Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tom

„Jarko, promiň, ale nemůžu se tě na to nezeptat.“ Maruška zkoumavě pohlédla na svou dávnou kamarádku. „Vždycky jsi bývala pro každou srandu, a teď vypadáš jako delegace z Bubákova. Co se děje, můžu ti nějak pomoct?“

„Na to, že si mě Karel půl roku v ložnici ani nevšimnul, jsem si už pomalu zvykla.“ Jarka krátce usrkla z šálku s vonícím kafem. „Jenomže kdyby šlo jen o tu postel, on si nevšímá už vůbec ničeho. Pamatuješ, jak byl šťastný za volantem toho svého autobusu? Sice jsem to jako ženská nikdy moc nechápala, ale on vždycky říkal, že vozit lidi ho prostě baví a nedokázal si připustit, že někdy skončí. Už toho mohl dávno nechat a jít do penze, ale kdepak, ani pomyslet. A doma? Byt, to byl jeho rajón, však si vzpomeň, co všechno dokázal vyrobit a opravit.“

Marušce se při Jarčiných slovech vybavil před očima drobný zavalitý mužík s věčným úsměvem, kterého měla vždy ráda. Často ho po Jarčině boku vídala s jeho bráchou Mirkem, na vlas stejným dvojčetem, starým mládencem. Ti dva jí občas připravili horkou chvilku, jeden se k ní přihrnul a pěkně natěsno ji k sobě přivinul. „Nech toho, Karle nebo to řeknu Jarce,“ odbyla ho s hraným pokáráním, aby si vzápětí vyslechla: „Ale já můžu, Maruško, já jsem Mirek, ten svobodný.“ To už se objevila i Jarka se skutečným Karlem a hned se všichni měli čemu pořádně zasmát. Jenže před nedávnem Mirek náhle zemřel a Karlovi jako by odešlo jeho druhé já.

„Teď v listopadu to už bude půl roku, co Mirek odešel a já doufala, že ten můj začne znovu žít,“ pokračovala Jarka ve vyprávění. „Jenomže on se čím dál, tím víc uzavírá sám do sebe. Autobus pověsil na hřebík, doma vše zbylo prakticky na mě, on jenom věčně sedí před televizí a ani ji nevnímá. Bicykl nevytáhl, už ani nepamatuju a když ho chci nějak zaměstnat, pokaždé jenom zabručí, že to někdy udělá a pak na to zapomene. Zhubnul a najednou jakoby zestárnul o dvacet let.“ Jarka na chvilku zmlkla, pak se k Marušce naklonila blíž a v jejích čích se zaleskl strach, „víš, má milá, já se o něj bojím. Odpust mi, že ti tu vylívám srdce, potřebovala jsem to dostat ze sebe ven.“

„Počkej, možná mě něco napadá,“ Maruška se znovu zvolna napila stydnoucí kávy, „stejné trápení jsem před pár léty měla se svou maminkou. Nedokázala se vzpamatovat z tátovy smrti a já si už myslela, že to zabalila, jak mi chřadla před očima. Když už jsem nevěděla jak dál, objevil se najednou Ben, jako by ho nám poslal sám osud. Byl to takový pes chudák, někdo ho asi vyhodil a on se k nám přitoulal. Já najednou viděla, jak se o něj maminka začala starat, ujala se ho a zas měla pro koho žít. Víš, říkala jsem si, že zvířetem člověka nenahradíš a bála se, že jí to časem omrzí. A vidíš, maminka úplně rozkvetla, ten pes jakoby ji vlil novou krev do žil a dodnes jsou z nich největší přátelé.“ Poté Maruška ztišila hlas, „je mi jasné, že to není univerzální řešení a vlastně ani pořádně nevím, jaký má tvůj Karel vztah ke psům, ale napadlo mě, že bych ti to měla říct.“

***

„Nechceš se u nás stavit cestou z práce?“ Zima se překulila do druhé poloviny a toho únorového odpoledne se Marušce rozvrněl telefon. Od podzimního rozhovoru se s Jarkou neslyšela, a když teď zaslechla její naléhavý hlas, bodlo ji u srdce. „Já husa, proč jsem se jí už dávno sama neozvala a nezeptala se, co Karel?“ Položila si v duchu vyčítavou otázku a Jarce slíbila, že tak za hodinku dorazí.

„Honem pojď dál, musím ti něco ukázat,“ Jarka ji vtáhla do kuchyně a postavila na kávu. Marušce se málem zastavilo srdce. Její kamarádka byla celá pobledlá s kruhy pod očima, jakoby nespala několik nocí. V kuchyni to vypadalo nějak divně, všechny květiny byly pryč, zbyl jenom jeden polámaný papyrus. Uprostřed smutně stál prázdný stůl, na kterém se dřív vyjímala stařičká porcelánová slánka. I ostatní ozdoby zmizely. „Karel je po smrti,“ napadlo ji a najednou nevěděla, co říct. Vytrhl ji až Jarčin zvonivý hlas.

