Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přece ho nenechám umřít!

Záchrana bezprizorního dítěte cizími rodiči nebo rodičem zdaleka není výsadou člověka. Povím vám příběh náhradní matky a adoptivního syna, dvojice tvorů, kteří jsou za jiných okolností přirozenými nepřáteli.

Nicméně o tom později. Nejprve bych vás rád pozval na trochu netradiční umísťovací výstavu. Uskuteční se příští neděli 3. března od 10 do 17 hodin na pražském Žižkově, Velehradská 19. A její výjimečnost bude spočívat v tom, že kromě koček tam budou hledat své nové rodiny u hodných lidí též útulkoví psi.

Teď dejme na chvilku slovo útulkářkám, aby nám představily pár ze svých svěřenců, kteří budou na výstavě.

Osmiměsíční přítulná mazlivá Jiskřička z venkova je vhodná do bytových podmínek, do rodiny, kde jsou lidé více doma, aby jí nebylo smutno.  Je kastrovaná a očkovaná, testy FELV/FIV jsou negativní.

Osmiměsíční vděčný mazlíček Fromek k nám přicestoval až z Moravy. Má poškozené očíčko, ale není potřeba nic léčit a chová se, jakoby tento hendikep ani neměl. Je vhodný do bytových podmínek, kastrovaný a plně očkovaný, včetně očkování proti FELV. Je negativní na nemoci FELV/FIV.

Černobílý čtyřletý kocourek Fusík pochází ze skupiny koček v ulici Na Knížecí. Kočky tam žily v areálu, který se nyní ruší a kočky tam už nemohou být. Fusík je zatím bázlivý a nepříliš mazlivý, učí se soužití s člověkem. Je hodný, nenáročný a vděčný. Fusík je kamarádský ke kočkám a rád by na zahrádku, aby mohl chodit ven. Je kastrovaný a plně očkovaný.

Tříletá mírná Beátka se submisivní povahou pochází z vesnice na Berounsku. Ráda se mazlí, ale je ještě trochu nesmělá. Beátka je vhodná do bytu do klidné, stabilizované rodiny, bez malých dětí a dalších zvířat. Je kastrovaná a plně očkovaná. Testy na FELV/FIV jsou negativní.

Sedmiměsíčního Jeníka našli hodní lidé v jedné tovární hale. Zpočátku byl bojácný, ale to už překonal a je z něho milý, hravý a mazlivý kocourek. Je vhodný do bytových podmínek, kamarádský ke kočkám, proto by v novém domově uvítal dalšího kocourka či kočičku. Je plně očkovaný, testy na FELV/FIV jsou negativní.

Osmiletá čivava Arielka a devítiletý jorkšír Rexík se k nám dostali od opatrovatelky která už odchází do domova důchodců. Nyní tedy musejí hledat nový domov, nejlépe společný, protože Rexík je na Arielce dost závislý.

Řadu dalších čtyřnohých miláčků, kteří budou na výstavě netrpělivě očekávat, kdo si je odnese domů, můžeme najít na stránkách zúčastněných útulků: Spolek na ochranu zvířat DobříšskoSrdeční záležitosti, Chlupáči v nouzi, Sdružení na ochranu zvířat v krajní nouzi.

***

A nyní už slíbený příběh. Odehrál se za dob mého dětství v jedné vesnici v Posázaví, kde jsem přebýval u své milované babičky. Tehdy ještě kočky a psi nebyli bráni coby domácí mazlíčci tak, jako je tomu dnes, ale plnili funkci strážců, lovců obtížných hlodavců a pomocníků v hospodářství.

Kamarádka mojí babičky se těšila přízni jedné mourovaté kočky, které říkala Minda. Dovnitř do domku ji nepouštěla, ale dávala jí jídlo na přilepšenou a nechávala spát v košíku v přístavku na dřevo a uhlí. Vzpomínám, jak jsem se tam chodíval na Mindu dívat a obdivoval její mateřskou péči, když se tam párkrát okotila.

„Paní Hrabová, co je to za divné kotě?“ Otázal jsem se babiččiny sousedky, když jsem jednoho dne uviděl, jak se u Mindiných cecíků kromě dvou jejích maličkých potomků krmí ještě nějaký další prazvláštní tvor. Byl o trošku větší, měl protáhlejší čumáček, jinou srst a stavbu těla a taky delší ocásek.

„Jeníčku, to není kotě, to je štěně,“ odpověděla mi paní Hrabová. A pak mi trpělivě vysvětlila, že její sestře o tři zahrady dál zemřela fenka při porodu. Byla už starší, narodilo se jí jedno štěňátko a ona to nepřežila. Sestře bylo líto nechat toho malého tvorečka taky umřít, a tak ji poprosila, jestli by se ho nepokusila podložit Mindě, která se okotila o pár dní dřív.

„Minda je hodná a štěňátka se ujala, viďte paní Hrabová?“ Otázal jsem se.

