Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Taky budete muset požádat o změnu příjmení?

„Už sis rezervoval termín na matrice?“ Zeptal se mě kolega z práce a kamarád v jedné osobě, když jsme si spolu zašli na oběd. Jeho otázka mě zastihla s plnou vidličkou na půli cesty mezi talířem a ústy.

Nechal jsem tedy vidličku s nabodnutým soustem chutné vepřové pečeně čekat ve vzduchu a překvapeně jsem odpověděl: „Prosím tě, co to meleš, Petře, nač bych já potřeboval matriku?“

Petr se nenechal mou otázkou vyvést z míry a pokračoval: „No, měl by sis pospíšit, tebe se to taky týká, a pokud se chceš vyhnout pokutě, tak nejzazší termín je do konce roku. Asi si dovedeš představit, jaký je tam teď nával, já si to rezervoval už před týdnem a byl jsem rád, že jsem chytil termín na 20. prosince.“

„Tak moment,“ pomyslel jsem si v duchu, protože jíst se má v klidu, jinak si člověk koleduje o žaludeční vředy. Vepřovku jsem vložil do úst, v pohodě požvýkal a teprve poté zareagoval: „O čem to vlastně mluvíš, nevylepšil ty sis náhodou tu kofolu pořádným panákem rumu?“

„Houby rum, copak ty nesleduješ zprávy?“ Kontroval Petr, „jinak bys totiž musel vědět, že tvoje příjmení podobně jako moje figuruje na seznamu nekorektních jmen, která si jejich nositelé musí změnit. Ty seznamy jsou platné po celé unii, je úplně jedno, ve kterém státě žiješ, před tímhle nařízením prostě nemůžeš utéct.“ Kolega se natolik rozhorlil, že zapomněl jíst a jeho porce sekané mu beznadějně stydla na talíři.

„A v čem spočívá nekorektnost našich příjmení, copak si to zas kdo vymyslel za blbost?“ Zeptal jsem se napůl vážně a napůl žertem, moc jsem Petrovi nevěřil.

„Nó,“ protáhl kolega a dokonce odložil příbor, jakoby se chystal k delší přednášce, při které si vypomůže gestikulací rukama. „Já se jmenuju Černý, to je nekorektní, protože to prý zavání rasizmem. Vem si třeba takovou ministryni Černochovou, jakkoli se jí nechci plést do agendy, tak s tímhle příjmením prostě existovat nemůže a ve vládě už vůbec ne. Proslýchá se, že si ho změnila na Původníafrickýobyvatelová a že se to chystá zveřejnit na nejbližší tiskové kon...“

„Původníafricco?“ Skočil jsem mi do řeči. „Ty si snad ze mě děláš prd... totiž dobrý den,“ opravil jsem se, neb kodex velí, že na půdě našeho ústavu se vulgárně nemluví. „Vždyť takové příjmení by se jí nevešlo do žádného formuláře, natož do moderního elektronického s pevně daným maximálním počtem písmen.“

„Nedělám si z tebe prdel,“ ujistil mě Petr u vědomí, že jídelna se nachází v přízemí, nikoli na půdě, a v ní si tedy může mluvit, jak chce. Konečně se vrátil k příboru, ukrojil velké sousto sekané, vložil si ho do úst a pokračoval: „Já se uozhodl, že se chci jmuenovat Kuovář. To zní tak puěkně stauobyle a ani manžuelka s tím nemá puoblém.“

„Tak Kuovář nebo Kovář?“ Šťouchnul jsem si do Petra za jeho mluvení s plnými ústy, i když zrovna tohle asi náš kodex nezakazuje. „A proč, proboha, bych si měl měnit jméno já?“ Celé mi to přišlo postavené na hlavu, ale vzhledem k absurditě některých jiných unijních opatření jsem přece jen poněkud znejistěl.

„Protože jméno Pražák zní nabubřele a šovinisticky. Když se s ním představíš někde mimo Prahu, tak je to, jako bys rovnou říkal: ‚Vy všichni tady jste vidláci a sto let za opicema.‘ Mimochodem na tom seznamu nekorektních jmen jsou všechna, která nějak souvisejí se všemi unijními metropolemi a dokonce i s většími městy, to kvůli venkovanům.“

„No, a jak bych se teda měl jmenovat, aby to prošlo?“ Ohradil jsem se už dost naštvaně, až mi sklouznul knedlík z vidličky. Naštěstí nepřistál ve vypečené šťávičce, nýbrž na hromádce zelí, takže to nevycáklo a má košile zůstala neposkvrněná jak Mariino početí. „To jako Kocour?“ Napadlo mě mé nejoblíbenější zvíře.

