Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vypadá jak dva dny po smrti

Všechno to byla moje vina. Kdybych se byla o Adama líp starala, mohl žít a nemusel mi umřít před očima.  Nikdy nezapomenu na jeho výraz, když mi tehdy nad ránem umíral v náručí.

První chybu jsem udělala hned za začátku, když jsem se nechala přivést do jiného stavu od člověka, kterého jsem prakticky neznala. Vlastně vůbec neznala, byl to takový náhodný sex nezkušené holky na večírku s klukem, který se jí líbil a který se dušoval, že si dá pozor. No, nedal, musel to nestihnout o fous, a ani mi to nepřiznal. Když jsem zjistila, že jsem v tom, byl už dávno někde v trapu a já byla příliš hrdá, než abych takového nezodpovědného člověka hledala. Rozhodla jsem se, že si to dítě nechám a vychovám ho sama s největší láskou, jakou může matka svému dítěti dát. Jenomže když pak přišel Adam na svět s těžkou recesivně dědičnou vrozenou vadou, která se v naší rodině nikdy nevyskytla, došlo mi, že musí pocházet ze strany jeho otce.

Doktoři mi tehdy řekli, že jde o vzácnou nemoc, na kterou existuje pouze podpůrná léčba a kterou přežije zhruba jen pět pacientů ze sta. Dítě se po psychické stránce vyvíjí normálně, ale tělesné postižení se plíživě prohlubuje hned od narození. S přibývajícím věkem naděje na přežití zvolna stoupá, a pokud se dožije tří let, lze mluvit o velkém štěstí. Takový člověk už má slušnou šanci, že se zařadí mezi těch pět procent a bude žít, byť s doživotními následky.

Když jsem se tohle všechno dozvěděla, měla jsem na vybranou, buď budu permanentně nešťastná nebo to přijmu jako výzvu a začnu o Adamův život bojovat s nadějí. Pokusila jsem se o to druhé, řekla si, že když už jsem ho přivedla na svět vlastní hloupostí, tak teď si ho nenechám nějakým hloupým osudem vzít. Zapomněla jsem sama na sebe a na své potřeby, a začala se rvát jako lvice o synův život. S každým přibývajícím měsícem Adamova věku, který nás přibližoval k hranici tří let, jsem si dělala větší a větší naděje, že všechno nakonec dobře dopadne.

Nedopadlo. Krize přišla, když bylo Adamovi dva a půl, zemřel mi v náručí nad ránem za svítání a v očích měl výraz člověka, který ví, že odchází, ale který je ještě natolik malý, aby to dokázal pochopit. V tu chvíli jsem si uvědomila svou další chybu, měla jsem se Adamovi věnovat ještě víc a rvát se o jeho život s větší vervou. Vzala jsem si do hlavy, že kdybych to byla dokázala, mohli jsme to spolu zvládnout. Nevěřila jsem doktorům, rodičům, ani nikomu jinému, kdo se mě snažil přesvědčit, že jsem pro Adama udělala maximum. Brala jsem to ode všech jako chlácholení nešťastné ženské, která ví o svém selhání, a uzavřela jsem se sama do sebe.

***

„Vypadá, jako kdyby byla dva dny po smrti,“ pošeptal mladík dívce u vedlejšího stolku, ale já jeho slova zaslechla, možná spíš odezřela od úst.

Ten mladík měl pravdu. Po Adamově smrti jsem začala prožívat svou vinu naplno. Do té doby jsem vynakládala veškerou energii k tomu, abych synovi umožnila žít, a najednou jsem nevěděla co s ní, tak jsem ji ve výčitkách svědomí obrátila proti sobě. Nastoupila jsem do práce v jedné výrobní hale, kde pracovaly samé Ukrajinky, které se o mě nezajímaly, abych mohla být mezi nimi sama se sebou. Přerušila jsem kontakty s rodiči, odmítala jsem jejich pozvání, dala jim najevo, že nestojím o to, aby chodili oni ke mně a nedošlo mi, jak moc jim tím ubližuju. Když jsem zrovna nebyla v práci, seděla jsem doma mezi čtyřmi stěnami, koukala do stropu a vyžívala se v sebebičování vlastními myšlenkami. Vše co jsem si oblékala na sebe, bylo černé a dokonce i své původně blond vlasy jsem si nechala obarvit načerno. Jediné, co kontrastovalo s černou, byla má bledá pleť, slunečním paprskům jsem se z principu vyhýbala, protože jsem v nich spatřovala symbol života, tedy něčeho, co už mi vlastně nepatří.

Navzdory všemu uzavření jsem se jednou za čtrnáct dní sebrala a odešla ze své dobrovolné samoty na chvilku do kavárny na náměstí. Ne, že bych si chtěla dopřát nějakou radost, spíš jsem pociťovala zvrácený pocit uspokojení, jak dávám najevo všem ostatním návštěvníkům kavárny: „Koukejte, tohle je ta ženská, která zabila svého syna, ukažte si na ni prstem a odsuďte ji, nic jiného si nezaslouží.“ Lidé si mě celkem nevšímali, jen párkrát jsem odmítla nějaké muže, kteří si ke mně chtěli přisednout, stačil jediný pohled a dali zpátečku. Až na mě zareagoval ten mladík, který prohlásil, že vypadám, jako bych byla dva dny po smrti. Po jeho slovech mi došlo, že si sama sobě připadám mrtvá ne dva dny, ale dva roky, jako bych tehdy zemřela společně s Adamem.