„Jeníčku, to není tak jednoduché,“ začala opět trpělivě vysvětlovat paní Hrabová. „Kdybych jí tam to štěně jen tak položila, nemusela by ho přijmout. A tak jsem řekla sestře, aby Mindu na chvilku vzala do mého domu, kam ji normálně nepouštím a tam ji dala trochu syrového masa, aby odvedla její pozornost. Když byla Minda pryč ze svého pelíšku, vzala jsem čistý hadr, otřela do něj Mindina koťátka a vytřela vnitřek košíku. Tím se do hadru nasákl pach kočičí rodinky a já s ním pak vydrbala kožíšek toho štěňátka, abych na něj ten pach přenesla. A nakonec, když už byla Minda nakrmená a vracela se ke svým dvěma koťatům, tak jsem to štěňátko položila doprostřed mezi ně.“

„A Minda ta koťátka nemá spočítané?“ Zeptal jsem se opět dětsky naivně.

„Jeníčku, zvířata to tak neberou. Ale štěňátko mělo štěstí. Mindě to sice bylo trochu podezřelé, nejdřív ho dlouze očichávala, až jsem se začala bát, že ho nepřijme. Pak ho ale začala důkladně mýt, aby přebila zbytky jeho cizího pachu. A já věděla, že máme vyhráno. Štěně pudově zareagovalo na tu masáž a přisálo se k jejímu bříšku. Však se podívej, jak se všichni tři tumlují.“

Pro mě to tehdy bylo obrovské překvapení a hlavně poučení do života. Kočka sice nepřijala štěně proto, že by byla vědomě hodná a chtěla někomu pomoct tak, jak to umíme my lidé, ale to neznamenalo, že by se o toho maličkého tvorečka nedokázala postarat. Naopak, poskytla mu úplně stejnou péči jako svým koťatům a jako správná matka nikomu z nich nenadržovala, ani ho neodstrkovala na konec.

Nu já mohl při dalších návštěvách babiččiny kamarádky paní Hrabové svýma dětskýma očima sledovat, jak z adoptovaného štěňátka vyrůstá krásný čilý vesnický kříženec s přiléhavým jménem Voříšek. Stal se z něj úplně normální tvor s psími reflexy a psí poslušností, ale jedno mu z té kočičí výchovy zůstalo. Paní Hrabová si ho nechala u sebe a on krom její zahrady hlídal i Mindu a zahnal každého, kdo by jí chtěl nějak ublížit.

***

Voříšek z příběhu sice na výstavě nebude, ale místo něj tam bude k vidění spousta neodolatelně krásných koček a psů, toužících po nových opatrovatelích úplně stejně jako kdysi on.

Poznámka: Autory použitých fotografií jsou lidé z útulků, kteří udělili souhlas s jejich zveřejněním v tomto článku. Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.

Autor: Jan Pražák | pátek 22.2.2019 21:03 | karma článku: 28,18 | přečteno: 959x
  • Další články autora

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 21,40 | Přečteno: 673x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 23,61 | Přečteno: 848x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Hrátky s krásnou dámou

Lidi, tak si rádi hrajete? Pánové s krásnou ženou a dámy s charizmatickým mužem? Tak si tedy pojďte pohrát, ale nebojte, nebude to nijak lechtivě erotické. Budeme si hrát s dámou z nejkrásnějších, s naší košatou mateřštinou.

9.4.2024 v 14:34 | Karma: 29,89 | Přečteno: 2373x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Frajeři na silnicích

„Ta ženská mi tam snad vážně vletí!“ Zatrnulo mi za volantem, když jsme na počátku Velikonoc jeli do Čelákovic doplnit poslední sváteční proviant. A taky že jo, vůbec se nerozhlídla a nasáčkovala se s bicyklem těsně přede mě.

6.4.2024 v 7:07 | Karma: 35,93 | Přečteno: 2668x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Já ti to do smrti neodpustím, táto!

V pětačtyřiceti létech jsem se zbláznil, stalo se mi to, co se občas stává nezodpovědným mužům. Odešel jsem od manželky a od třináctileté dcery, a dal jsem se dohromady s ženou, která byla o dvacet let mladší než já.

3.4.2024 v 14:34 | Karma: 32,08 | Přečteno: 1376x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Pán už ten páreček nebude jíst?

Pamatujete se na automat Koruna, který stával dole na rohu pražského Václavského náměstí? Bylo tam několik pultů s jídlem, výčep a podlouhlé stoly, u nichž se člověk mohl na stojačku rychle a většinou celkem chutně nadlábnout.

31.3.2024 v 7:07 | Karma: 29,28 | Přečteno: 1280x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma: 40,20 | Přečteno: 7850x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Máte rádi českou klasiku?

Pokud čekáte duchaplné povídání o velikánech české klasické literatury nebo hudby, tak vás bohužel zklamu. Budeme se věnovat něčemu daleko přízemnějšímu, leč možná o to příjemnějšímu. Čemuže tedy? No přece jídlu.

