Jan Pražák

Čím se dřív v Praze jezdilo „sockou“

19. 04. 2017 14:01:46
Tohle poněkud hanlivé označení hromadné dopravy moc nemusím. Jezdí s ní přece spousta obyčejných lidí, kteří si pojmenování „socky“ rozhodně nezaslouží. A navíc přes občasné problémy se v ní člověk začasto docela dobře pobaví.

Dnešním krátkým výletem do historie pražské MHD bych rád navázal na první článek této minisérie, v němž jsme se mohli pomyslně projet některou ze starých tramvají. (Článek se otevře po kliknutí na následující obrázek - tramvaj vyjíždějící z vozovny).

article_photo

Pro dnešek však uděláme změnu, svezeme se několika starými autobusy a na závěr nás čeká i trolejbus. Tak máte-li chuť, pojeďte se mnou, lístek protentokrát nebudete potřebovat. A ani vám nehrozí nebezpečí, že byste se museli mačkat a stát na jedné noze, dokonce ani ne vlastní.

Autobus Škoda 706 RO, takzvané eróčko. Vyroben v roce 1951 v závodech J. Dimitrova, n. p. Praha Letňany a v Karose, n. p. Vysoké Mýto. Jezdil do roku 1965

Autobus Jelcz 272 MEX, přezdívaný erťák nebo taky jelčák. Vyrobený roku 1973 v továrně Jelczanskie zaklady samochodowe (karoserie) a v Liaz, n. p. Mnichovo Hradiště (motor a podvozek). Tyto autobusy jezdily až do roku 1988.

Autobus Karosa ŠM 11 neboli ešemka. Tento vůz byl vyroben v roce 1981 v Karose, n. p. Vysoké Mýto a pražské ulice brázdil do roku 1988.

Autobus Karosa B 731. Prototypy těchto vozů se začaly vyrábět v roce 1978, ale dodávka do provozu začala až v roce 1982. V obměněných verzích se dodávají dodnes.

Autobus Ikarus 280.08 měl mnoho přezdívek, říkalo se mu čabajka, harmonika a nezřídka též housenka. Byl vyroben v roce 1988 firmou Ikarus v Budapešti a jezdil do roku 1996.

Trolejbus Škoda 8Tr. Byl vyrobený v roce 1959 v závodech V. I. Lenina v Plzni (tak se tehdy jmenovala plzeňská Škodovka). Po pražských ulicích se proháněl do roku 1972.

K tomuto trolejbusu si dovolím uvést jednu osobní vzpomínku. Tato linka měla jednu konečnou na Průběžné ve Strašnicích. V té době jsme bydleli poblíž a slýchali, jak při vyjíždění z obrátky občas troubí. Měl takový zvláštní klakson, který zejména za podzimních deštivých večerů zněl mým klukovským uším až melancholickým tónem.

Tak a to už je pro dnešek pomalu všechno. Nu, řekněte sami, takové krásné staré stroje si hanlivé označení „socka“ rozhodně nezaslouží. Přiznám se, že jsem v nich jezdil rád a tahle obliba mi vydržela dodnes. Vám také?

Fotografie jsem pořídil v muzeu MHD v pražské střešovické vozovně a technické údaje pocházejí též odtamtud. Pokud jsem něco popletl, tak se omlouvám.

Ještě mi zbylo několik fotografií různých pomocných jezdítek, například tramvajového vozu na broušení kolejí nebo servisních vozidel. U těch se můžeme sejít zas někdy příště, budete-li chtít. Teď na závěr jako malou ukázku uvádím montážní vůz trolejového vedení, přezdívaný familiérně šibenice.

Autor: Jan Pražák | karma: 30.89 | přečteno: 1726 ×
Poslední články autora