Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Každý dobrý skutek budiž po zásluze potrestán

„Honzo, dáš si se mnou kafe s větrníkem, i když pro tebe dneska nemám žádný pořádný vyprávění?“ Zeptala se mě Maruška, sotva jsme usedli do pohodlných křesílek v cukrárně, kde jsme se stavili cestou z práce.  

„To není možný, Maruško, každopádně rád dám, ale vůbec ti nevěřím,“ odpověděl jsem své krásné zralé plnoštíhlé kamarádce. Tvářila se sice trochu posmutněle, ale jiskřičky v jejích hlubokých hnědých očích naznačovaly, že si ze mě tak trochu utahuje. Slušelo jí to, přes světlé šaty, ladící k jejím polodlouhým blond vlasům, měla obléknutou pletenou bílou mikinu a celkový dojem jen trochu kazila černá ortéza, svírající její pravé zápěstí. A tak jsem naťuknul: „Stalo se ti něco, Maruško? Jestli pro mě nemáš žádný příběh, tak se mi aspoň svěř, co sis udělala s rukou.“

Z jiskřiček v Maruščiných očí vytryskly plamínky, prozrazující, že právě na tuhle narážku čekala. Jen tak ledabyle protáhla: „Ále, Honzo, jen taková blbost, to by tě nezajímalo a čtenáře bys s tím akorát nudil. Víš přece, jak se říká, že každej dobrej skutek musí bejt po zásluze potrestanej.“

„Tak ven s tím, Maruško,“ popíchnul jsem jí, budu mlčet jako hrob, abych tě nepřerušoval. Maruška si dala pořádné sousto právě přineseného větrníku, lokla si turka, potutelně se usmála a spustila.

***

Honzo, znáš ty stanice metra, který maj jenom pevný schodiště a pro potřebný lidi jsou vybavený výtahem? Pár takovejch je za Andělem a já tam pod těma schodama potkala mladou paní s kočárkem. Co, s kočárkem, s širokým dvoukočárkem s korbičkama vedle sebe a s maličkejma dvojčatama uvnitř. Ta jejich maminka stála tam dole, bezradně se rozhlížela po lidech, který pospíchali bez povšimnutí okolo ní, a když jsem jí míjela, tak koukla na hodinky a obrátila oči v sloup.

„Mladá paní, jestli se potřebujete dostat nahoru, tak támhle za rohem na kraji nástupiště je výtah,“ poradila jsem jí.

„Já vím, jste hodná, ale ten mi není nic platnej, protože se do něj s tímhle kočárem nevejdu. A přitom hrozně pospíchám, za čtvrt hodiny jsem objednaná na kontrolu s dětma, a jestli tu budu takhle stát, tak to nestihnu. Přitom je mi hloupý někoho otravovat, tak čekám, jestli se někdo nabídne sám.“ Obrátila na mě ta maminka svůj ustaranej pohled. Honzo, já netušila, kterej ťulpas od stolu ten výtah projektoval, ale jedno mi bylo jasný, totiž jak dneska lidi pořád pospíchaj a jsou nevšímavý ke svýmu okolí. A tak jsem se rozhodla, že jí s tím kočárkem pomůžu nahoru já.

„Jste strašně laskavá, ale to po vás nemůžu chtít,“ bránila se maminka od dvojčat, možná jí přišlo, že jsem na takový cvičení moc stará a tlustá, ale já se nedala a zeptala se jí, kde to mám vzít. Řeknu ti, Honzo, maminka držela kočárek nahoře za madlo, já dole u koleček a supěla jsem u toho jak parní lokomotiva, protože to bylo setsakra těžký. Sunuly jsme se nahoru trochu našikmo, a když už nám zbejvalo jen pár posledních schodů, tak se málem stal malér. Proti nám dolů pospíchal nějakej mladej chlapík, chtěl stihnout vlak, kterej tam zrovna přijel, nekoukal okolo sebe a nabral mě do ramene. Já se lekla, věděla jsem, že nesmím spadnout, abych ty mrňata nevysypala z kočárku, a jak jsem se snažila udržet balanc, tak jsem si nějak blbě zkroutila zápěstí.

„Jauvajs, člověče, nemůžete dávat pozor?“ Vylítlo ze mě při tom balancování směrem k pospíchajícímu chlápkovi.

Jen se krátce ohlídnul, křiknul něco, co znělo jako: „ně sděrživaj meňa, ja těraplju“ a utíkal dál ze schodů. Zápěstí mě sice šeredně zabolelo, ale ustála jsem to bez nehody a nahoře se v duchu poplácala po ramenou, jak se mi to podařilo zvládnout.

