Promiň, ty krávo!

13. 12. 2018 20:47:54
Ztuhla s vidličkou na půli cesty od talíře ke svým drobným ústům. Vykulila na mě blankytně modré oči a nevěřícně se otázala: „To jako myslíte mě?“

Ale abych nezačínal od prostředka. Mám jeden problém. Takové vnitřní dilema, které čas od času řeším a tuším, že ho nikdy nevyřeším. Miluju zvířata, to tady o mně asi leckdo ví, a navzdory tomu je pojídám. Tedy některá z nich.

Tak třeba kočky obdivuji pro jejich krásu, eleganci a hlavně svébytnost a samostatnost. Svým chováním jakoby říkaly: „Člověče, nech mě dělat vše, co se mi zlíbí a já ti za to oplatím stejnou mincí. Krm mě, hlaď mě, opatruj mě, jak nejlíp umíš. A já, když budu zrovna chtít, tak tě potěším svou náklonností.“

Psů si pro změnu vážím pro jejich oddanost vůči svým pánům. Tihle tvorové na nás upírají oči, ze kterých můžeme vyčíst: „Panáčku, vymez mi moje místo ve své lidské smečce. Přesně mi ukaž, jaké mám povinnosti a jaká práva, sděl mi, koho musím poslouchat a nad kým mohu mít navrch. Pak ti budu šťastně sloužit až do roztrhání těla.“

Koní si vážím proto, jak po staletí tvrdě a bez odporu dřeli po boku hospodářů. Dnes je nahradily stroje, je to sice praktické a jednodušší, ale přijde mi to trochu škoda.

Krávy. Podívali jste se někdy zblízka kravce do očí? Já ano a viděl jsem v nich moudrost a klid. O čem asi taková kráva přemýšlí, když pomaličku přežvykuje v chlévě? Možná bychom se divili, kdybychom znali odpověď na tuto otázku. Říká se, že krávy jsou inteligentnější než koně.

A tak bych mohl pokračovat dál a dál. Od ovcí, které nejsou zdaleka tak hloupé, jak se o nich říká. Přes nejrůznější šelmy, které musejí vynaložit veškerý svůj um a strategické dovednosti, aby si dokázaly ulovit potravu. Až třeba ke včelám a mravencům, jejichž společenský řád by jim mohlo lidstvo závidět.

Některá z těch zvířat jím a své dilema nedokážu vyřešit jako vegetariáni, protože bych tím na predátorství člověka vůči zbytku tvorstva nic nezměnil. A taky proto, že mě příroda pasovala do role všežravce, maso zařadila na můj jídelníček a postarala se o to, že mi chutná. A tak se občas těm tvorům aspoň v duchu omlouvám, i když vím, že je to pouhé plané gesto a není jim to nic platné.

Dnes jsem měl k obědu hovězí na houbách a náhodou si ke mně přisedla kolegyně, kterou znám jen od vidění. Měl jsem plnou hlavu práce, a jak jsem byl zamyšlený, omylem jsem tu omluvnou myšlenku vyslovil polohlasně: „Promiň, ty krávo...“ Své faux pas jsem si sice uvědomil okamžitě, druhou polovinu věty „...že tě tady požírám,“ jsem už nevyslovil, ale bylo pozdě. Kolegyně ztuhla s vidličkou na půli cesty od talíře ke svým drobným ústům. Vykulila na mě blankytně modré oči a nevěřícně se otázala: „To jako myslíte mě?“ Pak pevně sevřela vidličku a nůž do pěstí, bojovně je vztyčila kolmo vzhůru po stranách talíře a zabodla do mě svůj pohled.

Nezbylo mi než s pravdou ven. Má věta by byla neomluvitelná, kdybych se té dámě okamžitě nesvěřil se svou láskou ke zvířatům a se svým životním dilematem. Mluvil jsem dost nervózně, ale s každou mou další větou z ní vyprchávala zloba. Její výraz se postupně měnil na směs pobavení a zamyšlení.

