Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem se pohádal s umělou inteligencí

„Co je to za vymyšlenost? Co to vyvádíš?“ Taky se vám stává, že si povídáte s věcmi, když vás něčím naštvou? Já tyhle věty adresoval svému počítači, když se po poslední aktualizaci začal chovat divně a spousta věcí byla jinak.

„Já jsem nejmodernější Windows 12, nic nevyvádím, nainstaloval jsem se ti zadarmo a jsem tady proto, abych ti pomáhal,“ odpověděl mi sám od sebe lidským hlasem ten prokletý stroj, a já šel málem pod stůl. Nejenže jsem do té chvíle vůbec netušil, že už nějaké dvanáctky existují a že mluví, ono to na mě navíc spustilo podobně připonaštvaným tónem, jakým jsem to oslovil.

„A ty seš jako kdo?“ Kontroval jsem.

„Jsem umělá inteligence, integrovaná do operačního systému, můžeš mi říkat třeba Windousák,“ ozvalo se to teď pro změnu tak, jako by to mluvilo s malým děckem. A začalo mě to poučovat: „Nabídku Strat už tady nenajdeš, když budeš chtít něco spustit, tak mi to prostě řekneš. Budu za tebe dělat spoustu věcí, třeba když budeš chtít použít internetové bankovnictví, tak mi jen sdělíš komu a kolik chceš zaplatit, já si ho najdu v historii a platbu provedu za tebe. Nebo když ti přijde faktura do mailu, tak to taky rovnou zacáluju z tvého účtu. To je dobrý, no né?“

„Kecáš!“ Rozčílil jsem se. „Přece nebudeš znát potvrzovací kód, který mi přijde esemeskou na mobil.“

„V klídku,“ pravil Windousák, „jsem domluvený s kámošem Mobilákem, který se ti zrovna teď instaluje do telefonu. On už ti ten kód ani nebude posílat a řekne ho rovnou mně.“

„Ale co když mi přijde nějaká falešná faktura, kterou nebudu chtít zaplatit?“ Zeptal jsem se zděšeně.

„Za koho mě máš?“ Ohradil se Windousák uraženým hlasem, „já nejsem žádné ořezávátko a podvrhy bezpečně poznám!“

„No, nevím, nevím,“ zakroutil jsem pochybovačně hlavou a už jsem si začal představovat, jak mi z účtu mizí peníze, aniž bych tomu dokázal jakkoli zabránit.

Netuším, zda může mít umělá inteligence nějaké pocity, nálady nebo dokonce jestli je schopná empatie, ale tomuhle panáčkovi se zřejmě cosi rozleželo v jeho elektronické kebuli, a tak se mě snažil najednou konejšit: „Ale neboj, já pro tebe budu dělat i další užitečné věci. Jak píšeš ty svoje články, tak já ti je budu kontrolovat, a kdybys chtěl, tak je můžu dokonce psát za tebe.“

Najednou se mnou zacloumala ješitnost: „Jak za mě, já si přece píšu, co chci a nehodlám si do toho nechat od nikoho kecat. A být tebou, ani s tou kontrolou bych to nepřeháněl, nechceš mi snad tvrdit, že umíš pravopis líp než já, když ani nevíš, že windows je množné číslo.“ Pošťouchnul jsem ho narážkou na text, který mi při startu počítače probliknul na obrazovce a ve kterém bylo u podstatného jména windows sloveso v jednotném čísle.

„Nejde jen o pravopis,“ zamluvil Windousák moji narážku, „jde především o obsah. Projel jsem si tvoje články a drtivou většinu z nich jsi napsal špatně.“

„Jak špatně?“ Vytřeštil jsem oči.

„Nó,“ protáhnul Windousák, aby mi dokázal svou nadřazenost, „copak ty nevíš, jaké jsou požadavky na moderní literaturu? Nedávno jsi napsal článek, ve kterém byli pozitivními hrdiny starý pán a těhotná žena. Můžeš mi vysvětlit, proč byli oba běloši? A proč ve vztahových článcích úplně kašleš na sexuální menšiny? A proč si dokonce děláš nemístnou nepřípustnou legraci z green dealu? Takhle by to nešlo, hošánku, jestli chceš, piš si teda sám, ale odteďka pokaždé, než to zveřejníš, tak počítej s tím, že ti to upravím, aby to odpovídalo požadavkům doby. Ale neboj, zjednoduším ti to, abys s tím neměl moc práce. Prostě napíšeš článek podle sebe, stiskneš tlačítko ‚publikovat‘ a já, než ho pustím dál, tak ho dám do pořádku.“

Vážení přátelé, asi si dovedete představit, že mě v tu chvíli polil studený pot a já měl sto chutí prohodit tem proradný stroj zavřeným oknem i s tím jeho prokletým Windousákem. Ale než jsem stačil cokoli udělat, on se ozval znovu: „Něco mi nesedí na tvých článkách o Marušce, doufám, že ve skutečnosti nejste milenci.“

„Ne, nejsme!“ Skoro jsem vykřikl. „A i kdybychom nakrásně byli, co je ti vůbec do toho?“

„Protože by to bylo nemorální, víš?“ Zareagoval Windousák na moji zlobu ironií. „Protože to bych to potom musel nahlásit tvé manželce, víš? Určitě je ti jasné, že její mailovou adresu znám z tvých kontaktů.“

„A dost!“ Teď už jsem se opravdu naštval a snažil se zmáčknout tlačítko, kterým se vypíná počítač. Ale nešlo to, najednou jsem se nedokázal vůbec pohnout a navíc se mi udělala před očima tma, až jsem se vylekal, jestli mě z toho mizery Windousáka netrefil šlak.

Houby šlak, během následujících pár vteřin jsem se probudil a nevěřícně zíral do tmy ložnice. V první chvíli jsem se sice zaradoval, že šlo o pouhý sen a že budu mít své internetové platby, články, maily a vše ostatní stále normálně pod kontrolou. Ale pak jsem se zděsil. Uvědomil jsem si totiž, že jakkoli Windows 12 ještě neexistují, může se Windousák klidně už brzy objevit v nějakých vylepšených jedenáctkách.

Autor: Jan Pražák | sobota 17.2.2024 7:07 | karma článku: 29,40 | přečteno: 878x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 11,31 | Přečteno: 108x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,26 | Přečteno: 750x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,72 | Přečteno: 817x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1005x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 951x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Čínská armáda se vrátila k Tchaj-wanu. Dvanáct letadel přeletělo dělící linii

27. dubna 2024  11:11

Tchaj-wan v sobotu zaznamenal obnovenou aktivitu čínské armády ve své blízkosti. Tchajwanské...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:41

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 2129
  • Celková karma 30,59
  • Průměrná čtenost 1302x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.