny dorazíš,“ informovala mě má zákonná manželka, když jsem si na čtvrtek a pátek naplánoval kratičkou dovolenou v malebném Klášterci nad Ohří.

16.3.2024 v 7:07 | Karma článku: 28.09 | Přečteno: 755 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 79 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 8.44 | Přečteno: 220 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 8.97 | Přečteno: 134 | Diskuse

Václav Kunft

Krásná česká královna Viola Těšínská.

O Viole Těšínské je zoufale málo písemných zmínek. Není divu, nebyla příliš významná a manželkou panovníka byla pouze rok. O to víc může pracovat fantazie.

27.3.2024 v 15:05 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 345 | Diskuse
VIP
Počet článků 2118 Celková karma 31.33 Průměrná čtenost 1302


Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...