Když jsem konečně zmlknul, tak si ta modrooká ženuška povzdechla: „Víte, já to mám vlastně úplně stejně. Doma mám krásného vlčáka, dva křečky a na zahrádku se mi věčně slétají ptáci k plnému krmítku. Nevěřil byste, jak mě ten pes poslouchá na slovo a venku hlídá, aby si ke mně nikdo nic nedovolil. S křečky dokáže být zábava, že vůbec nepotřebuju televizi a ti ptáci venku pokaždé nenápadně čekají, než jim nasypu novou porci. A vidíte, tady se taky vesele láduju masem.“

Nakonec se zamyslela a v očích jí bleskly šibalské plamínky. Pohlédla na svou nedojedenou porci a s vážnou tváří pravila: „Promiň, ty vole!“

Autor: Jan Pražák | čtvrtek 13.12.2018 20:47 | karma článku: 34.18 | přečteno: 1928x

Další články blogera

Jan Pražák

Jestli nevíte co s časem, cestujte s Českými drahami

„Pokud ti to nebude vadit, já pojedu už v úterý, budu fotit a ty za mnou za dva dny dorazíš,“ informovala mě má zákonná manželka, když jsem si na čtvrtek a pátek naplánoval kratičkou dovolenou v malebném Klášterci nad Ohří.

16.3.2024 v 7:07 | Karma článku: 26.73 | Přečteno: 661 | Diskuse

Jan Pražák

Odmítla jsem se vyspat se šéfem a dostala jsem vyhazov

„Majko, uvařila bys mi kafe, prosím tebe? Já jsem fakt naštvaná. Vždyť jsem teďka úplně vyřízená!“ Zprudka jsem se posadila na židli u kuchyňského stolu své sousedky a kamarádky v jedné osobě.

13.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 27.77 | Přečteno: 914 | Diskuse

Jan Pražák

Rozruch na dámském WC

„Tak teda jo, ukecal jsi mě a půjdu s tebou. Ale budeš mě muset obskakovat a nesmíš se mi smát,“ pravila Maruška do telefonu, když mi po dlouhém přemlouvání konečně kývla na další schůzku nad kávou a větrníkem.

10.3.2024 v 7:07 | Karma článku: 38.03 | Přečteno: 4839 | Diskuse

Jan Pražák

Vysadila jsem antikoncepci, Jirko, promiň

Vím, že to ode mě nebylo vůči manželovi Zdeňkovi fér. A asi mě neomlouvá ani fakt, že byl mým prvním a před milencem Jirkou jediným milostným partnerem. Byla jsem zkrátka taková hodná holka do doby, než se mi zbláznily hormony.

7.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 38.17 | Přečteno: 6385 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Olga Medová

Útřivé

Nevstoupíš dvakrát do stejné... lavice. Lavice Dejvice, rýmovačka...Budova Fakulty architektury od Aleny Šrámkové. Plně obsazené řady. Přednášející za katedrou. Prezentace s fotografiemi.

18.3.2024 v 23:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 26 | Diskuse

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma článku: 8.14 | Přečteno: 208 | Diskuse

Ján Chomík

U kaderníka

Márne sa snažím spomenúť si, kedy som bol prvýkrát u kaderníka. Je to však pravdepodobne jedna z tých spomienok, ktorú moja pamäť už definitívne pochovala.

18.3.2024 v 18:37 | Karma článku: 5.14 | Přečteno: 79 | Diskuse

Josef Ulman

Ja ně prarassijskij...!

Včera jsem na jednom fóru dostal tip na video nechvalně proslulého Petra Hájka, ve kterém dělá rozhovor s Jindřichem Rajchlem.

18.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 20.88 | Přečteno: 520 | Diskuse

Michal Merhaut

František Dvořák – archeologií proti nacistům

Do dveří kolínského muzea vešlo několik mužů, jeden po druhém, s potřebným časovým rozestupem. Hlavní bylo, ničím na sebe nepoutat pozornost okolí. Byl letní podvečer roku 1941.

18.3.2024 v 8:12 | Karma článku: 16.08 | Přečteno: 224 | Diskuse
VIP
Počet článků 2115 Celková karma 31.42 Průměrná čtenost 1302


Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...