Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem na veřejném záchodku veksloval s migrantem

Dveře se za mnou s bouchnutím zavřely. Ta rána zapůsobila jako signál pro drobnou stařičkou osobu v barevné zástěře. Zvedla se od štrikování, přijala ode mě peníz a s východním přízvukem mi odpověděla na pozdrav.

Bylo páteční odpoledne a já si potřeboval na pražském Černém Mostě odskočit před cestou domů. Ukrajinská babička si ode mě vzala pětikorunu jako záchodkovné a pokynula mi do další místnosti, kde na úlevychtivé návštěvníky čekají mušle a kabinky. Pustil jsem se do „díla,“ když v tom slyším další bouchnutí vchodových dveří. Zřejmě zase někdo přišel, stařenka vstane od pletení čepice pro své ukrajinské vnouče, zkasíruje ho a on se postaví vedle mě k sousední mušli.

„Tohle něchci, musítě zaplatiť pětikorunu! Tam němuožetě bez platění!“ Vracel jsem se zpátky a v předsíňce si mi naskytl nevídaný pohled. Drobná stařenka se postavila do cesty mohutnému migrantovi, aby mu svým vlastním tělem zabránila vstoupit do místnosti s mušlemi. Ten člověk působil slušným dojmem. Na turistu nevypadal, spíš na někoho, kdo k nám přijel za prací, před chvilkou dorazil do Prahy a nyní se chystá pokračovat dálkovým autobusem někam do hlubin naší vlasti. U nohou mu stál velikánský kufr na kolečkách.

Jenomže tenhle pán měl teď akutní problém. Jeho původně tmavá pleť zesinala a získala tak prapodivný odstín. Poskakoval drobnými krůčky s nohama u sebe, přitom se zároveň díval na hodinky a zároveň se snažil Ukrajince vnutit nějaký peníz, který ona tvrdošíjně odmítala. Nevím, jestli ho víc trápila akutní potřeba vyčůrání nebo strach, že mu ujede autobus.

Všiml si mě a v jeho původně snědé a nyní sinalé tváři se kmitl stín naděje: „Exchange please change,“ pravil ke mně a začal mi nabízet ke směně půleurovou minci, se kterou neuspěl u ukrajinské záchodové babičky. Pochopil jsem naléhavost situace, otevřel drobněnku a zjistil, že se mi v ní smutně krčí poslední osamělá pětikoruna. Předmět, který by byl sice schopný otevřít migrantovi cestu k vytoužené úlevě, ale který byl přitom příliš malý, než aby byl směněn za půl eura. V duchu jsem nad tím mávl rukou s vědomím, že když musíš, tak zkrátka musíš a pětikorunu jsem mu podal, jako že to je OK a že za to nic nechci. V tu ránu udělal migrant několik věcí najednou. Pětikorunu předal drobné Ukrajince, padesáticentovou minci mi bleskurychle vrazil do ruky, obrovský kufr nechal ležet na místě a zmizel u mušlí.

Ozval se úlevný vodopád a já si pomyslel, že když už mi nabídl tak nevídaně výhodný směnný kurs, tak mu aspoň pohlídám ten kufr. Veřejné záchodky na autobusovém nádraží jsou holt veřejné záchodky na autobusovém nádraží a člověk nikdy neví, co se může semlít během pár vteřin.

Mohutný migrant se vrátil od mušlí, opět pohlédl na hodinky a sinalý odstín jeho tmavé pleti tentokrát vystřídalo zrudnutí. Popadl kufr, vyběhl ven na přilehlé nástupiště a pádil v ústrety autobusu, který měl na sobě napsáno Hradec Králové. Dveře spoje se zavřely, přední kola pootočila lehce vlevo a vůz se začal pomalu rozjíždět. Migrant nejprve prudce mával a pak, když už ho autobus málem míjel, pustil kufr a sepjatýma rukama zaprosil směrem k řidiči. Autobus se s mohutným odfrknutím znovu zastavil, přední dveře se otevřely a pohltily toho mohutného pána i s jeho zrudlou tmavou tváří a s velikánským kufrem.

Těsně před opuštěním dějiště dramatu jsem věnoval ještě poslední pohled té stařičké osobě v barevné zástěře s východním přízvukem. Už zase seděla u svého štrikování a v očích měla takový zvláštní výraz zadostiučinění. Jakoby říkala: „To by tak igrálo, aby mi tady chtěl nějaký cizněc platiť záchodkovné bůhvíjakou pochybnou miňcí.“

Autor: Jan Pražák | neděle 15.10.2017 15:13 | karma článku: 28,87 | přečteno: 1574x
  • Další články autora

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 28,79 | Přečteno: 657x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,49 | Přečteno: 791x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,59 | Přečteno: 998x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,95 | Přečteno: 944x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 25,46 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 2128
  • Celková karma 31,38
  • Průměrná čtenost 1303x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.