***

„Dobrý den, můžu si k vám přisednout? Zeptal se mě jednoho dne ten mladík od vedlejšího stolu. Všimla jsem si, že už několikrát přišel sám bez své dívky. Občas se po mně kradmo podíval, ale teď se osmělil, nečekal, až mu odpovím a posadil se na židli proti mně. Překvapilo mě to tak, že jsem ho ani nezpražila svým odrazujícím pohledem a místo toho jsem se ho bezmyšlenkovitě zeptala: „Kde máte svoji partnerku?“

Změřil si mě pohledem, z něhož jsem vyčetla smutek, spíš zklamání. Pak odpověděl: „Rozešli jsme se. Měl jsem ji rád, chtěl jsem si ji vzít a založit s ní rodinu, ale ona mě odmítla. Řekla, že se mnou bude klidně chodit dál, ale o dítěti nechtěla ani slyšet, prý by jí zničilo kariéru. Ano, já vím, byla úspěšná, ale myslíte si...“ Mladík se na chvilku zarazil, jako by se mi bál položit otázku, kterou měl na jazyku. Pak navázal: „Myslíte si, že jsem po ní chtěl moc? Že není normální nabídnout ženě manželství a chtít s ní mít dítě?“

Jeho slova mě rázem hodila o celá ta léta zpátky do doby, kdy jsem byla těhotná a těšila se, jak budu své dítě vychovávat. „Je... je to normální,“ vykoktala jsem ze sebe. A potom, najednou jako by se ve mně pod nezadržitelným přetlakem nahromaděných emocí otevřela nějaká záklopka a z mých úst se začala řinout věta za větou. Po nekonečné době mlčení a psychického odříznutí od celého světa jsem tady tomu cizímu mladému muži přerývaným hlasem odvyprávěla celý svůj příběh od otěhotnění, přes Adamovu smrt až po období trestání sama sebe. Své vyprávění jsem končila v slzách, na jedné straně s vnímáním obrovského vnitřního uvolnění a na druhé straně s pocitem viny, že někoho, kdo se mnou nemá pranic společného, krmím problémy, které už nedokážu sama dál nést. 

***

Dnes po dalších pěti létech jsem se konečně odhodlala vtělit svůj příběh do slov, vět a odstavců, a svěřit ho pomyslnému papíru, aniž bych se bála, že tím něco zakřiknu a pokazím. Tehdy jsem se dala dohromady s Václavem, oním mladíkem z kavárny, který se rozešel se svou dívkou, protože mu odmítla dát dítě. Já mu je dala a vděčím mu nejen za to, že mi pomohl vyrovnat se s vlastní minulostí a obrazně řečeno vstát z mrtvých.

V úzkém kruhu mých rodičů, Václavovy ovdovělé maminky a nás dvou jsme včera s Evičkou oslavili její třetí narozeniny. Díkybohu je naprosto zdravá a už se nemůže dočkat, až si tu oslavu zítra zopakuje s drobotinou svých malých kamarádů a kamarádek.

Autor: Jan Pražák | středa 14.7.2021 14:38 | karma článku: 29,96 | přečteno: 1008x
  • Další články autora

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 5,42 | Přečteno: 192x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,15 | Přečteno: 838x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 24,50 | Přečteno: 896x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Hrátky s krásnou dámou

Lidi, tak si rádi hrajete? Pánové s krásnou ženou a dámy s charizmatickým mužem? Tak si tedy pojďte pohrát, ale nebojte, nebude to nijak lechtivě erotické. Budeme si hrát s dámou z nejkrásnějších, s naší košatou mateřštinou.

9.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,23 | Přečteno: 2387x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Frajeři na silnicích

„Ta ženská mi tam snad vážně vletí!“ Zatrnulo mi za volantem, když jsme na počátku Velikonoc jeli do Čelákovic doplnit poslední sváteční proviant. A taky že jo, vůbec se nerozhlídla a nasáčkovala se s bicyklem těsně přede mě.

6.4.2024 v 7:07 | Karma: 35,93 | Přečteno: 2673x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Já ti to do smrti neodpustím, táto!

V pětačtyřiceti létech jsem se zbláznil, stalo se mi to, co se občas stává nezodpovědným mužům. Odešel jsem od manželky a od třináctileté dcery, a dal jsem se dohromady s ženou, která byla o dvacet let mladší než já.

3.4.2024 v 14:34 | Karma: 32,15 | Přečteno: 1381x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Pán už ten páreček nebude jíst?

