Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zavinila jsem smrt svých rodičů

Na vrcholu své kariéry jsem měla prakticky všechno, nač si jen úspěšná žena může vzpomenout. Zastávala jsem smluvní pozici oblastní ředitelky pro jednu nadnárodní společnost, zabývající se finančním poradenstvím.

Byla jsem náročná na podřízené, všechno muselo běžet jak na drátkách, účastnila jsem se různých zahraničních stáží a dočkala se nejednoho ocenění. Vždy ve všem přesná a perfektní, nejen v práci, ale i ve vizáži, se svou figurou jsem si to mohla dovolit. Mnozí mi záviděli jedno i druhé a neměli mě zrovna v lásce, ale já si jich nevšímala, jela jsem si po své zlaté dráze hrdosti.

Bylo mi pětačtyřicet, měla jsem dva dospělé syny Luboše a Michala, na jejichž výchově jsem si dala záležet. Však v té době oba studovali vysoké školy, připravovali se na vlastní kariéry, bydleli na kolejích a doma se objevovali jen zřídka. K tomu manžela, nu, s ním to nebyla zas až tak velká sláva, v podstatě se vezl v mém závěsu, ale žít se s ním dalo. O dovolených jsme jezdili do luxusních destinací, kde jsem si s ním připadala jako hvězda s jedním módním doplňkem navíc. A hlavně rodiče, maminku s tatínkem jsem milovala nade vše, byla jsem jim vděčná za to, jak mě připravili na život.

„Pavlínko, s námi se nezdržuj, však toho máš moc a my s tatínkem dojedeme domů v pohodě vlakem,“ snažila se mě přemluvit maminka, když jsem pro ně onoho osudného dne chtěla zajet do lázní, aby se nemuseli tahat veřejnou dopravou. Měla jsem toho opravdu hodně, následující den mě čekalo náročné jednání a já věděla, že až je přivezu, budu se na něj muset pečlivě připravit. Nicméně zůstala jsem neoblomná, když už jsem jim ty lázně zaplatila, odvezla je tam, tak je přece musím taky vzít zpátky.

Přecenila jsem svoje síly a smrt svých rodičů při autonehodě jsem si začala klást za vinu, přestože jsem tu havárii nezpůsobila já. Kdybych tolik nepospíchala a neměla plnou hlavu neodkladných povinností, mohla jsem předvídat, že ten řítící se náklaďák z vedlejší mi nedá přednost, a když ne předejít kolizi, tak ji aspoň zmírnit. 

***

Z následujících několika měsíců si pamatuji jen útržky, jakoby mi ono období osud vymazal z paměti. Jenomže kdyby byl aspoň milosrdný a dal mi zapomenout na nejhorší, on mi to naopak zdůraznil.

„Paní Voráčková, vaši rodiče uhořeli v havarovaném autě, jen vy jste měla paradoxně štěstí. Nebyla jste připoutaná a náraz vás vymrštil čelním sklem ven. Utrpěla jste mnohočetná vážná zranění, byla jste dlouho v kómatu a s největší pravděpodobností už nikdy nebudete chodit.“ Takhle zněl verdikt lékařů.

„Vážená paní inženýrko, s politováním jsme Vám nuceni oznámit, že už nebudeme mít zájem na další spolupráci s Vaší osobou a dle článku xy vypovídáme naši vzájemnou smlouvu.“ Tímhle způsobem se mnou vydrbala ona nadnárodní společnost, pro niž jsem pracovala.

„Pavlíno, promiň, ale já od tebe odcházím. Přece po mně nemůžeš chtít, abych se do smrti staral o mrzáka,“ přisadil si manžel.

A aby to bylo kompletní, Luboš záhy dostudoval, našel si místo v zámoří, odstěhoval se tam, časem oženil a na mě, jakoby dočista zapomněl. Michal se pro změnu na studium vykašlal, vyhodili ho a on se začal protloukat, jak se dá, pořádné místo nemá dodnes. 

***

Varování doktorů se sice nenaplnilo, po dalším dlouhém období jsem se znovu naučila chodit, ale jsem celá sešroubovaná a pohybuji se jako nějaká mechanická hračka.

Asi jsem nikdy neměla žádné skutečné přátele, protože ti, se kterými jsem se stýkala na vlnách pozlátka, se ke mně obrátili zády. Zůstala jsem sama, zatrpkla vůči lidem a světu okolo sebe, ale přitom si zároveň připadám jako vyprahlá, toužící po někom spřízněném. Ne po chlapovi, spálila jsem se dvakrát, poprvé v útlém mládí, podruhé s manželem a do třetice nic podobného zažít rozhodně nechci. Stejně jsem přišla o svou výstavní figuru, jsem ošklivá, neforemná a žádný chlap by mě nechtěl.

