Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jsem naprostým diletantem

Naprostým diletantem určitě ve více oborech, ale v jednom ve svém diletantství zcela vynikám. A tak si kladu otázku, jestli jsem v tom sám nebo zda se ke mně někdo z vás přidá.

Leč popořádku. Byl jeden z nejžhavějších dní uplynulého týdne a my se s manželkou na chvíli ochladili v útrobách boskovického zámku. Procházeli jsme malebné komnaty plné starobylého nábytku a dávných obrazů, a s libostí jsme si vychutnávali klasické umění, které pohladilo naše oči.

Pak jsme se vrátili ven do vedra zámecké zahrady a chtěli si od toho pomalého courání na chvilku odpočinout. Zahrada jevila jisté známky rozestavěnosti a na blízkých plastových židlích byly nějaké hadice, které si tam odložili řemeslníci. Tedy takhle jsem si to aspoň myslel a chtěl jsem ten bordel sundat dolů do trávy s tím, že ho tam pak vrátím zpátky. Už, už jsem sahal po těch černých rourách na prostřední židli...

…když mě najednou Soňa zastavila varováním, že na stolku je nějaká cedule, že se ohledně těch nepořádných řemeslníků hluboce mýlím a že se nejedná o žádný bordel, nýbrž o výstavní kousek supermoderního výtvarného umění. Zarazil jsem se na poslední chvíli, přečetl ten nápis...

...a opět už poněkolikáté jsem si uvědomil, jaký jsem ohledně moderního výtvarného umění diletant. Prostě kdyby mě manželka včas nezarazila, tak bych to umělecké veledílo zničil podobě, jako už se to stalo několika uklízečkám ve významných galeriích, které takové výtvory považovaly za jakýsi odpad.

Možná to někdo z vás vnímá podobně a stalo by se vám úplně to samé, ale možná se ve vás mýlím a v moderním umění se vyznáte. V takovém případě mi dozajista zodpovíte otázky, které mi od toho dne vrtají hlavou a kvůli nimž nemohu usnout:

Je odpadkový koš na prvním obrázku součástí uměleckého díla nebo není?

Patří pojízdný gril s krabicí s odpadem na následujícím obrázku do téže expozice a vytvořil toto slavné dílo stejný autor, přestože u něj chybí popiska?

Leč dosti žertů, teď chvilku vážně. Jakkoli obdivuji skutečné mistry opravdového výtvarného umění a před jejich díly hluboce smekám, mám za to, že to nejkrásnější, co za celé veky věků kdo vytvořil, pochází od samotné matičky přírody. A my, maličtí lidé z bezvýznamného druhu homo sapiens jsme se naučili od praautorky přírody pouze opisovat.

Inu, posuďte sami, naše kroky v onom z nejžhavějších dní uplynulého týdne později směřovaly za dalším ochlazením do jedné z jeskyní Moravského krasu. Řekněte, dokázal by takovou nádheru vytvořit někdo z nás lidí?

Závěrem mně, naprostému diletantovi v oboru výtvarného umění dovolte vyslovit názor, co od té praautorky přírody považuji za úplně nejkrásnější. Je to žena, přátelé, feministky nechť mi laskavě prominou. A zdaleka ne pouze žena, disponující takzvanou komerční krásnou, protože na každé ženě lze nalézt něco nádherného. Ale ano, i na vás, vážená paní. A na vás, milá slečno, také. Nehledejme tuto krásu jen v plných ňadrech a oblých bocích, nalézejme ji třeba v hloubce očí nebo laskavosti duše. A to není vůbec málo, nemyslíte?

A teď mi odpusťte, pánové, že sem jako příklad té ženské krásy nevložím žádný obrázek. Každý si místo něj představte tu svou.

Autor: Jan Pražák | neděle 24.7.2022 7:07 | karma článku: 30,02 | přečteno: 1101x
  • Další články autora

Jan Pražák

Zrádný tajuplný úplněk

Máte rádi Měsíc? Já tedy rozhodně ano. On totiž není jen strohým kamenným nebeským tělesem, je přímo romantickou osobností, která po staletí inspiruje generace umělců k jejich tvorbě, i obyčejné lidi k potěše a zamyšlení.

18.5.2024 v 7:07 | Karma: 4,42 | Přečteno: 60x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Záhadná podoba lidí a jejich zvířat

„Teda, tobě to sluší, ty seš ale kočka!“ Kteroupak ženu by nepotěšila taková upřímně myšlená věta. Nejen přitažlivého vzhledu, ale i pozitivních povahových vlastností lze snadno dosáhnout netoliko u žen, ale i u mužů.

15.5.2024 v 14:34 | Karma: 19,01 | Přečteno: 535x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Jak byla Maruška za zlodějku

„Je ti jasné, že sedíš u jednoho stolu se zlodějkou a měl by sis ohlídat věci, abych ti něco neukradla? Musíš počítat i s tím, že ti udělám ostudu, přijdou si sem pro mě a odvedou mě v poutech před zraky celého osazenstva.“

12.5.2024 v 7:07 | Karma: 25,87 | Přečteno: 778x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Ženské zásadně nebiju

Jakkoli jsem možná drsňák a v dětství jsem byl pěkné kvítko, nedovedu si představit, že bych uhodil ženu. Už bych asi ani nespočítal, kolik poznámek, důtek a dvojek z chování jsem za svou prudkost dostal ve škole.

9.5.2024 v 14:34 | Karma: 25,61 | Přečteno: 1426x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Nepřekážej v těch dveřích, proboha!

Taky jste si všimli, jak se poslední dobou kdekdo postaví do dveří v hromadné dopravě a vůbec ho nezajímá, že by snad ostatní lidé chtěli vystoupit nebo nastoupit? Možná je to nějaká nová móda a kdo nepřekáží, není in.

6.5.2024 v 14:34 | Karma: 29,62 | Přečteno: 974x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Spolupředsedové AfD vyzvali Bystroně, ať opustí předvolební kampaň

18. května 2024

Spolupředsedové německé pravicově populistické strany Alternativa pro Německo (AfD) Alice Weidelová...

Západ má strach z ruské porážky stejně jako z té ukrajinské, soudí Zelenskyj

18. května 2024  8:46

Sledujeme online Západ se bojí porážky Ruska stejně jako porážky Ukrajiny, což je absurdní. Řekl to v pátek...

Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky

18. května 2024  8:34

Letiště v Mnichově dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z hnutí...

Kvůli nehodě kamionu je uzavřena D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  7:45

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

ING-FOREST s.r.o.
Taxátor

ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 65 000 - 75 000 Kč

  • Počet článků 2136
  • Celková karma 28,46
  • Průměrná čtenost 1298x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.