Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mluva migrantů a jejich návraty domů

Taková to byla pěkná migrantka. Ve žluté blůzce a oranžové sukni jí to moc seklo, zvlášť když přidala milý úsměv. Jakmile však promluvila, musel jsem se smát.

Přesuňme se však nejdřív o nějakých devětačtyřicet let do minulosti, konkrétně do léta roku 1968. Tehdy jsem se těsně před okupací jako třináctiletý kluk setkal s migranty poprvé. Byli to však trochu jiní migranti, než pro jaké se toto slovo dnes nejčastěji používá. Původem Češi, kteří utekli před komunistickou zvůli a v té krátké době mohli bez obav navštívit svou starou vlast.

Pamatuji na jednoho vzdáleného příbuzného, žijícího mnoho let v USA, kde se vypracoval jako projektant a stavitel. V červenci 1968 si to sem přišel omrknout. Doufal, že se zanedlouho bude moct natrvalo vrátit a oživit naše stavebnictví moderními prvky ze zámoří.

Navštívil svou rodinu, snad si tu začal oťukávat i nějaké profesionální možnosti a na závěr se stavil u nás. Do našeho bytečku se vřítil jako velká voda, obdaroval mě „zázrakem,“ v podobě tranzistoráčku za devět dolarů, otevřel láhev burbonu a začal mluvit. Rozhovořil se o svých plánech, našim navrhl, jak jim odvážně přestaví schody v chalupě, ale já smysl jeho slov moc nevnímal. Místo toho jsem si labužnicky vychutnával jeho jadrnou moravštinu silně střiženou jižanským americkým přízvukem.

Jenomže, pak přišla vojska „spřátelených armád,“ aby nám svými tanky poradila, jak správně budovat ten komunizmus. Nu a já toho človíčka už nikdy neviděl, protože devětaosmdesátého se nedožil. Ty schody v chalupě jsme nakonec museli předělat sami s taťkou, pomáhal nám akorát jeden místní zedník. Ale toho ani moc nepočítám, byl to takový pan Lorenc ze Samoty u lesa.

Nicméně teď už k „moderním“ migrantům, jejichž mluvy si dnes a denně užívám. Nedávno soused rekonstruoval dům a najal si firmu s partou Ukrajinců. Nevím, zda byli doma projektanti a stavitelé jako ten můj dávný vzdálený příbuzný. Za naším plotem se vesele oháněli se zednickou lžící a na rozdíl od pana Lorence opravdu pracovali. Z češtiny toho asi moc neuměli, jen tu a tam jsem zaslechl nějaké slůvko, které se stejně nedá publikovat.

Další jim podobné potkávám v příměstském autobuse, který jezdí okolo skladových hal. Někteří jsou tu zřejmě noví a ani si neumí říct o jízdenku, ti zkušenější už s češtinou tolik nezápasí. Jsou lidmi jako my, jedni poctiví, jiní už asi o něco míň, to když se snaží oblafnout řidiče a zadarmo se svézt.

A teď už konečně k té pěkné migrantce ve žluté blůzce a oranžové sukni. Včera jsem měl v jednom obchodním centru spicha s manželkou. Jakožto starý ženáč moc dobře vím, že nechat tu svou čekat se nevyplácí, a tak jsem dorazil s velkým předstihem.

Od žluté blůzky jsem si nechal uvařit kafe v obchůdku s pečivem. Milá a usměvavá, už je tu asi dlouho, čeština z jejích úst prýštila téměř perfektní. A proč že jsem se musel smát? „Můžu vám nabídnout malej hrnek nebo velkéééj? Prosííím, bude to za třicetvosůůům. Pod to vokno si radši nesedejtééé, tam strašně táhnééé. Chviličku, prosííím, já vám to vodnesůůů.“ Už poznáváte? Zkrátka a dobře čistá pražština střižená východním přízvukem.

Člověk už tyhle lidi dost často tak nějak pozná a já měl dojem, že to byla taky Ukrajinka. Netuším, čím byla doma, ze které oblasti pochází a jestli se někdy hodlá vrátit. Jen jedno bych jí, holce nepřál. Aby k nám přijela z míst, která „osvobozuje“ Rus se zbraní v ruce a utečencům brání v návratu. Podobně jako to tehdy v srpnu osmašedesát udělal mnoha lidem od nás.

Autor: Jan Pražák | čtvrtek 19.1.2017 21:14 | karma článku: 37,23 | přečteno: 7970x
  • Další články autora

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 28,79 | Přečteno: 658x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,49 | Přečteno: 791x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,59 | Přečteno: 998x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,95 | Přečteno: 944x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 25,46 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 2128
  • Celková karma 31,38
  • Průměrná čtenost 1303x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.