Navzdory všemu ve mně zůstala jakási houževnatost, díky které jsem neskončila na ulici. Nehoda zřejmě musela nějakým způsobem poznamenat i můj mozek, spoustu dovedností včetně cizích jazyků se mi vykouřilo z hlavy, takže nejsem schopná zastávat místo ani obyčejné účetní. Ale nějak se živit musím, v současné době pracuji v jedné ze skladových hal a ani si nedovedete představit, jak mě to při mém zdravotním stavu zmáhá. Ale musím, tak jako tak jsem se byla nucená odstěhovat do menšího města v oblasti levnějšího bydlení, abych utáhla pronájem. Jestli si myslíte, že mám něco našetřeno z období svého vrcholu, tak nemám, nejen manžel včetně obou synů se dokázal postarat, aby mi toho moc nezbylo.

Na jedné straně jsem nedůvěřivá a dokážu leckoho odsoudit na první dojem, aniž bych v něm hledala něco dobrého. Na druhou stranu tak strašně toužím po něčí přízni, že se snažím finančně pomáhat Michalovi, kdykoli si o to řekne, jinak by se mi vůbec neozval. Pohrdám bezdomovci kvůli tomu, že se  nedokážou o sebe postarat, ale přitom jim paradoxně dávám almužnu, i když sama skoro nic nemám. Pokud se s někým snažím skamarádit, nikdy to nevydrží. Asi je chyba ve mně, už párkrát jsem zaslechla: „Pavlína? Tu ne ta se k tobě akorát přilepí.“ Jsem nešťastná a snad tisíckrát denně se ptám osudu: „Proč já? Bože, pokud vůbec existuješ, jak jsi jen mohl dopustit, aby se tohle stalo zrovna mně?“ 

***

Na dnešek jsem nemohla pořádně usnout, převalovala jsem se v posteli a nad ránem jsem se dostala do stavu na rozhraní spánku a bdění. Nedokázala jsem se pohnout, oči jsem měla otevřené a zírala do tmy svého pokoje, v níž se neznámo prolínalo s realitou.

Napřed jsem zaznamenala rudou ohnivou kouli, přiblížila se ke mně zdálky a zůstala viset v prostoru nade mnou. Byla plná blesků, které se zmítaly uvnitř v ní, občas nějaký vylétl kousek ven, aby zase hned zapadl zpátky. Zprvu jsem se vylekala, ale pak jsem zaregistrovala hlas, který telepaticky promlouval do mého vědomí. Byly to spíš myšlenky než slova, z neznámého důvodu jsem si byla naprosto jistá, že takto ke mně promlouvá moje zesnulá maminka. Uklidnila jsem.

Její poselství by se dalo slovy vyjádřit asi takto: „Pavlínko, to, co před sebou vidíš, je tvoje duše, která se teď zmítá v rozporech, emocích a zoufalství. Věz, že všichni si před příchodem na tento svět stanovujeme úkoly, které potřebujeme splnit, abychom se duchovně mohli posunout dál. A ty sis na základě svého předchozího bytí zvolila úkol opravdu náročný, aby ses zbavila pýchy vlastního ega z předchozího bytí. Určila sis, že první část života prožiješ v pozlátku slávy a bohatství, zatímco druhou v nuzotě a zapomnění. Tvůj úkol je přijmout ten zvrat a smířit se sama se sebou. Nestačí, aby sis to jen řekla, musíš to tak cítit a přijmout sama sebe svým srdcem. Pokud se ti to podaří, nebudeš se už muset na tuhle zemi znovu narodit a věř, že já, která jsem byla tvou maminkou, budu stát při tobě. Budu se ti snažit pomáhat z míst, kde nyní jsem, akorát, že to o tom nebudeš vědět.“

Po tomto sdělení se tok maminčiných myšlenek, proudících do mého vědomí vytratil. Vybledla i rudá koule plná blesků a v posledním vjemu jsem na jejím místě zahlédla sněhobíle srdce. Hned poté jsem se s trhnutím probudila a pocítila nesmírnou úlevu poznání.

Nikdy jsem na podobné věci moc nedala, ale tenhle zážitek byl natolik přesvědčivý, že jsem mu uvěřila. Kéž dokážu být tak silná, abych naplnila maminčina slova, přijala osud a splnila svůj úkol.

Autor: Jan Pražák | čtvrtek 2.11.2023 14:34 | karma článku: 26,67 | přečteno: 943x
  • Další články autora

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

Oslovení „ty zvíře“ nemusí být nutně hanlivé, a pokud je doprovázeno přivlastňovacím zájmenem, bývá spíš chápáno jako lichotka. A zdaleka ne vždy s erotickým podtextem, stačí, aby se někdo zachoval živočišně jako ten tvor boží.

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 16,64 | Přečteno: 247x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,51 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,72 | Přečteno: 825x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1008x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 952x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 2129
  • Celková karma 30,81
  • Průměrná čtenost 1302x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.