Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zrádné emoce

Stalo se vám někdy, že se na vás někdo tvářil jako mílius a pak vás za vašimi zády bez nejmenších skrupulí podrazil? Nebo se naopak kdosi jevil neochotně, aby vám nakonec pomohl lépe než kdokoli jiný?  

Tak to holt u lidí občas chodí, že z jejich tváří, slov či jednání nelze dost dobře vyčíst pravou povahu ani skutečné úmysly. A jak je to se zvířaty, jsou aspoň ta přímočará a nezáludná? Řekl bych, že většinou ano, jen na ně musíme mít ten správný úhel pohledu, abychom dovedli dobře odhadnout jejich emoce.

***

Tohohle psího krasavce jsem potkal v Kolíně. Šel kousek přede mnou, pak ho jeho páníček zaparkoval u kandelábru, aby si skočil do krámu pro žárovku nebo možná pro chleba, to netuším. Když jsem přišel blíž, pes na mě začal štěkat a nebylo to žádné veselé vítání, jak by se mohlo zdát z fotky a jaké znám od svých psích kamarádů. Pěkně zostra mi vyštěkal, možná se mu nelíbilo, že ho fotím nebo si myslel, že dostal za úkol ohlídat ten kandelábr a že já jsem se mu ho rozhodl ukrást. Nakonec jsem ještě z dálky viděl, jak si stěžuje svému páníčkovi, vrátivšímu se z obchodu, že ho tam otravoval nějaký obejda s foťákem.

Lev von Borovany, konkrétně z borovanské ZOO. Stejné gesto jako u kolínského psího krasavce, dokořán otevřená tlama s vyceněnými tesáky, akorát ten pes se mohl uštěkat, kdežto král zvířat byl zlověstně potichu. Až jsem instinktivně uskočil krok zpátky navzdory bezpečné mříži, která nás oddělovala. Pak se však ukázalo, že nešlo o žádnou hrozbu, ale o pouhé nevinné zívnutí, po němž si lev položil hlavu na přední packy a zavřel oči. Ale přiznám se, že ani k mírumilovně naladěnému lvu bez zlých úmyslů bych se do klece vlézt neodvážil.

***

Tahle velká kočička bydlí v hodonínské ZOO a užívá si relativní volnosti ve velkém výběhu. Kočky miluju a dobře vím, jak je hlazení příjemné nejen jim, ale i lidem, kteří je hladí, a jaký veskrze pozitivní účinek má kočičí předení na člověčí psychiku. Tahle trochu větší kočička se tváří vstřícně, jakoby svýma očima říkala: „Jen pojď, přelez ten plot a pomazli se se mnou.“ A přitom kdyby to člověk udělal, možná by na něj bez váhání zaútočila. Ne proto, že by byla zlá, ale protože je to šelma a geny jí přikazují, aby lovila.

Nejhorší je, když svobodomyslného tvora výrazně omezíte v jeho volnosti a je úplně jedno, jestli to uděláte zvířeti nebo člověku. Tuhle lvici jsem též vyfotil hodonínské ZOO, ale na rozdíl od tygra ve velkém výběhu byla zavřená na dost malém prostoru. Netuším proč, možná ji bylo nutné z nějakého důvodu izolovat, ale jedno je zřejmé. Troufám si tvrdit, že tentokrát se nemýlím, když z jejího výrazu čtu nenaplněnou touhu po svobodě.

***

Teď se však přesuňme z Hodonína do Kladrub nad Labem, kde vedle známějších starokladrubských běloušů chovají i vraníky. Jednoho takového mladého fešáka se mi podařilo vyfotit v oboře a jeho emoce byly jasné, ten kůň si prostě potřeboval úplně po lidsku zadovádět. Nejprve klidně klusal, pak si poskočil, lehl si a přetočil se, jako když děti válí sudy na zahradě. Potom zvedl hlavu, zkontroloval, jestli má nějaké publikum, a když viděl, že ho pár lidí sleduje, vyskočil na všechny čtyři a elegantním poklusem zakončil své vystoupení. Moc bych se nedivil, kdyby měl krom té prosté radosti z dovádění též pocit určité hrdosti z toho, jak se předvedl před náhodnými diváky.

***

Opusťme Kladruby a vydejme se do Třeboně. Dřív, než vám prozradím souvislosti, bych se vás rád zeptal, jaké emoce vyčtete z výrazu toho krásného kavalíra, ležícího na koberci? Udělejte si tedy svůj názor, pokud jste milovníci psů, budete to mít možná jednodušší.