„Kocour... Kocour...“ zamyslel se Petr, až si nabral bramborovou kaši na nůž místo na vidličku. Vložil si to do úst, poznal svůj omyl, nevěřícně pohlédl na jmenovanou součást příboru, zakroutil nechápavě hlavou, ale pak se vrátil k tématu: „Kocour taky nejde, protože kočka je šelma. Všichni predátoři jsou na indexu, neboť by mohli vzbuzovat komplex méněcennosti v lidech, kteří se jmenují jako jejich kořisti, například Veverka nebo Zajíc. Jestli chceš zvíře, musíš si vymyslet něco jiného, třeba Myšák.“

„Cože Myšák? To je absurdní, kdybych se jmenoval Myšák, tak bych při své oblibě koček měl nutkání sám sebe ulovit.“ Absurdnější než představa jména Myšák bylo však v té chvíli moje chování. Chutnou vepřovku s knedlíky a zelím jsem už měl totiž snědenou a teď jsem si zcela nešelmovsky a nepredátorsky pochroupával míchaný salát z nakrájených rajčat a okurek s osvěžující mírně nakyslou zálivkou.

„No, já nevím,“ protáhl Petr a zakousl se do štrůdlu, kterému dal přednost před zdravou zeleninou. „Ty to bereš na lehkou váhu, ale odkládat bys to rozhodně neměl. Už tak nemáš jistotu, že i když si ten čas na matrice zarezervuješ hned dneska, tak dostaneš ještě letošní termín a nebudeš muset platit penále za každý den prodlení po novém roce. Víš co, já ti hned po obědě pošlu mailem odkaz, abys to nemusel hledat.“ Nakonec se Petr ve své snaze pomoci bližnímu natolik rozhorlil, že mu poslední sousto štrůdlu sklouzlo do klína, tam se trochu rozmajzlo, a pak hned svezlo na zem. Okomentoval to jediným slovem: „škoda“ a rezignovaně mávl rukou. Nepochopil jsem, zda se jeho komentář týkal ztráty části sladké pochutiny nebo vzniklé skvrnky na gatích.

Na chodbě jsme se rozešli a já se pak vracel k sobě s poněkud smíšenými pocity. Petr je za á) dobrák, který rád myslí za ostatní a nikoho ze svých kamarádů by nenechal ve štychu. Za bé) je to tak trochu puntičkář, když ho to popadne, tak musí mít všechno včas a perfektní, a nikdy by nedopustil, aby třeba  prošvihnul technickou s auťákem, jako se to stalo kdysi mně. Jenomže za cé) dokáže být Petr i srandista, takže si u něj člověk nemůže být jistý. Nu, a když k tomu přidáte ještě i za dé), totiž umění unijních úředníků vymýšlet úplné blbosti, tak z toho máte v hlavě guláš, který předčí jak moji vepřovku, tak i Petrovu sekanou.

Uvařil jsem si kafe a ještě než jsem se stačil pustit do práce, tak mi ve firemní schránce přistál mail. Odesilatelem nebyl nikdo jiný než můj kolega Petr Černý a v předmětu stálo: „Slíbený odkaz na rezervační formulář pro změnu příjmení na matrice.“

„Tak přece je to pravda, ten mizera snad vážně nekecá,“ prolítlo mi hlavou. Mail jsem rozkliknul a dočkal se překvapení. Nebyl tam žádný odkaz na matriku, kde si má člověk změnit nekorektní příjmení, nebyl tam ani žádný jiný text. Jediné, co mail obsahoval, byl obrázek. Fotku černého Petra ze stejnojmenné dětské karetní hry. Chvilku jsem na to zíral jako vrána, ale pak mi došlo, že ze všech jmenovaných vlastností mého kolegy je tentokrát správně to srandistické za cé). Ulevilo se mi a já rázem pochopil, jak jsem zas jednou tomu rošťákovi naletěl a že ten pomyslný karetní bubák tentokrát skončil u mě.

Autor: Jan Pražák | úterý 5.12.2023 14:34 | karma článku: 30,61 | přečteno: 1449x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 9,44 | Přečteno: 82x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,26 | Přečteno: 750x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,61 | Přečteno: 816x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1005x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 951x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 2129
  • Celková karma 30,54
  • Průměrná čtenost 1302x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.