Madla - 11. Ulov, jinak budeš sám uloven

Mezi lidmi panuje hojně rozšířený názor, že se my kočky dělíme na hodné a zlé. Ty hodné loví ošklivé myši, které lidem škodí, ty zlé naproti tomu chytají a zabíjejí nevinné ptáčky zpěváčky. Musím mňouknout, že z kočičího pohledu je tento názor mylný, mé sestřenky, které nemají to štěstí jako já a musejí se o sebe postarat samy, nerozlišují mezi tím, zda si k obědu uloví ošklivou myš nebo nevinného ptáčka. Prostě a jednoduše vezmou za vděk tím, co se jim podaří chytit a přitom v drtivé většině případů jde právě o tu myš, protože ta je kořistí mnohem snazší. Ostatně o myších a jejich lovení jsem se daleko více rozškrábala v předchozí kapitole.

S ptáky je to jiné, i té nejbystřejší a nejobratnější kočce se jen zcela výjimečně podaří ulovit zdravého dospělého ptáka. Chytí tak leda nějakého nemocného nebo oslabeného, případně ptáče, o které se jeho rodiče pořádně nestarali a nechali jej vypadnout z hnízda. Jednou jsem na vlastní oči viděla, jak jeden kocour ze sousedství ulovil ptáka hloupého. Ten kosák si sedl na plot, pod nímž v trávě na slunci bez jakýchkoli myšlenek na lov dřímal černý kocourek a začal mu docela bezdůvodně z plna hrdla v ptačí řeči nadávat. Natolik sám sebe zaujal svým spíláním, že si vůbec nevšiml, jak se kocourek probudil, nejdříve se otráveně podíval, kdože to na něj tak řve, pak se přikrčil, silným odrazem se tiše vznesl až do výšky horního okraje plotu a jediným kousnutím si prostě posloužil. Být ten kos jen o jediné pírko pozornější, byl by mu v klidu uletěl. Příroda se na rozdíl od lidí nedokáže postarat o své slabé a nemocné, a tak my kočky, které k ní máme o něco blíž, plníme vlastně mezi ptáky funkci takové zdravotní policie.

My kočky jsme tvorové teritoriální, nerady vidíme, když se na našem území objeví nějaký vetřelec a snažíme se ho z něj co nejrychleji odehnat. Jenže ne pokaždé je to možné, protože mnozí tvorové jsou silnější než my a mohli by, na rozdíl od myší či ptáků, ulovit oni nás. Lidé, kteří bydleli zleva v sousedství našeho venkovského domečku, měli psa, kokršpaněla. Byl mnohem větší, než já a naší zahradu občas používal jako cestu někam za svými záležitostmi, dírou v plotě na jedné straně přišel, proběhl kolem domu a na druhé straně zase odešel. Musím se přiznat, že jsem se ho bála a měla jsem se před ním na pozoru, protože jednou mě pořádně prohnal, ale většinou si mě naštěstí nevšímal. Ob zahradu na druhé straně bydlel jezevčík, tedy spíš takový mladý jezevčíčí výrostek. Jednoho vlahého jarního dne jsem jen tak pro radost honila motýly, když najednou vidím, jak k nám ten mladíček vběhl a pustil se za mnou. „Ouha, pes,“ prolétlo mi hlavou, vylekala jsem se a začala utíkat. Jenže pak se ve mně cosi zlomilo a já si řekla, že přece nebudu na svém vlastním území prchat před takovým drzým psím nedospělcem. Zpomalila jsem běh a mé pocity byly nejspíš z mých kroků zcela zřejmé, protože zpomalil i on a mezera mezi námi se zkracovala jen pomaličku. Když jsem koutkem oka zahlédla, že je za mnou jen pár kroků, tak jsem to už nevydržela, zabrzdila, prudce se otočila a vztekle jsem si dupla přední packou. Nevím přesně, co ten psík vyčetl z mého pohledu, ale asi to nebylo nic lichotivého, protože se rázem obrátil a pelášil domů.

Jsou tvorové, které my kočky obvykle nelovíme a kteří, ač též šelmy, neloví nás, protože rozdíl v síle mezi námi a nimi není zřejmý. Sousedka zprava měla hospodářství, slepice a králíky. Tato zvířata mě nezajímala, neb králíci byli stále zavření ve svých domečcích a se slepicemi nebyla žádná zábava, byly strašně upovídané. Jenže zajímala někoho jiného, kdo občas kradl vejce, a to byl pro mě problém. Nevím proč, ale sousedka si vzala do hlavy takový nesmysl, totiž že jí ty vajíčka odnáším já. Dlouho jsem nevěděla, kdo je skutečným viníkem, až jsem ho, či spíše ji jedné noci objevila. Byla to kuna a přes naši zahradu si to tiše a opatrně štrádovala pro další vejce. Nedalo se nic dělat, ač nerada, musela jsem očistit své kočičí jméno. Byl to lítý boj, ale když následujícího rána nalezl Honza před domem zakousnutou kuní samici, byl na mě pyšný a rád mi ošetřil těch pár šrámů, které jsem utržila.

Autor: Jan Pražák | sobota 12.2.2011 18:52 | karma článku: 13,45 | přečteno: 812x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 20,37 | Přečteno: 419x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 31,08 | Přečteno: 798x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,94 | Přečteno: 842x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,92 | Přečteno: 1014x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 958x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jaké změny v důchodech české občany čekají

30. dubna 2024

Exkluzivně Zvyšování důchodového věku nad 65 let podle prodlužování života, snižování výpočtu nových důchodů,...

„Pučista si ji nezaslouží.“ Bidenův tým vymýšlí, jak zrušit debatu s Trumpem

30. dubna 2024

Premium Koho by před časem napadlo, že když prezident USA připustí, že se snad i zúčastní debaty se...

Bude mít kdo jezdit pro pacienty? Chybí stovky záchranářů, mladé práce neláká

30. dubna 2024

Premium Posádky sanitek stárnou, průměrný věk zdravotnických záchranářů se pohybuje nad 50 lety....

Královská rodina vyslala na Ukrajinu vévodkyni, mluvila o sexuálním násilí

29. dubna 2024  23:19

První člen britské královské rodiny přijel na Ukrajinu od začátku konfliktu s Ruskem. Vévodkyně z...

  • Počet článků 2129
  • Celková karma 30,92
  • Průměrná čtenost 1302x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.