Už tušíte? Fotka je z lodi z výletu po rybníce, kam svého psa vzala mladá rodina. Na břehu kavalír vesele dováděl okolo svých lidí, bez bázně nastoupil, ale když se loď rozjela, ulehl na koberec, vyplázl jazyk a takto setrval až do návratu. Snad se mýlím, ale mám pocit, že má v očích nejistotu, ne-li strach. Možná se mu udělalo špatně, ale naštěstí ne natolik, aby zvracel nebo se při té plavbě prostě bál. Pokud tomu tak skutečně bylo, tak doufám, že to jeho lidé poznali a už nikdy ho na podobnou akci nevzali

***

Pozor, had! Kobra černá. Tvor natolik vzdálený od savců, natož od lidí, že se jeho emoce neodvažuji ani odhadnout. Nebo jinak řečeno mi připadá, jako by žádné neměl a možná právě proto působí jaksi chladně a odtažitě, člověk si říká, že by si na něj měl dát pozor. A přes to přese všechno má s námi cosi společného. Znáte ten typ lidí, kteří působí bezvýrazně a za žádnou cenu nechtějí dát najevo své pocity? Možná kvůli tomu nevyhledáváme jejich společnost a vyhýbáme se jim, protože nedokážeme odhadnout, jací jsou a jak se zachovají. A přitom je mezi nimi spousta dobrých, upřímných, čestných a vstřícných lidí, kteří za svou výrazně introvertní povahu nemohou. Mimochodem, chovali jste někdy v náručí hada? Já ano, krajtu královskou. Byla sice chladná, ale na dotyk překvapivě příjemná a vůbec se mi nesnažila nějak ublížit.

***

Nu, vzali jsme to tak trochu křížem krážem, skákali z jedné emoce na druhou a já doufám, že jsem vás tím moc nenudil. Jestli ano, tak mi to odpusťte, jako odškodné vám na závěr nabídnu něco hezkého.

Poslední fotka je z umísťovací výstavy, ty se teď ze všeobecně známých důvodů bohužel nekonají. Stará babička si vybrala černou kočičku a chystá se ji vzít k sobě domů. Babička má radost, to je na první pohled jasné. Ale co ta kočka? Nejdřív se trochu vzpouzela v náručí, pochopitelně, byl to pro ni někdo nový a neznámý. Až to jednu chvilku skoro dělalo dojem, že by tu babičku mohla z nejistoty škrábnout nebo kousnout. Nakonec neškrábla, ani nekousla, jen jí svým drsným jazykem na potvrzení přátelství důkladně umyla bradu.

Tak hezký den všem a ať se vám daří nalézat v emocích svých bližních vždy jen to dobré.

Autor: Jan Pražák | neděle 1.11.2020 17:28 | karma článku: 24,76 | přečteno: 685x
  • Další články autora

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 25,65 | Přečteno: 823x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,62 | Přečteno: 871x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 25,19 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Hrátky s krásnou dámou

Lidi, tak si rádi hrajete? Pánové s krásnou ženou a dámy s charizmatickým mužem? Tak si tedy pojďte pohrát, ale nebojte, nebude to nijak lechtivě erotické. Budeme si hrát s dámou z nejkrásnějších, s naší košatou mateřštinou.

9.4.2024 v 14:34 | Karma: 30,23 | Přečteno: 2395x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Frajeři na silnicích

„Ta ženská mi tam snad vážně vletí!“ Zatrnulo mi za volantem, když jsme na počátku Velikonoc jeli do Čelákovic doplnit poslední sváteční proviant. A taky že jo, vůbec se nerozhlídla a nasáčkovala se s bicyklem těsně přede mě.

6.4.2024 v 7:07 | Karma: 35,97 | Přečteno: 2678x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Já ti to do smrti neodpustím, táto!

V pětačtyřiceti létech jsem se zbláznil, stalo se mi to, co se občas stává nezodpovědným mužům. Odešel jsem od manželky a od třináctileté dcery, a dal jsem se dohromady s ženou, která byla o dvacet let mladší než já.

3.4.2024 v 14:34 | Karma: 32,15 | Přečteno: 1383x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Pán už ten páreček nebude jíst?

Pamatujete se na automat Koruna, který stával dole na rohu pražského Václavského náměstí? Bylo tam několik pultů s jídlem, výčep a podlouhlé stoly, u nichž se člověk mohl na stojačku rychle a většinou celkem chutně nadlábnout.

31.3.2024 v 7:07 | Karma: 29,28 | Přečteno: 1287x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma: 40,22 | Přečteno: 7861x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Máte rádi českou klasiku?