„Tomé, Tomíku, pojď se ukázat... Tomé, vem s sebou svého tátu...“ Chvíli se nic nedělo, z pokoje se ozývalo jen podivné štrachání. Pak se najednou otevřely dveře a v nich se objevil Karel. Byl pohublý, stopy těžkého období na něm byly dosud patrné, ale usmíval se. A na ramenou mu seděl obrovský bílý kocour, kterému k dokonalosti chyběla jen půlka ocasu.

„Maruško, koukej, kluk nám už dávno vyrostl, tak jsme si museli pořídit nového,“ přivítal ji zvesela Karel. Pak zvážněl, „víš, vlastně ho máme tvou zásluhou. A možná díky němu jsem tu ještě i já. Jak se ta moje tehdy vrátila z vašeho sezení, vzala si mě pěkně do parády a mně konečně došlo, že musím začít znovu žít.“ Tom seskočil na zem, opatrně Marušku očuchal, trhnul tlapkou a jedním mocným skokem se vznesl na stůl.

„Radši si to kafe podrž, víš, on ještě trochu neposlouchá,“ začala omluvně Jarka. „Ale má na to svým způsobem právo. Přinesli jsme si ho z útulku, byl tam jenom pár dní a dostal se tam v příšerně zbědovaném stavu, ani nám ho nechtěli dát. Ale Karel je přemluvil, prý mu vyčetl z očí, že strašně touží k nám. A dal ho dohromady, jen se podívej.“

Marušce se ulevilo, dopila kávu a pomalu se chystala k odchodu, Tom se od ní nechal milostivě pohladit, krátce zapředl a zmizel ve vedlejší místnosti. Karel se s omluvou vydal za ním, prý tam spolu mají něco rozdělané.

„Tys mi teda dala, holka, ten telefon a navíc jak to vypadáš? Snad nedržíš nějakou příšernou dietu?“ Maruška si na závěr neodpustila trochu rejpnout. „Ale, prosím tě, kdepak dietu, co myslíš, na to já přece nejsem,“ uklidňovala ji Jarka. „To víš, Tomík po nocích trochu zlobí, ale to se časem poddá.“ A pak jí zajiskřilo v očích, „jak jsem ti tehdy říkala, že Karel zestárl o dvacet let a už o mě nemá zájem, tak teď pro změnu omládl nejmíň o třicet.“

 

Autor: Jan Pražák | čtvrtek 3.11.2016 20:01 | karma článku: 22,12 | přečteno: 577x
  • Další články autora

Jan Pražák

Heleno, hledej!

„Tak copak si dáte?“ Zeptal se nás prošedivělý číšník, když jsme se sobotního podvečera usadili se Soňou k restauračnímu stolu za účelem doplnění sil po odpoledním courání nezvykle chladnými ulicemi města.

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 27,87 | Přečteno: 611x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Věř svým očím

„Promiň, Marku, já s tebou na to kafe fakt nemůžu jít. Musím do zítřka opravit písemky za celou třídu, ještě jsem s tím ani nezačala a už tak u toho budu sedět do noci. Tak se na mě nezlob, prosím.“

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 27,48 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Obchodník musí umožnit platbu v korunách a do určité výše i v hotovosti

„Honzo, líbilo by se ti, kdybychom místo korunami platili eury a navíc jenom bezhotovostně?“ Položila mi Maruška nečekanou otázku, jakmile jsme si lokli kávy a dali první sousto větrníku v naší oblíbené cukrárně.

18.4.2024 v 14:23 | Karma: 27,59 | Přečteno: 994x | Diskuse| Společnost

Jan Pražák

Zpověď dominantního muže

Nalézt si v dnešní době ženu, která by se mi ve všem podřizovala, nebylo jednoduché. Zkoušel jsem to asi se třemi, ale pokaždé to skončilo krachem, jakmile poznaly, že nemůže být po jejich, tak mě dříve či později opustily.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 23,95 | Přečteno: 941x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Příběh bisexuální ženy

„Jakube, šel bys se mnou na rande?“ Zvedl jsem oči od monitoru, poodjel se židlí kousek dozadu a překvapeně se podíval na Markétu. Od své kolegyně bych čekal prakticky cokoli, ale takovou otázku rozhodně ne.

12.4.2024 v 15:15 | Karma: 25,46 | Přečteno: 951x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:25

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky

25. dubna 2024  16:18

Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 2128
  • Celková karma 31,35
  • Průměrná čtenost 1303x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.