„Proboha nestalo se vám nic, jste v pořádku?“ Zeptala se mě ustaraně maminka od dvojčátek a asi třikrát za sebou mi poděkovala s vysvětlením, že tamtudy jedou poprvé, a kdyby věděla, jak je ten výtah malej, jela by radši autobusem. Já jenom jukla do kočárku, ta její mimina byla roztomilá a úplně maličká, tak jsem jí je pochválila a řekla, ať už se nezdržuje, aby stihla toho doktora.

No jo, jenomže když mě zápěstí bolelo ještě večer, tak jsem si na něj dala tuhletu ošklivou ortézu, kterou jsme měli doma od tý doby, co se Franta jednou pokoušel hrát fotbal se svejma starejma spolužákama a omylem narazil rukou do tyče u branky. Ale dneska už je to naštěstí dobrý, Honzo, takže máš smůlu, ani ti nedovolím, abys mi to pofoukal, a zejtra si tu ortézu už snad nebudu muset vzít.

***

„Seš strašně hodná ženská, Maruško, akorát se maličko podceňuješ, tahle příhoda nebyla ani trochu nudná,“ okomentoval jsem vyprávění své společnice a jako odškodné za pochroumané zápěstí jí nabídnul panáčka toho dobrého, co kudy teče, tudy léčí.

„Tak jo, protentokrát ti teda nedám košem,“ ťukla si se mnou Maruška zvesela, naposledy zajiskřila svýma krásnýma očima, a pak už jsme se rozloučili a vydali ke svým domovům.

Cestou jsem měl co k přemýšlení. Přišlo mi líto, kolik mladších lidí v plné síle muselo bez povšimnutí projít okolo té maminky s těžkým širokým kočárkem, než jí nabídla pomocnou ruku dáma, která má už dlouho krásu své zralosti vepsanou do tváří.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Pražák | úterý 5.10.2021 14:34 | karma článku: 29,18 | přečteno: 816x
  • Další články autora

Jan Pražák

Záhadná podoba lidí a jejich zvířat

„Teda, tobě to sluší, ty seš ale kočka!“ Kteroupak ženu by nepotěšila taková upřímně myšlená věta. Nejen přitažlivého vzhledu, ale i pozitivních povahových vlastností lze snadno dosáhnout netoliko u žen, ale i u mužů.

15.5.2024 v 14:34 | Karma: 7,26 | Přečteno: 127x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Jak byla Maruška za zlodějku

„Je ti jasné, že sedíš u jednoho stolu se zlodějkou a měl by sis ohlídat věci, abych ti něco neukradla? Musíš počítat i s tím, že ti udělám ostudu, přijdou si sem pro mě a odvedou mě v poutech před zraky celého osazenstva.“

12.5.2024 v 7:07 | Karma: 25,08 | Přečteno: 744x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Ženské zásadně nebiju

Jakkoli jsem možná drsňák a v dětství jsem byl pěkné kvítko, nedovedu si představit, že bych uhodil ženu. Už bych asi ani nespočítal, kolik poznámek, důtek a dvojek z chování jsem za svou prudkost dostal ve škole.

9.5.2024 v 14:34 | Karma: 25,34 | Přečteno: 1400x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Nepřekážej v těch dveřích, proboha!

Taky jste si všimli, jak se poslední dobou kdekdo postaví do dveří v hromadné dopravě a vůbec ho nezajímá, že by snad ostatní lidé chtěli vystoupit nebo nastoupit? Možná je to nějaká nová móda a kdo nepřekáží, není in.

6.5.2024 v 14:34 | Karma: 29,44 | Přečteno: 966x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Co s kočkou o dovolené?

Mám samozřejmě na mysli kočku čtyřnohou, protože tu svou dvounohou je nejlepší si vzít s sebou. Jinak by se totiž zlobila a vám by bez ní bylo smutno. Čtyřnohá bude sice taky prskat, ale s sebou si ji obvykle vzít nemůžete.

3.5.2024 v 14:34 | Karma: 20,88 | Přečteno: 681x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:28

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:28

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Máte krev na rukou! Ficova vláda po atentátu ostře útočí na média a opozici

15. května 2024  16:29,  aktualizováno  17:14

Slovenští vládní politici odsoudili útok na premiéra Roberta Fica. Nejostřejší slova volil Ficův...

Rusko hlásí znovudobytí Robotyne na jihu. Snaží se o postup, uvedl Kyjev

15. května 2024  14:54,  aktualizováno  17:13

Sledujeme online Ruské ministerstvo obrany hlásí dobytí vesnice Robotyne v jihoukrajinské Záporožské oblasti, kterou...

Rádio Impuls slaví 25. narozeniny maratonem rozhovorů z Národního muzea

15. května 2024

Rádio Impuls slaví čtvrtstoletí v éteru. Aktuální výsledky Radioprojektu za IV. čtvrtletí 2023 a I....

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 2135
  • Celková karma 28,78
  • Průměrná čtenost 1298x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.