Pamatujete se na automat Koruna, který stával dole na rohu pražského Václavského náměstí? Bylo tam několik pultů s jídlem, výčep a podlouhlé stoly, u nichž se člověk mohl na stojačku rychle a většinou celkem chutně nadlábnout.

31.3.2024 v 7:07 | Karma: 29,28 | Přečteno: 1285x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma: 40,20 | Přečteno: 7855x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Máte rádi českou klasiku?

Pokud čekáte duchaplné povídání o velikánech české klasické literatury nebo hudby, tak vás bohužel zklamu. Budeme se věnovat něčemu daleko přízemnějšímu, leč možná o to příjemnějšímu. Čemuže tedy? No přece jídlu.

25.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,87 | Přečteno: 905x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak musela jít Maruška kvůli Frantovi na kožní

„Dneska na mě budeš muset být strašně opatrný a hýčkat si mě jako v bavlnce, jako kdybych byla porcelánová panenka,“ varovala mě Maruška, když jsme si telefonicky domlouvali popracovní schůzku v cukrárně.

22.3.2024 v 14:34 | Karma: 26,98 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak jsem prchl z postele do skříně

Jaro bylo v plném proudu, já se pilně připravoval na maturitu a byl jsem beznadějně zamilovaný. O to víc, když objekt mé lásky spolužačka Blanka na sklonku zimy podlehla mým svodům a dala mi vše, co jen může holka klukovi dát.

19.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,30 | Přečteno: 957x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jestli nevíte co s časem, cestujte s Českými drahami

„Pokud ti to nebude vadit, já pojedu už v úterý, budu fotit a ty za mnou za dva dny dorazíš,“ informovala mě má zákonná manželka, když jsem si na čtvrtek a pátek naplánoval kratičkou dovolenou v malebném Klášterci nad Ohří.

16.3.2024 v 7:07 | Karma: 28,09 | Přečteno: 892x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Odmítla jsem se vyspat se šéfem a dostala jsem vyhazov

„Majko, uvařila bys mi kafe, prosím tebe? Já jsem fakt naštvaná. Vždyť jsem teďka úplně vyřízená!“ Zprudka jsem se posadila na židli u kuchyňského stolu své sousedky a kamarádky v jedné osobě.

13.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,85 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Rozruch na dámském WC

„Tak teda jo, ukecal jsi mě a půjdu s tebou. Ale budeš mě muset obskakovat a nesmíš se mi smát,“ pravila Maruška do telefonu, když mi po dlouhém přemlouvání konečně kývla na další schůzku nad kávou a větrníkem.

10.3.2024 v 7:07 | Karma: 38,21 | Přečteno: 5024x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Vysadila jsem antikoncepci, Jirko, promiň

Vím, že to ode mě nebylo vůči manželovi Zdeňkovi fér. A asi mě neomlouvá ani fakt, že byl mým prvním a před milencem Jirkou jediným milostným partnerem. Byla jsem zkrátka taková hodná holka do doby, než se mi zbláznily hormony.

7.3.2024 v 14:34 | Karma: 38,33 | Přečteno: 6611x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Desatero kočičích přikázání

Všemocná bohyně Bastet stvořila kočku k obrazu svému. Pohlédla na své dílo, spokojeně zavrněla a zamyslela se nad otázkou, kdo se bude o kočku starat. Poté se mlsně olízla a stvořila člověka k tomu, aby kočce sloužil.

4.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,38 | Přečteno: 1070x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Taky živíte svého důchodce?

Určitě znáte takové ty trafiky s rozšířeným sortimentem, v nichž se krom kuřiva, tiskovin, balených baget a nápojů prodává všechno možné. Například školní potřeby, nějaké hračky, trochu té techniky, a tak dál.

1.3.2024 v 14:34 | Karma: 43,88 | Přečteno: 5226x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Malá zvědavka v pekařství

Cestou z práce mě nemilosrdně přepadla mlsná, a tak jsem se stavil na hořkého turka s křupavou škvarkovou plackou v pekařství u autobusového nádraží na Černém Mostě. Místní společnost se mi postarala o téma k pobavení i zamyšlení.

26.2.2024 v 14:34 | Karma: 32,57 | Přečteno: 1207x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Tohle je moje území a já nehodlám tolerovat, abys mi sem lezl!

Už toho mám dost, to si jako vážně myslíš, že se tě budu bát? Tak to teda ani náhodou, koukej mazat, odkud jsi přišel nebo si to s tebou pěkně zostra vyřídím, jakože se Magdaléna jmenuju!

23.2.2024 v 14:34 | Karma: 25,35 | Přečteno: 1004x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Jak bezdomovec nafackoval úředníkovi

„Promiň mi zpoždění, ale jestli chceš udělat dobrý skutek pro jednu mokrou a naštvanou starou tlustou ženskou, tak jí objednej panáčka becherovky, ať se trochu vzpamatuje. A sobě taky, aby v tom nebyla sama.“

20.2.2024 v 14:34 | Karma: 27,73 | Přečteno: 1082x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 2126
  • Celková karma 30,50
  • Průměrná čtenost 1304x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.