Pokud čekáte duchaplné povídání o velikánech české klasické literatury nebo hudby, tak vás bohužel zklamu. Budeme se věnovat něčemu daleko přízemnějšímu, leč možná o to příjemnějšímu. Čemuže tedy? No přece jídlu.

25.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,87 | Přečteno: 906x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak musela jít Maruška kvůli Frantovi na kožní

„Dneska na mě budeš muset být strašně opatrný a hýčkat si mě jako v bavlnce, jako kdybych byla porcelánová panenka,“ varovala mě Maruška, když jsme si telefonicky domlouvali popracovní schůzku v cukrárně.

22.3.2024 v 14:34 | Karma: 26,98 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak jsem prchl z postele do skříně

Jaro bylo v plném proudu, já se pilně připravoval na maturitu a byl jsem beznadějně zamilovaný. O to víc, když objekt mé lásky spolužačka Blanka na sklonku zimy podlehla mým svodům a dala mi vše, co jen může holka klukovi dát.

19.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,30 | Přečteno: 957x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jestli nevíte co s časem, cestujte s Českými drahami

„Pokud ti to nebude vadit, já pojedu už v úterý, budu fotit a ty za mnou za dva dny dorazíš,“ informovala mě má zákonná manželka, když jsem si na čtvrtek a pátek naplánoval kratičkou dovolenou v malebném Klášterci nad Ohří.

16.3.2024 v 7:07 | Karma: 28,09 | Přečteno: 892x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Odmítla jsem se vyspat se šéfem a dostala jsem vyhazov

„Majko, uvařila bys mi kafe, prosím tebe? Já jsem fakt naštvaná. Vždyť jsem teďka úplně vyřízená!“ Zprudka jsem se posadila na židli u kuchyňského stolu své sousedky a kamarádky v jedné osobě.

13.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,85 | Přečteno: 1117x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Rozruch na dámském WC

„Tak teda jo, ukecal jsi mě a půjdu s tebou. Ale budeš mě muset obskakovat a nesmíš se mi smát,“ pravila Maruška do telefonu, když mi po dlouhém přemlouvání konečně kývla na další schůzku nad kávou a větrníkem.

10.3.2024 v 7:07 | Karma: 38,21 | Přečteno: 5025x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Vysadila jsem antikoncepci, Jirko, promiň

Vím, že to ode mě nebylo vůči manželovi Zdeňkovi fér. A asi mě neomlouvá ani fakt, že byl mým prvním a před milencem Jirkou jediným milostným partnerem. Byla jsem zkrátka taková hodná holka do doby, než se mi zbláznily hormony.

7.3.2024 v 14:34 | Karma: 38,33 | Přečteno: 6612x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Desatero kočičích přikázání

Všemocná bohyně Bastet stvořila kočku k obrazu svému. Pohlédla na své dílo, spokojeně zavrněla a zamyslela se nad otázkou, kdo se bude o kočku starat. Poté se mlsně olízla a stvořila člověka k tomu, aby kočce sloužil.

4.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,38 | Přečteno: 1070x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Taky živíte svého důchodce?

Určitě znáte takové ty trafiky s rozšířeným sortimentem, v nichž se krom kuřiva, tiskovin, balených baget a nápojů prodává všechno možné. Například školní potřeby, nějaké hračky, trochu té techniky, a tak dál.

1.3.2024 v 14:34 | Karma: 43,88 | Přečteno: 5226x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Malá zvědavka v pekařství

Cestou z práce mě nemilosrdně přepadla mlsná, a tak jsem se stavil na hořkého turka s křupavou škvarkovou plackou v pekařství u autobusového nádraží na Černém Mostě. Místní společnost se mi postarala o téma k pobavení i zamyšlení.

26.2.2024 v 14:34 | Karma: 32,57 | Přečteno: 1207x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Tohle je moje území a já nehodlám tolerovat, abys mi sem lezl!

Už toho mám dost, to si jako vážně myslíš, že se tě budu bát? Tak to teda ani náhodou, koukej mazat, odkud jsi přišel nebo si to s tebou pěkně zostra vyřídím, jakože se Magdaléna jmenuju!

23.2.2024 v 14:34 | Karma: 25,35 | Přečteno: 1004x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Jak bezdomovec nafackoval úředníkovi

„Promiň mi zpoždění, ale jestli chceš udělat dobrý skutek pro jednu mokrou a naštvanou starou tlustou ženskou, tak jí objednej panáčka becherovky, ať se trochu vzpamatuje. A sobě taky, aby v tom nebyla sama.“

20.2.2024 v 14:34 | Karma: 27,73 | Přečteno: 1082x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 2126
  • Celková karma 31,38
  • Průměrná čtenost 1304x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.