25.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,76 | Přečteno: 903x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak musela jít Maruška kvůli Frantovi na kožní

„Dneska na mě budeš muset být strašně opatrný a hýčkat si mě jako v bavlnce, jako kdybych byla porcelánová panenka,“ varovala mě Maruška, když jsme si telefonicky domlouvali popracovní schůzku v cukrárně.

22.3.2024 v 14:34 | Karma: 26,97 | Přečteno: 1110x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jak jsem prchl z postele do skříně

Jaro bylo v plném proudu, já se pilně připravoval na maturitu a byl jsem beznadějně zamilovaný. O to víc, když objekt mé lásky spolužačka Blanka na sklonku zimy podlehla mým svodům a dala mi vše, co jen může holka klukovi dát.

19.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,30 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Jestli nevíte co s časem, cestujte s Českými drahami

„Pokud ti to nebude vadit, já pojedu už v úterý, budu fotit a ty za mnou za dva dny dorazíš,“ informovala mě má zákonná manželka, když jsem si na čtvrtek a pátek naplánoval kratičkou dovolenou v malebném Klášterci nad Ohří.

16.3.2024 v 7:07 | Karma: 28,09 | Přečteno: 891x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Odmítla jsem se vyspat se šéfem a dostala jsem vyhazov

„Majko, uvařila bys mi kafe, prosím tebe? Já jsem fakt naštvaná. Vždyť jsem teďka úplně vyřízená!“ Zprudka jsem se posadila na židli u kuchyňského stolu své sousedky a kamarádky v jedné osobě.

13.3.2024 v 14:34 | Karma: 28,85 | Přečteno: 1113x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Rozruch na dámském WC

„Tak teda jo, ukecal jsi mě a půjdu s tebou. Ale budeš mě muset obskakovat a nesmíš se mi smát,“ pravila Maruška do telefonu, když mi po dlouhém přemlouvání konečně kývla na další schůzku nad kávou a větrníkem.

10.3.2024 v 7:07 | Karma: 38,21 | Přečteno: 5022x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Vysadila jsem antikoncepci, Jirko, promiň

Vím, že to ode mě nebylo vůči manželovi Zdeňkovi fér. A asi mě neomlouvá ani fakt, že byl mým prvním a před milencem Jirkou jediným milostným partnerem. Byla jsem zkrátka taková hodná holka do doby, než se mi zbláznily hormony.

7.3.2024 v 14:34 | Karma: 38,33 | Přečteno: 6608x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Desatero kočičích přikázání

Všemocná bohyně Bastet stvořila kočku k obrazu svému. Pohlédla na své dílo, spokojeně zavrněla a zamyslela se nad otázkou, kdo se bude o kočku starat. Poté se mlsně olízla a stvořila člověka k tomu, aby kočce sloužil.

4.3.2024 v 14:34 | Karma: 27,38 | Přečteno: 1067x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Taky živíte svého důchodce?

Určitě znáte takové ty trafiky s rozšířeným sortimentem, v nichž se krom kuřiva, tiskovin, balených baget a nápojů prodává všechno možné. Například školní potřeby, nějaké hračky, trochu té techniky, a tak dál.

1.3.2024 v 14:34 | Karma: 43,88 | Přečteno: 5225x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Malá zvědavka v pekařství

Cestou z práce mě nemilosrdně přepadla mlsná, a tak jsem se stavil na hořkého turka s křupavou škvarkovou plackou v pekařství u autobusového nádraží na Černém Mostě. Místní společnost se mi postarala o téma k pobavení i zamyšlení.

26.2.2024 v 14:34 | Karma: 32,57 | Přečteno: 1206x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Tohle je moje území a já nehodlám tolerovat, abys mi sem lezl!

Už toho mám dost, to si jako vážně myslíš, že se tě budu bát? Tak to teda ani náhodou, koukej mazat, odkud jsi přišel nebo si to s tebou pěkně zostra vyřídím, jakože se Magdaléna jmenuju!

23.2.2024 v 14:34 | Karma: 25,35 | Přečteno: 1003x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Jak bezdomovec nafackoval úředníkovi

„Promiň mi zpoždění, ale jestli chceš udělat dobrý skutek pro jednu mokrou a naštvanou starou tlustou ženskou, tak jí objednej panáčka becherovky, ať se trochu vzpamatuje. A sobě taky, aby v tom nebyla sama.“

20.2.2024 v 14:34 | Karma: 27,73 | Přečteno: 1079x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Jak jsem se pohádal s umělou inteligencí

„Co je to za vymyšlenost? Co to vyvádíš?“ Taky se vám stává, že si povídáte s věcmi, když vás něčím naštvou? Já tyhle věty adresoval svému počítači, když se po poslední aktualizaci začal chovat divně a spousta věcí byla jinak.

17.2.2024 v 7:07 | Karma: 29,40 | Přečteno: 873x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 2125
  • Celková karma 31,33
  • Průměrná čtenost 1304x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.